صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
فرهادی:

پژوهشگر خویش‌فرما از مغز و قلبش دستور می‌گیرد

پژوهشگر برگزیده پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال از ویژگی پژوهشگران خویش‌فرما می‌گوید.
کد خبر : 365205

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروز و در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال از مرتضی فرهادی، استاد مردم‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان پیشکسوت عرصه پژوهش فرهنگی تقدیر به عمل آمد. همچنین کتاب وی با عنوان «کمره‌نامه: هشت در به هشت منظر از هفت‌هزار خوان» به عنوان اثر برگزیده این جشنواره نیز انتخاب شد.


فرهادی پس از دریافت لوح یادبود و تندیس همایش، در سخنان کوتاهی با اشاره به این که یک پژوهشگر باید بیش و پیش از همه مردم شاخک‌های تیزی داشته باشد تا بداند مملکت به چه چیزهایی نیاز دارد، گفت: من در مقدمه یکصد صفحه‌ای کتاب صنعت سنت، پژوهشگران را به دو دسته پژوهشگران خویش‌فرما و پژوهشگران دارای کارفرما تقسیم کردم. کشور ما قرن‌هاست که دارای پژوهشگران خویش‌فرما است، یعنی کسانی که قلب و مغزشان برای کار کردن به آن‌ها دستور و انگیزه می‌داد.کار پژوهشی آنها صرفاً برای گذران زندگی نبود. آنها نمی‌توانند در قالب‌هایی قرار بگیرند که مؤسسات خصوصی و دولتی برای آنها تعریف می‌کنند.


فرهادی اظهار کرد: از چندین سال پیش از انقلاب، با تکیه بر درآمد نفت و گاز بودجه بیشتری به پژوهش اختصاص یافت. این باعث شد تا هرکدام از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حوزه پژوهش برای خودشان کارفرما بشوند.



اگر از آسمان سنگ هم ببارد، پژوهشگر خویش‌فرما کار خودش را جلو می‌برد



وی افزود: البته این در ذات خود خوب است، اما مشکل این است که در این صورت پژوهشگر باید آنچه را که فلان سازمان یا وزارتخانه و بخش خصوصی تعیین می‌کند به عنوان موضوع پژوهش انتخاب کند. این وضعیت در درازمدت آن طبقه کم‌جمعیت پژوهشگران خویش‌فرما را که سالیان سال در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه وجود داشتند و هنوز هم وجود دارند نابود می‌کند.


باید وزارتخانه‌های ما به ویژه وزارتخانه‌های فرهنگی و آموزشی، برای این پژوهشگران فکری بکنند. اگر قرار بود پژوهشگران معطل این شوند که وزارتخانه‌ای بگوید که روی فلان موضوع کار کنید که همه چیز از بین می‌رود. موضوعات منتظر پژوهشگران نمی‌ماند.


وی در پایان گفت: اگر از آسمان سنگ ببارد، پژوهشگر خویش‌فرما کار خودش را به سختی و در مسیری ناهموار جلو می‌برد، اما وزارت ارشاد می‌تواند پرتویی از نور و انگیزه و دلگرمی در این پژوهشگران خویش‌فرما ایجاد کند. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب و به ویژه در سال‌های اخیر تا حد زیادی چنین کاری را انجام داده است و من به عنوان یک پژوهشگر خویش‌فرما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر