صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
محمدی:

نظام آموزشی تغییر جهت ندهد، فارغ‌التحصیلان بیکار بیشتر می‌شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است اگر مسیر فعلی نظام آموزشی تغییر جهت نیابد، روز به روز آمار فارغ‌التحصیلان جویای کار و نرخ بیکاری بالاتر می‌رود.
کد خبر : 366417

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، داوود محمدی با انتقاد از غیبت مهارت‌آموزی در مدارس گفت: فلسفه آموزش‌وپرورش، تربیت افرادی است که بتوانند در جامعه وظایفی را که بر عهده‌شان گذاشته می‌شود، انجام داده و انسان‌هایی کارآمد و مسئول در حوزه شخصی و خانوادگی یا اجتماعی باشند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این بحث که آیا آموزش‌وپرورش توان لازم را در این زمینه کسب کرده و به اهداف مورد نظر رسیده و می‌تواند وظایف خود در این عرصه را انجام دهد، موضوعی کلی است که ما معتقدیم اشکالات اساسی در حوزه تعلیم و تربیت وجود دارد و نیاز آن به بازبینی، بازشناسی و آسیب‌شناسی جدی است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه باید از آموزش‌وپرورش کارآمد و توانمند برخوردار شد، ادامه داد: اگر مسیر فعلی تغییر جهت نیابد، روز به روز آمار فارغ‌التحصیلان جویای کار و نرخ بیکاری بالاتر می‌رود.


مراکز مهارتی تخصصی در برنامه‌ریزی‌های کلان دارای جایگاهی ویژه شوند


وی بیان کرد: نه تنها آموزش و پروش و نظام دانشگاهی به صورت عام نتوانسته‌اند فارغ‌التحصیلانی کاربلد و ماهر تربیت کنند بلکه مراکز مهارتی تخصصی هم در زمینهٔ آموزش‌های مهارتی توفیق چندانی نداشته و در مأموریت خود موفق نبوده‌اند لذا لازم است این مراکز در برنامه‌ریزی‌های کلان دارای جایگاهی ویژه شوند.


این نماینده مجلس ادامه داد: خیل عظیمی از بیکاران جامعه ناشی از آن است که نظام آموزشی کارآفرینی لازم را انجام نداده و به محصلان، توان و مهارت لازم و موردنیاز جامعه را آموزش نداده تا آن‌طور که بایدوشاید وظایف و مسئولیت‌هایی متناسب در جامعه بر عهده گیرند.


حکم معطل‌مانده برنامه توسعه کشور در خصوص مهارت‌آموزی


محمدی این امر را یک ایراد جدی به دستگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها دانست و افزود: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه به صراحت بر مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان تأکید و حتی در چشم‌انداز آن به افزایش میزان دانش‌آموزان محصل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای اشاره شده ولی این حکم محقق نشده است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اولاً تعداد مراکز مهارتی در کشور کافی نیست و ثانیاً باید امکانات به‌روزی در این مراکز وجود داشته باشد تا خروجی آن‌ها فارغ‌التحصیلی ماهر و توانمند باشند که می‌توانند با همین مدرک مهارتی خود در عرصه‌ای مشغول به کار شوند.


انتهای پیام/4071/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر