صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۳۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
رحمانی:

گرایش به ایده‌های مهدوی نسبت وسیعی با بحران‌های جامعه دارد

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: گرایش به ایده‌های مهدوی و منجی‌گرایی نسبت وسیعی با بحران‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد.
کد خبر : 373907

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌ها از ساعاتی قبل در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. بخش نخست این همایش با محوریت چالش‌های نظری و معرفتی مهدویت بود، بخش دوم نیز به چالش‌ها در عرصه سیاست‌گذاری مهدویت پرداخته شد و در بخش سوم به آسیب‌شناسی فرهنگی ارتباطی کنش‌های مهدوی در جامعه ایرانی تأکید شد.


در این بخش جبار رحمانی گفت: گرایش به ایده‌های مهدوی و منجی‌گرایی نسبت وسیعی با بحران‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه دارد. این گرایش نمونه‌های متنوعی در تاریخ دارد. از آن جمله می‌توان به حوادثی همچون حمله مغول و جریان حکومت نیشابوری در شمال هند اشاره کرد.


استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران افزود: اصولاً مسئله منجی پر از معناست. ما منجی را فرامی‌خوانیم، زیرا جامعه دچار مشکل و آشفتگی شده و فکر می‌کنیم یک منجی باید جامعه را نجات دهد. وقتی منجی وارد زمین می‌شود، هر گروهی رنگ و لعاب خودش را می‌گیرد اما باید دانست چه تفکیک‌هایی از مسئله ظهور وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند بین ظهور و حضور تفکیک وجود دارد و ما امروز در موقعیت ظهور قرار داریم و حضور منجی مقتضیات دیگری می‌طلبد که این یک نوع از تفسیر است.


رحمانی تصریح کرد: تفسیر دوم می‌گوید اربعین مقدمه ظهور است و این نشانه‌ها مقدمات ظهور را فراهم می‌آورد و می‌گویند این جمعیت عدالت‌طلب منتظر حضرت هستند.


استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران افزود: تفسیر سوم می‌گوید این جامعه، نمونه دسته‌پایینی از جامعه آخرالزمانی و مهدوی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهدویت در اقشار مختلف برخی اوقات کم‌رنگ و برخی اوقات نیز پررنگ جلوه داده می‌شود. برخی اقشار ظهور را تنها راه نجات می‌دانند، امیدوارند و برای ظهور مقدمه‌سازی می‌کنند. برخی نیز وضعیت جامعه را بحرانی و تمام شده می‌دانند و می‌گویند نباید کاری کنیم و باید منتظر ظهور منجی باشیم.


انتهای پیام/4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر