صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
مشاور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا:

شفاف‌سازی منابع مالی مدرسه با اجرای یکپارچه‌سازی حساب در ۱۰۵ هزار مدرسه کشور

مشاور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با اجرای طرح یکپارچه سازی حساب مدارس، ۱۰۵ هزار مدرسه کشور به لحاظ حساب مالی بررسی می‌شوند، گفت: با اجرای این طرح هزینه‌های دریافت شده از خانواده‌ها،‌ کمک‌های مالی به مدرسه و نحوه هزینه‌کرد این پول‌ها مشخص می‌شود.
کد خبر : 36933

منصور مجاوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به طرح یکپارچه سازی حساب مدارس اظهار کرد:‌ راهکار شماره 20 سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مدیریت بهینه منابع مالی را حکم کرده است و براین اساس آموزش‌ و پرورش باید به سمت برنامه‌هایی برود که سازماندهی و بهینه‌سازی منابع مالی را به همراه داشته باشد.


وی با بیان اینکه بهینه سازی منابع مالی از نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی شروع می‌شود، افزود: در مدارس به دنبال این هستیم تا منابع مالی ورودی به مدرسه چه منابع دولتی و چه غیردولتی را ساماندهی، برنامه‌ریزی و شفاف‌سازی کنیم و این شفاف‌سازی به اطلاع مسئولان عالی کشور و خانواده دانش‌آموزان برسد.


مشاور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر میزان پولی که وارد مدرسه می‌شود باید مشخص شود اولاً برای چه موضوعی دریافت و ثانیاً‌ در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود، اضافه کرد: درحقیقت حساب یکپارچه مدارس به دنبال شفاف‌سازی برای پاسخگویی صحیح و دقیق از منابع مالی مدرسه صورت گرفته است.


وی با اشاره به اینکه یکپارچه‌سازی حساب مدارس به ما کمک می‌کند تا در سال‌های آینده، هزینه هریک از دانش‌آموزان در مدارس و هر یک از کلاس‌های درس را به صورت مجزا محاسبه کنیم، عنوان کرد: سازمان مدیریت و دولت سال‌ها به دنبال آن است تا قیمت تمام شده خدمات در واحدهای اجرایی دستگاه‌های دولتی را محاسبه کند.


مجاوری با اشاره به اینکه وقتی از سرانه دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم این موضوع با قیمت تمام شده هر دانش‌آموز در مدرسه متفاوت است، تصریح کرد: حدود 100 مدرسه تک دانش‌آموزه در کشور داریم،‌ تصور کنیم در این مدارس حقوق معلم با تمام مزایا حدود 2 میلیون تومان باشد بنابراین در طول 12 ماه حدود 24 میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کنیم. از طرفی هزینه آب، برق،‌ تلفن و سایر مسائل نیز وجود دارد که اگر 6 میلیون تومان برای آنها هزینه شود سرانه هر دانش‌آموز در مدارس تک دانش‌آموزه سالانه 30 میلیون تومان است.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه شرایط در مدرسه‌ای با تعداد دانش‌آموزان زیاد در پایتخت متفاوت است، گفت: به عنوان مثال اگر مدرسه‌ای 800 دانش آموز و 100 معلم داشته باشد، حقوق معلمان به صورت سرانه سرشکن می‌شود بر تعداد 800 دانش‌آموز و سرانه پایین می‌آید بنابراین در مدرسه‌ای که یک دانش آموز دارد هزینه بالاتر است اما اگر تعداد دانش‌آموزان افزایش یابد، سرانه تقسیم می‌شود.


مجاوری ادامه داد: در مدارس هزینه معلم، هزینه مدرسه به لحاظ آب، برق و تلفن و ملزومات اداری مشخص است؛ همچنین بودجه‌های دولتی که به مدرسه اعطا می‌شود، اعلام شده است از سوی دیگر برخی مبالغ مالی را خانواده‌ها به مدرسه می‌دهند تا برای فعالیت‌های قانونی تعریف شده هزینه شود.


وی با تاکید بر این موضوع که هیچ یک از فعالیت‌هایی را که برای مدارس تعریف کرده‌ایم، غیرقانونی نیست، بیان کرد: حدود 70 نوع عنوان هزینه‌ای و درآمدی برای مدارس تعریف شده است؛ برگزاری کلاس‌های تقویتی، کلاس کنکور، زبان خارجه،‌ ورزش، آموزش شنا و هنرهای دستی از جمله کلاس‌هایی است که به صورت فوق برنامه می‌تواند در مدارس برگزار شود و برای تمام فعالیت‌های فوق برنامه مدارس که خارج از ساعت رسمی در مدارس برگزار می‌شود،‌ می‌توان هزینه دریافت کرد.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه خانواده‌ها برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه به مدارس پول می‌دهند نه بابت کلاس‌های رسمی، افزود: در کنار این موارد دو شاخص دیگر تحت عنوان کمک‌های عمومی و کمک‌های خاص به مدارس داریم. در برخی موارد خانواده‌ها مشاهده می‌کنند دیوار مدرسه فروریخته یا تجهیزات آموزشی مناسب وجود ندارد بنابراین اعلام می‌کنند فلان مبلغ را بابت تعمیر دیوار مدرسه یا کمک به خرید کامپیوتر پرداخت می‌کنیم که به این موارد کمک‌های خاص گفته می‌شود.


مجاوری با اشاره به اینکه در موارد دیگر خانواده‌ها می‌گویند فلان مبلغ را به مدرسه کمک می‌کنیم اما مشخص نمی‌کنند که این کمک بابت چه فعالیتی است، این موارد جزو کمک‌های عام محسوب می‌شوند، اضافه کرد: در قانون به آموزش‌وپرورش اجازه داده شده است تا از نهادهای مختلف،‌ افراد حقیقی و حقوقی کمک‌ها و هدایایی را دریافت کند. در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش به صورت شفاف آمده است که این وزارتخانه می‌تواند از محل کمک‌های مردمی، نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده و هزینه‌های مدرسه را تأمین کند.


وی ادامه داد:‌ حساب یکپارچه مدارس به دنبال نظم‌دهی، ساماندهی و روان سازی فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است و به تدریج به دنبال این هستیم تا براساس کد دانش‌آموزی شرایطی را ایجاد کنیم که خانواده‌ها از طریق ورود به سامانه اینترنتی و درگاه‌های الکترونیک مراحل ثبت‌نام و پیگیری امور دانش‌آموزان را از طریق سامانه از خانه پیگیری کنند.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در طرح یکپارچه سازی حساب مدارس صرفاً‌ منابع غیردولتی باید به حساب سپرده مدارس واریز شود و سرانه دولتی به این حساب واریز نمی‌شود، عنوان کرد: پول ثبت‌نام در کلاس فوق برنامه، اردو، سرویس ایاب و ذهاب و لباس مدرسه به این حساب واریز می‌شود و شرایطی را مهیا کردیم تا خانواده‌ها از طریق دستگاه ATM،‌ دستگاه پُز مدارس و درگاه‌های الکترونیکی اینترنتی نسبت به واریز پول اقدام کنند.


مجاوری با بیان اینکه در فاز نخست حساب یکپارچه مدارس را برای مدارس دولتی اجرا کردیم و براین اساس حساب‌هایی ایجاد و فعال شد که تمام این حساب‌ها تحت عنوان حساب سپرده کوتاه مدت به نام انجمن اولیای مدرسه نزد بانک ملی است، تصریح کرد: پس از آنکه خانواده، پول را به حساب مدرسه واریز کرد به آنها پیامکی ارسال می‌شود با این عنوان که پول شما به حساب 17 رقمی مدرسه واریز شد. باید توجه داشت که هر مدرسه دارای یک کد 17 رقمی است. همزمان نیز پیامکی برای مدیر مدرسه ارسال می‌شود تا مطلع شود که خانواده دانش‌آموز چه مبلغی را به حساب مدرسه واریز کردند.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ وقتی خانواده می‌خواهد به حساب مدرسه پول واریز کند، گزینه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند، بابت چه فعالیتی می‌خواهند به حساب مدرسه پول واریز کنند بر این اساس در پایان سال از محل درآمدهای شناسایی شده مدرسه، به خانواده‌ها لیستی ارائه می‌‌دهیم که مشخص می‌کند پول وایز شده به حساب مدرسه در چه بخش‌هایی هزینه شده است در حقیقت یک ترازنامه مالی به خانواده‌های دانش‌آموزان ارائه خواهیم کرد.


مجاوری با بیان اینکه پولی که خانواده بابت کلاس فوق برنامه‌ به حساب مدرسه واریز می‌کند باید در همان کلاس هزینه شود، گفت: به عنوان مثال صرف پرداخت حقوق معلمی شود که به صورت فوق برنامه دانش‌‌آموزان را آموزش می‌دهد یا برای خرید تخته کلاس و تجهیزات آموزشی مورد نیاز هزینه شود.


وی با اشاره به اینکه حساب یکپارچه مدارس خرداد امسال در 25 مدرسه در 5 استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد و افتتاح رسمی آن را در اجلاس روسای آموزش و پرورش با حضور وزیر شاهد بودیم، توضیح داد: هم‌اکنون تمام مدارس صاحب حساب شده‌‌اند که برای فعال سازی آن،‌ مدیران مدارس باید از تاریخ 15 شهریور به بانک ملی که در آن حساب دارند مراجعه کرده و فرم مربوطه را امضا کنند؛ پس از آن حساب فعال خواهد شد و مدیران می‌توانند نسبت به برنامه‌های مالی خود اقدام کنند.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در آینده چک و پول نقد را از مدارس حذف خواهیم کرد و تمام مسائل مالی مدرسه از طریق دستگاه ATM و درگاه‌های الکترونیکی پیگیری می‌شود. حتی دستگاه پُز را هم از مدارس حذف خواهیم کرد و خانواده‌ها به روش اینترنتی یا از طریق دستگاه‌های ATM پول را به حساب مدارس واریز می‌کنند و فیش آن را به مدیر مدرسه تحویل می‌دهند.


وی ادامه داد:‌ هدف اصلی از اجرای یکپارچه سازی حساب مدارس، ساماندهی و مدیریت بهینه منابع مالی واحدهای آموزشی و اجرایی است و در فاز نخست مدارس دولتی را تحت پوشش برده‌ایم که در فازهای بعد به سراغ آموزشگاه‌های آزاد و مدارس غیردولتی می‌رویم. باید برای خانواده‌ها مشخص شود شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند بابت چه مواردی هزینه می‌شود.


مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که حسابداری مدارس را از نقدی به تعهدی تبدیل کنیم،‌ افزود:‌ حسابداری تعهدی یعنی برای هر نوع درآمد باید هزینه‌ای در نظر گرفته شود و برای هر هزینه‌ای که می‌خواهیم در مدرسه داشته باشیم باید از قبل درآمد را پیش بینی کرد. اگر مدرسه می‌خواهد خارج از ساعت رسمی فعالیت فوق برنامه داشته باشد باید از قبل پیش بینی کند که چه میزان هزینه و سرمایه گذاری خواهد کرد.


مجاوری اضافه کرد: حساب یکپارچه مدارس امکان پاسخگویی،‌ ارزشیابی، نظارت،‌ کنترل و هرگونه امکانی را که برای شفاف سازی نیاز است در اختیار مسئولان آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها قرار می‌‌دهد و در نهایت وزیر، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیر پروژه می‌توانند از روی میز خود حساب 105 هزار مدرسه کشور را بررسی کنند و برای آنها مشخص شود چه میزان پول از خانواده‌ها دریافت شده و بابت چه فعالیت‌هایی هزینه شده است.


وی با بیان اینکه دریافت پول از خانواده‌ها در مدارس باید براساس فعالیت‌های تعریف شده‌ای باشد که مجوز دارند، گفت: در حساب یکپارچه مدارس هرگونه دخل و تصرف در فعالیت‌های مدارس و هزینه‌‌هایی که از خانواده‌ها گرفته می‌شود،‌ قابل نظارت است. مسئولان وزارتخانه و روسای ادارات آموزش‌وپرورش اجازه ندارند حتی یک ریال از محل منابع مالی که در مدارس جمع‌آوری می شود، برداشت کرده و در جای دیگر هزینه کنند و اگر سودی هم به حساب مدرسه تعلق می‌گیرد صرف مدرسه خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر