مهدویت یک فلسفه تاریخ است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام سید عباس نبوی در بخش نخست نشست هماندیشی مهدویت و چالشها که در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) و با محوریت مهدویت و چالشهای نظری و معرفتی برگزار شد، گفت: در حوزه چالشهای نظری و معرفتی مهدویت باید به سه سؤال پاسخ داده شود. نخست اینکه آیا مهدویت یک فلسفه تاریخ است یا سیر گذار تاریخی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت مهدویت یک فلسفه تاریخ است که دائماً فراز و فرود دارد و در حال تکرار است.
این پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ خاطرنشان کرد: دومین سؤال در حوزه مهدویت این است که آیا مهدویت برای ما آرمان است یا آرمانشهر؟ در پاسخ به این سؤال هم باید گفت که مهدویت یک آرمان است، نه یک آرمانشهر که به ناکجاآباد ختم میشود. در طبع حیات بشری ظلم و جنایت وجود داشته است. حتی در زمان امام علی(ع) که حکومت آن حضرت را بهعنوان یک مدینه فاضله میدانستند، جنگ و جنایت بوده و در عصر امام زمان(عج) نیز حتماً خواهد بود، لذا مهدویت برای ما آرمانشهر نیست.
وی افزود: سومین مسئله هم این است که آیا جامعه ما آماده رسیدن به آرمان مهدویت است؟ در پاسخ به این سؤال نیز باید بگویم دائماً به آرمان مهدویت نزدیک میشویم، پس هر چه آن را حفظ کرده و به آن عمل کنیم به آن نزدیکتر خواهیم شد و فضای مهدوی نیز تداوم خواهد یافت.
حجتالاسلام نبوی تصریح کرد: مهدویت نقطه پایان انتظار است اما نقطهای نیست که همه توقعات در پایان آن برآورده شود.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/