المپیادهای درون مدرسهای پله پرشی برای ورزش قهرمانی/شرکت بیش از سه و نیم میلیون دانشآموز در المپیادهای درون مدرسهای
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای عالی تشکیلاتی دومین المپیاد ورزشی درون مدرسهای که هم اکنون در سالن اجتماعات وزارتخانه آموزش و پرورش در حال برگزاری است، بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی تربیت بیش از 13 میلیون دانشآموز که آینده کشور را در همه حوزهها رقم میزنند، فعالیت میکند. آموزش و پرورش در همه کشورهای دنیا به عنوان نهادی که متولی تربیت نیروی انسانی کشور است شناخته شده و وظیفه سنگینی را بر عهده دارد. همه ما نیز زمانی دانش آموز بودهایم و این دوران را درک کردهایم. دانشآموزانی که اکنون در مدارس علم آموزی میکنند، آینده 20 سال بعدی کشور را در همه زمینهها رقم میزنند.
وی با اشاره به اینکه ما باید در جهت تامین تندرستی و سلامت دانش آموزان در قالب مدرسه محوری و نظام تعلیم و تربیت گام برداریم، افزود: دانشآموزان باید در مدرسه تمرین کنند و سلامت خودشان را که نعمتی الهی است را حفظ کنند.
المپیادهای درون مدرسهای از سال گذشته در مدارس آغاز شد و این موضوع همچنان ادامه دارد. درست است که تربیت بدنی به صورت رسمی تنها دو ساعت در مدارس را به خود اختصاص داده است اما با المپیادهای درون مدرسهای ما توانستیم عملا فعالیت بدنی دانش آموزان را افزایش دهیم. |
فانی در ادامه به سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سند یک سند بالادستی و مهمترین سند برای آموزش و پرورش است. در برنامه ششم توسعه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین به عنوان بنای اصلی در تنظیم برنامه در حوزه آموزش و پرورش معرفی شده است.
فانی اضافه کرد: در واقع ما در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چند بعدی دانش آموزان هستیم که یکی از ابعاد آن تربیت بدنی، تندرستی و سلامت است. ما در برنامه درسی مدارس تنها توانستهایم دو ساعت را به تربیتبدنی اختصاص دهیم اما همه ما میدانیم این میزان ساعت کافی نیست و باید افزایش پیدا کند اما چون برنامه درسی دانش آموزان دارای سقف ساعت تحصیلی است، این موضوع امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر این موضوع که المپیادهای درون مدرسهای میتواند این کمبود ساعت را جبران کند، عنوان کرد: المپیادهای درون مدرسهای از سال گذشته در مدارس آغاز شد و این موضوع همچنان ادامه دارد. درست است که تربیت بدنی به صورت رسمی تنها دو ساعت در مدارس را به خود اختصاص داده است اما با المپیادهای درون مدرسهای ما توانستیم عملا فعالیت بدنی دانش آموزان را افزایش دهیم. آمارها حاکی از آن است که بیش از سه و نیم میلیون دانش آموز در سال گذشته در این عرصه حضور پیدا کردند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این موضوع که حضور دانش آموزان در المپیادهای درون مدرسهای زمینه را برای ورزش قهرمانی فراهم میکند، افزود: اگر چه هدف اصلی آموزش و پرورش ورزش همگانی است اما با انجام المپیادهای درون مدرسهای ما در واقع به سمت شناخت استعدادها و تربیت آنها برای حرکت به سوی ورزش قهرمانی پیش میرویم.
فانی در ادامه به تجربه موفقی که در تیم والیبال کسب کردهایم، اشاره کرد و گفت: دانش آموزان ما با تلاش بیشتر به تیم والیبال راه پیدا کردند و توانمندیهای خود را نشان دادند. ورزش و تربیت بدنی و در راس آن وزارت ورزش و جوانان میتواند از این پتانسیلهایی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد کمال بهرهبرداری را انجام دهد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از سیاستهای ما در دولت تدبیر و امید توسعه مشارکت و جلب مشارکت سایر نهادها و دستگاهها با آموزش و پرورش است. جالب است که بدانید اولین تفاهمنامهای که آموزش و پرورش با سایر دستگاهها امضا کرد با وزیر ورزش و جوانان بود و در این زمینه بابهای زیادی برای همکاری باز شد که عدهای از آنها محقق شد و برای رسیدن به عدهای دیگر تلاش میکنیم. ما امیدواریم سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی در تحقق اهداف آموزش و پرورش در زمینههای مختلف از جمله تربیت بدنی و تندرستی به ما کمک کنند.
وی به موفقیت دانش آموزان در المپیادهای علمی اشاره کرد و افزود: ما در زمینه المپیادهای علمی نیز موفقیتهای چشمگیری داشته ایم. امسال دانشآموزان در المپیاد اختر فیزیک و نجوم توانستند رتبه اول دنیا را کسب کنند و در زمینه سایر دروس توانستیم در تیمهای اعزامی خود به دنیا رتبههای تک رقمی را به دست آوریم و در واقع این نشان می دهد جلب مشارکت سایر دستگاهها در همه زمینهها جواب داده است و ما امیدواریم روزی برسد که بتوانیم المپیادهای درون مدرسه ای را جهانی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: روزهای اول برخی از رسانهها سوال میکردند، وقتی در مدارس روستایی امکانات کافی برای عمل وجود ندارد، چگونه میخواهید المپیاد برقرار کنید. بنده باید عرض کنم رویکرد ایجاد المپیادهای درون مدرسهای در واقع مردمی و بومی بودن این المپیادها و استفاده از حداقل امکانات درون مدرسهای است. گزارشها حاکی از آن است این المپیادها در درون مدرسههای روستایی و در پایههای مختلف با یک معلم خاص که صرفا معلم ورزشی است، برگزار شده و در این زمینه توانستیم توفیقاتی را پیدا کنیم و مشکلات حرکتی دانش آموزان را جبران کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این تجربهای است که ما میتوانیم آن را به تمام دنیا ابلاغ کنیم و آن را در سطح جهانی مطرح کنیم. یونسکو این آمادگی را دارد که این فعالیتها را گسترش دهد تا دیگر کشورها بتوانند از تجربیات ایران در زمینههای مختلف آموزشی استفاده کنند.
فانی با بیان اینکه در پی موفقیت در حوزه دیپلماسی سیاسی ما به دنبال آن هستیم که دیپلماسی آموزشی را گسترش دهیم، اضافه کرد: آموزش و پرورش آغوش خود را برای استفاده از کمک سایر دستگاهها در حوزه تعلیم و تربیت گشوده است و ما از هر نظر و پیشنهاد و مشارکتی در این زمینه استقبال میکنیم.
انتهای پیام/