صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
نصیریان:

هنر مشایخی خودجوش و خلاقیت او منحصر‌به‌فرد بود

بازیگر پیش‌کسوت سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است که هنر زنده‌یاد مشایخی خودجوش و خلاقیت او منحصر‌به‌فرد بود.
کد خبر : 371121

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، علی نصیریان در آیین وداع با استاد جمشید مشایخی که صبح امروز از مقابل تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: می‌خواهم از شما مردم تشکر کنم که قدرشناس هستید و همچنین از مسئولان فرهنگی و هنری که برای وداع آمده‌اند، نیز سپاسگزارم.


نصیریان در حالی که به سختی تحت تأثیر فقدان همکار و همبازی قدیمی خود قرار گرفته و می‌گریست، گفت: آقای مشایخی! من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم، در چند وقت اخیر همسرم که یار و یاور من بود، عزت‌الله انتظامی و پیش از آنها داود رشیدی را از دست دادم؛ حالا هم دیگر جمشید مشایخی را در کنار خود نمی‌بینم. این اتفاقات، ضرباتی به پیکر من بود چرا که من از این‌ها بودم.


این بازیگر پیش‌کسوت به سابقه دوستی خود با زنده‌یاد مشایخی نیز این گونه اشاره کرد: در سال 1336 اداره‌ای برای کار تئاتر به نام هنرهای زیبا تشکیل شد. بخش تئاتر این اداره با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد. در همین سال با جمشید مشایخی آشنا شدم. ایشان کارمند اداره تئاتر بود. من برای نقشی در یکی از نمایش‌ها یک بازیگر کم داشتم که از ایشان دعوت کردم و او هم استقبال کرد. بعد در چند دوره با هم کار کردیم. آقای مشایخی در آن دوران خوش درخشید مخصوصاً که خوش تیپ و خوش‌پوش هم بود و این خوش‌پوشی او همیشگی بود.



وی ادامه داد: این شروع اولین دوره فعالیت جمشید مشایخی بود که با تئاترهای زنده تلویزیونی ادامه پیدا کرد و اوج گرفت. این همکاری مزایایی داشت؛ یکی تمرین کردن ما با هم و آشنایی با یکدیگر بود؛ ضمن انکه معرفی‌شدن به مردم را هم در پی داشت. دوران بعدی، کار در تئاتر سنگلج بود که ایشان در آنجا هم به‌خوبی خود را نشان داد. دوره بعد کارهای سینمایی و تلویزبونی بود. مشابخی در هر کدام از این دوره‌ها حرفه‌ای‌تر کار کرد. در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی نباید از نقش مشایخی غافل شد. اگرچه این فیلم تحت سیطره نقش‌آفرینی عالی مرحوم انتظامی است اما مشایخی هم در همان نقش کوتاه و محدود، عالی بود و نشان داد که واقعاً نقش کوچک نداریم، بلکه بازیگر کوچک داریم.


نصیریان اظهار کرد: مشایخی کمال‌الملک را تصویر و خلق کرد. او یکی از ستون‌های هنر و آن گونه که همکار هنرمندم آقای پرستویی گفتند پنج تن سینمای ایران بود. این ستون‌ها برای هنرهای نمایشی ایران زحمت زیادی کشیدند و با رفتن آنها این بنا سست می‌شود. گرچه من معتقدم نسل‌های جوان با استعدادی داریم که در این زمینه خواهند درخشید، اما هبچ فردی جای مشایخی را نخواهد گرفت.


بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ادامه داد: او خلاقیت منحصر‌به‌فرد خودش را داشت. مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت، هنر و عشق او خودجوش بود و مرامش پیروی از سنت‌های اصبل ایرانی بود.


 انتهای پیام/4072/4104/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر