صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌وپرورش:

توجه به فضای آموزشی عامل مؤثری در بحث یادگیری است

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: توجه به فضای آموزشی به عنوان عامل مؤثر در یادگیری بااهمیت دارد.
کد خبر : 365726

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» که از صبح امروز در دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی سبب بررسی مجدد نیازهای فضاهای آموزشی توسط صاحب‌نظران و متخصصین می‌شود.


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: نمایندگان مجلس اعتبارات خوبی در سال ۹۸ برای فضاهای آموزشی در نظر گرفته‌اند و امیدوارم سال خوبی ازنظر کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی در پیش رو داشته باشیم.


در دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌های نظام آموزشی تغییر پیداکرده است


بطحایی  با بیان اینکه در دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌های نظام آموزشی تغییر پیدا کرده است، گفت: فضا و محیط آموزشی فلسفه‌ای دارد که با تعریف گذشته خود بسیار متفاوت و معنای فراگیرتری پیداکرده است، امروزه محیط آموزشی فاقد دیوار و حصار است و مدرسه به‌عنوان محیط یادگیری بی‌تأثیر از این تغییرات نبوده است.


وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه اضافه کرد: یادگیری، تغییرات پایداری است که در رفتار و نگرش یادگیرنده اتفاق می‌افتد و پایداری یکی از ویژگی‌های مهم یادگیری است، چنانچه اگر یادگیری اتفاق بیفتد اما ثبات و پایداری نداشته باشد اطلاق عنوان یادگیری به آن موضوعیت ندارد.


وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌های که در مدرسه انجام می‌شود منجر به تغییرات پایدار نمی‌شود هرچند که کارنامه‌ای که به دانش آموزان داده می‌شود نشان از موفقیت وی در یادگیری دارد.


وی با اشاره به اینکه مؤلفه‌ها و ارکانی در کنار هم محیط یادگیری را می‌سازند، اظهار کرد: زمانی یادگیری رخ می‌دهد که همه عوامل در کنار هم باشند و در موقعیت‌های مختلف سهم مؤلفه‌های مختلف، متفاوت است.


بطحایی تصریح کرد: توجه به فضای آموزشی به این دلیل است که محیط از عوامل مهم و مؤثر در یادگیری و آموزش است و مرتباً باید مورد واکاوی قرارگرفته و به‌روز شوند.


وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آنچه قرن‌ها قبل به‌عنوان مدرسه از آن استفاده می‌شد، به‌مرور زمان دچار تغییرات شد، گفت: پس از اسلام سیر تغییر مدرسه در کشور ما بسیار رو به‌ جلو بوده است. در دوره‌ای مسجد و مدرسه یکی بود که به‌تدریج مدرسه از مسجد جدا شد اما تعامل بین این دو محیط وجود داشت و بعد از آن مدرسه با الهام از کاروانسراها به‌صورت حجره‌های جدا از هم درآمد و سپس مکتب‌خانه شکل گرفت و پس‌ از آن مدارس تأسیس شد.


دیدن مدرسه نامناسب در کنار ساختمان اداری مجلل، ناراحت‌کننده است


وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کارایی نظام آموزشی بالا است اما در اثربخشی آن برخی تردیدها وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در تعریف یادگیری وجود دارد ظرافت‌های لازم در عوامل مؤثر در یادگیری ازجمله فضای آموزشی است.


وی افزود: به‌عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش بسیار ناراحت می‌شوم که در کنار ساختمان اداری مجلل، مدرسه‌ای نامناسب وجود دارد و در عین‌حال توقع داریم از این مدرسه افرادی فارغ‌التحصیل شوند که با دیگران دارای ارتباط سازنده و سالم باشد.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر