استفاده از پروتکل جهانی «مداخله در بحران» پس از سوانح طبیعی
عطاءالله محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره زدودن آسیبهای روانی از ذهن کودکان در پی وقوع سیل در استان گلستان اظهار کرد: این مسائل شرایط بحرانی است و ما این موضوع را مداخله در بحران مینامیم.
یک روانشناس آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه مداخله در بحران مراحل متفاوتی دارد، افزود: اولین مرحله آن کاهش استرس و اضطرابی است که بر اثر بحران ایجاد میشود. این بحرانها (سیل یا زلزله و تصادف) مراحل متفاوتی دارند که معمولاً تدوین شده است و در دنیا تقریباً به یک روش عمل میکنند. شاید در این میان تفاوتهای فرهنگی هم وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: اولین مرحله کنترل آسیبهای طبیعی، ایجاد حمایتهایی از مردم است که موجب کاهش این استرسها میشود. در مسائلی مثل سیل و زلزله، مهمترین مسئله تأمین امنیت و احساس آرامشی است که لازمه این شرایط است. بنابراین این مسئله باید در یک کمیته بحران برنامهریزی شود که سازمانهایی نظیر هلال احمر و نیروهایی که آموزشدیده هستند در آن حضور داشته باشند چرا که این آموزشها تمهیدهایی است که در دوران آسیب باید بهصورت عملی انجام شود.
محمدی گفت: ارائه راهکارها برای برخورد با این معضل با توجه به مکان وقوع و میزان آسیب وارده تفاوت میکند و به یک برنامهریزی مشخصی با نام «مداخله در بحران» نیاز دارد. به منظور مدیریت شرایط بحرانی پس از سوانح طبیعی پروتکلهایی تهیه شده است، پروتکلهای جهانی که «مداخله در بحران» نامیده میشوند.
انتهای پیام/4122/4046/
انتهای پیام/