صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
درنشست استپ مطرح شد:

شبکه‌سازی و حضور دانشمندان زن، راهی برای افزایش مشارکت زنان

دانشمندان زن مسلمان با بررسی موانع افزایش مشارکت بانوان در بهبود وضعیت جوامع نتیجه گرفتند؛ آن‌ها باید ضمن شبکه‌سازی، مشاغل حساس و مدیریتی را بر عهده بگیرند.
کد خبر : 364634

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین پنل سومین روز پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور زنان دانشمند مسلمان و به نام «مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی؛ برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در بهبود وضعیت جوامع چه باید کرد»، صبح جمعه در مرکز بین‌المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.


این جلسه با ریاست  رنا الدجانی از دانشگاه هاشمی اردن و سخنرانی  سلیما البروانی از دانشگاه سلطان قابوس عمان، پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی،  نضال صراف­زادگان و استاد مرکز درمانی شهید چمران دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.


سلیما البروانی در این نشست با اشاره به دیگر پنل این دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی به نام زنان الهام‌بخش دانشمند در مشاغل زیست پزشکی در جهان اسلام، گفت: در این جلسه پی بردیم زنان دانشمند باید سخت کار کنند و بر محیط پیرامون خود مانند اعضا خانواده، جامعه، سیاستمداران و دیگران تأثیر بگذارند.


وی افزود: نقش ما، در تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت جامعه بسیار مهم است؛ اما ابتدا باید مشکلات را بشناسیم، سپس راهکاری برای آنها بیابیم. اگر زنان را در حل چالش‌های جهانی مشارکت ندهیم به این معنا است که نیمی از جمعیت جهان را مشارکت نداده‌ایم.


البروانی با اشاره به آمارهای دانشجویان دانشکده پزشکی سلطان قابوس عمان گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ همیشه تعداد زنانی که از امتحان ورودی عبور کرده‌اند، از مردان بیشتر بوده است.


وی با تأکید بر ضرورت شناخت موانع اظهار کرد: اول باید الگوهای خوب زنان دانشمند را معرفی کنیم؛ شبکه‌سازی بین زنان دانشمند در جهان اسلام و همچنین حضور زنان در نهادهای سیاسی بسیار مهم است.


وی تصریح کرد: امروزه ۳۲ درصد اعضای دارای مسئولیت در کشورهای اروپایی، زن هستند؛ ولی فقط ۱۲ درصد این اعضا در کشورهای آفریقایی و اسلامی زن هستند.


البروانی تأکید کرد: به نظر می­ رسد عده­‌ای از زنان دانشمند باید وارد نهادهای مدیریتی شوند تا بتوانند صدای خود را به گوش تصمیم­ گیران برسانند.


وی بیان کرد: مهم­‌ترین راهکارها برای افزایش مشارکت زنان در جوامع داشتن الگو، ایفا کردن نقش استاد توسط عده­ ای از زنان، عبور از کلیشه ­های جنسیتی، رها کردن فضای کاری علیه تبعیض زنان، تشکیل شبکه­های علمی زنان و ورود دانشمندان زن به فضاهای مدیریتی است.


 زنان نقش‌­‌های متفاوتی نسبت به مردان دارند


در ادامه پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گفت: آموزش زنان به معنای آموزش خانواده است زیرا آنان نقش معلم اول را برای فرزندان دارند.


وی با برشمردن برخی نقش­‌هایی که زنان به صورت طبیعی برعهده می­‌گیرند گفت: معلم، پزشک و پرستار بعضی از این نقش­‌ها است که آن­‌ها دارند ولی حضور این افراد در جامعه محدود به این نقش­‌ها نیست و آن­‌ها دیپلمات، سیاستمدار و نخست وزیر نیز هستند.


حسین با اشاره به حضور یک فرد به عنوان الگو در خانواده دانشمندان مطرح جهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد معمولاً مادر آن دانشمند بوده است؛ اگر شما یک مادر آموزش دیده و آگاه داشته باشید، خانواده نیز آگاه می‌شود.


وی اشاره کرد: زنان مسلمان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به زنان دیگر روبرو هستند؛ بنابراین باید سخت‌تر تلاش کند تا به هدف خود برسند‌.


وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌­ها در دهه سوم زندگی فرد افزایش می‌­یابد تصریح کرد: این زمانی است که معمولاً یک فرد دوران دکترای خود را تمام کرده و باید برای دستاوردهای بیشتر تلاش کند در حالی که مسئولیت خانواده را نیز برعهده دارد.


حسین بر حمایت از زنان در این دوران تاکید کرد و گفت: شبکه­‌سازی علمی و تشکیل گروه­‌های علمی موجب می‌­شود زنان از حمایت زنان دانشمند دیگر برخوردار شوند و بتوانند فعالیت‌­‌های خود را ادامه دهند.


وی با تأکید بر گفت‌وگو میان دانشمندان زن نیز گفت: تعامل میان دانشمندان زن، تشویق فعالیت­‌های علمی مستقل و آموزش در سطح ملی و بین‌­المللی نیز اقدامات موثری در این زمینه هستند.


در ادامه الدجانی از یک حرکت ابتکاری و تجربه خود برای تاثیرگذاری برای جامعه پیرامون سخن گفت.


وی توضیح داد : بعد از پایان تحصیلات در آمریکا و وقتی به اردن برگشتم احساس کردم با برگزاری جلسات کتابخوانی برای کودکان می‌­‌‌توانم موثر باشم، این جلسات را از سال ۲۰۰۶ در مساجد شروع کردیم و امروزه این گروه به نام "دوست داریم بخوانیم، نحن نقرب القراء/ we love reading" در کشورهای زیادی حضور دارد و گروه‌­‌های کتابخوانی برای کودکان تشکیل شده است.


در پایان نیز سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند و بحث نسبتاً مفصلی در مورد راهکارهای افزایش مشارکت زنان در آینده دهکده جهانی شکل گرفت.


پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی،  در زیرشاخه‌­‌های بیماری‌­‌های واگیر و غیر واگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.


یکی از فعالیت‌­‌های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تأکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.


این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش‌­های جهان اسلام در حوزه سلامت می­‌پردازد و تازه­‌ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­‌ها در آن بررسی می­‌شود.


در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می‌‌­شود و شرکت‌­‌ها و سرمایه­‌‌گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­‌‌هایی را کسب کرده‌­اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.


نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.


انتهای پیام/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر