دیپلماسی علمی راهی برای مقابله با تحریمها است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحمید علیزاده، در نشست درآمدی بر بینالمللی شدن دانشگاهها با رویکرد جذب دانشجویان خارجی در جمع روسا و مسئولان دانشگاههای استان یزد که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، دیپلماسی علمی را راهی برای مقابله با تحریمها عنوان کرد.
وی در این نشست با بیان اینکه علم و دانش فرامرزی و بینالمللی دارای مزایای عمدهای برای کشورها در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: صدور دانش و فراملی کردن علم یکی از سیاستهای محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای اخیر بوده که هدف و غایت آن تحقق دیپلماسی علمی در راستای افزایش ظرفیتها برای جمهوری اسلامی ایران است.
علیزاده با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ایران گفت: حدود ۳۸ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند و این دانشجویان در امنیت کامل در کنار شهروندان ایرانی به تحصیل و سایر امور مشغول هستند که این مسئله موجب میشود تبلیغات ضد ایرانی در خارج از مرزها از اثرگذاری کمتری برخوردار باشد.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان کشور همکاریهای چند سطحی و چندلایهای در همه ابعاد را لازمه بینالمللی شدن دانشگاهها و علم دانست و خواستار همکاری هر چه بیشتر نهادهای مختلف در سطوح مختلف شد.
وی به ظرفیتهای شهر یزد برای صدور علم و دانش اشاره کرد و اظهار داشت: استان یزد دارای ویژگیهای خاصی است که موجب امتیازات خاصی برای این استان شده است. مردم این استان به دینداری و علمآموزی معروف هستند. چندین سال است که در کنکور دانشآموزان یزدی از سایر استانها موفقیت بیشتری کسب کردهاند و این نشان میدهد که یزد دین خود به کشور را ادا کرده است و اکنون وقت آن است که علم را به خارج از مرزها صادر کند.
علیزاده به تبیین ابعاد بینالمللی کردن دانشگاهها پرداخت و گفت: از منظر اقتصادی علم بهترین کالایی است که میتواند برای یک کشور تولید ثروت کند و با توجه به شرایط کشور ما این کالایی است که قابل تحریم هم نیست، از منظر فرهنگی موجب تبادلات فرهنگی بین شهروندان ایران و دانشجویان خارجی میشود که این مسئله بهنوبه خود میتواند ایران را آنگونه که هست در نزد خارجیها بازنمایی کند نه آنگونه که تبلیغات ضد ایرانی سعی دارد معرفی کند و از منظر علمی، رشد دانش و افزایش فعالیتهای علمی و پژوهشی از ثمرات بینالمللی کردن دانشگاهها است.
وی پذیرش مهاجران از کشورهای درگیر جنگ و مناقشه و ارائه خدمات آموزشی به آنان را در راستای بازگشت آنان به کشور مقصد و سازندگی جامعه خود را از دیگر ابعاد و اهداف بینالمللی شدن دانشگاهها برشمرد.
علیزاده با اشاره به فرآیندهای لازم در بینالمللی شدن دانشگاهها با تأکید بر پنج فرآیند جذب، پذیرش، آموزش، پشتیبانی و فارغالتحصیلی اظهار داشت: تا مرحله چهارم اصولاً هزینههایی است که کشور میزبان انجام میدهد و پس از فارغالتحصیلی در صورت ادامه ارتباط دانشآموختگان با دانشگاهِ خود میتوانند تبدیل به سرمایه شوند و از مزایای این سرمایه هر دو کشور منتفع میشوند.
وی هدفگذاری پنج درصد در جذب دانشجویان خارجی از سوی دانشگاه یزد را نقطهای برجسته و قابلتوجه عنوان کرد و عملکرد مجموعه آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی را از برنامه ششم توسعه جلوتر دانست.
در ادامه این نشست محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد با تأکید بر اهمیت جذب دانشجویان بینالمللی، تبادلات فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی را ازجمله متغیرهایی دانست که جذب دانشجویان خارجی را در اولویت قرار میدهد.
وی تصریح کرد: استان یزد و شهر یزد به لحاظ موقعیتها و ویژگیهای خاص و معماری منحصربهفردی که دارد از قابلیت خوبی برای شناخته شدن بهعنوان یک استان دانشگاهی و بینالمللی برخوردار است.
رئیس دانشگاه یزد افزود: استان یزد از لحاظ شاخص نسبت دانشجو به جمعیت پس از سمنان در رتبه دوم کشور قرار دارد و این نشاندهنده عزم جدی برای توسعه آموزش عالی در یزد است.
انتهای پیام/4115/ 4122/
انتهای پیام/