صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا

بیوک ملکی: بحران امروز بازار کتاب، حاصل عملکرد منفی وزرای آموزش و پروش است/ ترویج مطالعه در مدارس، مدیریت می‌خواهد نه بودجه

شاعر و نویسنده باسابقه کودک و نوجوان کشورمان، معتقد است اگر وزارت آموش و پرورش طی دهه‌های اخیر توانسته بود فرهنگ مطالعه را در برنامه‌های آموزشی مدارس نهادینه کند، امروز شاهد بحران بازار نشر و سرانه مطالعه در کشور نبودیم.
کد خبر : 36660

بیوک ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، با تایید این مطلب که کودکان و نوجوانان امروزی دیگر رغبتی به مطالعه و کتاب ندارند، اظهار داشت: «اینکه چرا بچه‌های این دوره همیشه سرشان توی گوشی‌ها و تبلت‌هاست و دیگر به کتاب علاقه ندارند، دلایل مختلفی دارد. اما دلیل اصلی‌اش این است که میل به مطالعه در آن‌ها نهادینه نشده؛ وگرنه با وجود بازی و شیطنت که از ویژگی‌های این گروه سنی است، کتاب‌خواندن از لیست فعالیت‌های روزانه بچه‌ها حذف نمی‌شد.»


وی که خانواده و آموزش و پرورش را دو عامل ایجاد میل به مطالعه در کشور ما می‌داند، افزود: «متاسفانه به هر دلیلی که باشد، خانواده‌ها (البته به جز موارد استثنا) در طول این‌سال‌ها نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند فرزندان خود را به مطالعه ترغیب کنند و قاعدتا نمی‌شود تک تک خانواده‌ها را به این خاطر بازخواست و جریمه کرد! اما به لحاظ تعریف مسئولیت و وظایف قانونی، می‌شود و باید کم‌کاری مدارس و آموزش‌وپرورش را مورد بازخواست قرار داد.»


ملکی با انتقاد از رویکردهای وزیران و مسئولان این وزارتخانه در دوره‌های مختلف که به بهانه‌های مختلف وظیفه‌ قانونی خود را به درستی انجام نداده‌اند،‌گفت: «همیشه این بهانه وجود داشته که بودجه لازم در اختیار نیست و نمی‌شود طرح‌های مختلف را در مدارس به اجرا گذاشت. ولی واقعیت این است که اجرای بسیاری از طرح‌ها، اصلا به بودجه نیاز ندارد؛ بلکه فقط اندیشه و مدیریت درست می‌خواند.»


این شاعر کودک افزود: «مثلا آمورش و پرورش کشور فرانسه، معلمان دبستان‌های خود را موظف کرده است که روزانه حداقل یک شعر برای دانش‌آموزان بخوانند! حالا سوال اینجاست که آیا این طرح کوچک که می‌تواند تاثیرات فراوانی را بر ذهن و روح بچه‌ها داشته باشد، نیازمند بودجه است؟ چرا طبق یک برنامه نظام‌مند از معلمان خواسته نمی‌شود که در طول روز دقایقی را به مقوله کتاب و مطالعه اختصاص دهند؟»


وی خاطر نشان کرد: «در کشور ما نویسندگان و شاعران فراوانی وجود دارد که علاقه‌مند به حضور در مدارس هستند! چرا آموزش و پرورش از حضور اهالی قلم و کتاب در مدارس استفاده نمی‌کند؟ جالب است که نه تنها شاهد اتفاق‌هایی از این دست نیستیم، بلکه کتاب‌های درسی هم فارغ از معیارهای کارشناسانه منتشر می‌شوند و حتی بعضا مشکلات زبانی دارند.»


ملکی ضمن بیان این مطلب که وزیران آموزش و پرورش باید در هر شرایط و موقعیتی، وظیفه خود را که باسواد کردن و آشناسازی بچه‌ها با زبان و مطالعه است، به درستی انجام بدهند، ادامه داد: «باید بگویم به جز محمدعلی نجفی، باقی وزرای آموزش و پروش کشورمان افرادی خنثی بوده‌اند که قدرت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای مدارس نداشته‌اند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر