صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
افتتاح عجولانه خط 6 مترو؛

متروی ناایمن افتتاح می‌شود، علی برکت‌الله

به‌نظر می‌رسد افتتاح فاز نخست خط 6 متروی تهران توسط رئیس جمهور نیز به نمادی از کارآمدی مدیریت شهری پایتخت تبدیل نخواهد شد.
کد خبر : 371441

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فاز نخست خط 6 متروی تهران صبح امروز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.


فاز نخست از قطعۀ جنوبی خط 6 متروی تهران شامل سه ایستگاه میدان شهدا، بعثت و دولت‌آباد است و ٩ کیلومتر از مسیر کل خط ۶ را در بر می‌گیرد.


به‌نظر می‌رسد شهردار تهران تعجیل زیادی در تحقق وعده‌هایش نسبت به رفع چالش ترافیک، افزایش سرانه حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص و عموم مردم دارد.


زمان زیادی از بهره‌برداری از خط ۷ مترو تهران در 25 اسفند سال 97 نمی‌گذرد، اتفاقی که از یکی دو هفته پیش از آن صحبت‌های زیادی مبنی بر شاخص‌های کیفی و ایمنی آن از سوی مسئولان مترو مطرح شد ولی تنها چند روز پیش از این افتتاح محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا اعلام کرد: ما در بحث هواکش‌های خطوط 6 و 7 مترو دارای مشکل هستیم و میزان هواکش‌های به‌کار رفته به تعداد استاندارد نیست.


وی خاطرنشان کرد: عدم تأمین هواکش‌های مورد نیاز در صورت بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی در مترو ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. 


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به این مورد نیز اشاره کرد که در صورت بروز چنین حوادثی، نبود هواکش می‌تواند باعث شود که دود در سطح پایین قرار گرفته و افراد به سرعت به‌دلیل خفگی جان خود را از دست بدهند. (بیشتر بخوانید)


این اعلام نظر علیخانی و عدم حضورش در مراسم افتتاحیه چنان مراسم را تحت تأثیر قرار داد که رئیس شورای اسلامی شهر تهران نتوانست از این موضوع سخن به میان نیاورد و در اشاره‌ای غیرمستقیم به اظهارات رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هزینه دو یا سه هواکش در مقایسه با هزینه خط بسیار ناچیز است و لازم است آقای پورسیدآقایی این موضوع را در اولویت قرار داده و با راه اندازی آن سوءتفاهم‌ها را از بین ببرد. (بیشتر بخوانید)


اتفاق مشابهی در ارتباط با افتتاح خط 6 متروی تهران رخ داد، با این تفاوت که این مراسم با حضور رئیس جمهور صورت گرفت.


همچون مراسم افتتاحیه خط 7 مترو تهران در پایان سال 97، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای در تاریخ هفدهم فروردین ماه به شهردار تهران مجدداً عدم ایمنی کافی خطوط 6 و 7 متروی تهران را متذکر شد.


در بخشی از این نامه آمده است:


«با توجه به گزارشات[!] واصله متأسفانه در 9 کیلومتر بخش جنوبی خط 6 به جای هفت هواکش تنها یک هواکش راه‌اندازی شده و همچنین پست برق بخش جنوبی خط 6 هم به‌علت آماده نبودن تجهیزات مربوطه در مدار قرار نخواهد گرفت و به ناچار از برق خط 4 استفاده خواهد شد لذا امکان بهره‌برداری به‌صورت کامل وجود نخواهد داشت و سر فاصله قطارها بالای 30 دقیقه خواهد بود. مضافاً در هر ایستگاه که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد می‌بایست سه هواساز مربوط به سکوی مسافرین، نیم تونل شمالی و نیم تونل جنوبی جهت دمش هوای بیرون به داخل ایستگاه راه‌اندازی شود که در سه ایستگاه که قرار است روز یکشنبه افتتاح شود متأسفانه به‌صورت کامل نصب نشده و عملاً کارایی لازم را نخواهد داشت.»


تصویر نامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران:



واقعاً مشخص نیست که آوازه این هماهنگی مدیریت شهری تا به کجا باید برسد؛ مدیریتی هماهنگ و یکدست که حتی در راستای تأمین ایمنی و جان مردم نیز نمی‌تواند به اتفاق نظر برسد.


به‌ نظر می‌رسد بی‌تدبیری، ناهماهنگی، مصادره پروژه‌های کلان در دوره کوتاه مدیریتی به‌نام خود بر مدیریت شهری پایتخت نیز سایه بیفکند... علی برکت الله!


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر