صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
سلیمی تأکید کرد:

لزوم توجه به چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت استعدادهای درخشان

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید بیش از هر چیز، به چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های استعدادهای درخشان توجه شود.
کد خبر : 364352

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سلیمی در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) با طرح این پرسش که چرا برخی از موضوعات از جمله استعدادهای درخشان که در سیستم‌های آموزشی دیگر، یک فرصت است، در سیستم آموزشی کشور ما پارادوکسیکال می‌شود، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که چگونه استعدادهای درخشان در برخی نظام‌های آموزشی، بزرگ‌ترین فرصت برای بقای آن محسوب می‌شوند اما در جامعه ما این مسئله با تناقض مواجه است.


وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل موفقیت دانشگاه‌های آمریکا جذب استعدادهای درخشان از کشورهای دیگر است و عمده بار پژوهشی این دانشگاه‌ها نیز بر عهده همین دانشجویان است، ادامه داد: باید به این مسئله توجه کرد که چگونه می‌توان استعدادهای درخشانی که از طریق نظام‌های آزمون‌گیر شناسایی نمی‌شوند را از راه‌های دیگر شناسایی کرد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با مطالعه‌ای که در این دانشگاه صورت گرفت، مشخص شد که در حال حاضر ما با سه چالش بزرگ در بحث استعدادهای درخشان مواجه هستیم.


سلیمی در ادامه به بیان چالش‌های موجود پرداخت و اظهار کرد: اکنون یکی از چالش‌ها، ارزیابی و چگونگی شناخت استعدادهای درخشان است. اینکه آیا صرفاً داشتن رتبه برتر، مقاله و اختراع برای شناسایی این افراد کافی است و آیا ممکن نیست پتانسیل‌های دیگری وجود داشته باشد که به هر دلیلی در جشنواره‌های علمی شرکت نکرده باشند.


وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگر، چگونگی گریز از فرمالیزم در تشخیص استعدادهای درخشان است، مطرح کرد: متأسفانه بعض اوقات در سیستم‌های اداری درگیر این مسئله هستیم چراکه در هر مجموعه امتیازاتی وجود دارد که معیاری برای تشخیص استعدادهای درخشان محسوب می‌شود و اگر فردی با این معیارها تطابق نداشته باشد، از دید آن‌ها، جزو ظرفیتها نیست.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به فرمالیزم (فرم‌گرایی) در سیستم اداری کشور، تصریح کرد: به همین دلیل است که بعضی‌ اوقات عده‌ای از طریق دادگاه و دیوان عدالت اداری می‌خواهند در دانشگاه‌ها استعداد درخشان شوند. لذا یافتن استعدادها و پتانسیل‌های واقعی از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.


سلیمی با بیان اینکه نگهداری و پرورش این استعدادها، چالش دیگری در نظام آموزشی است، گفت: گاهی با استعدادهای بزرگی مواجه شدیم که در ورطه آسیب‌های اجتماعی و نظام‌های نامناسب آزمون‌ها روبرو شده‌اند؛ بنابراین باید شرایطی را در ساختار دانشگاه‌ها ایجاد کرد که به توان از این پتانسیل‌ها بهترین بهره را برد.


وی به چالش دیگری نیز اشاره کرد و افزود: بعد از تشخیص و پرورش استعدادهای درخشان، چگونگی ایجاد شرایط برای بهره‌مندی از ظرفیت این افراد، اهمیت دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امروزه در برخی حوزه‌های علوم انسانی با بحران عدم استقبال استعدادهای درخشان مواجه هستیم. مثلاً در رشته تاریخ که هویت ملی کشور در آن نهفته است، نبود استعدادهای درخشان، سبب روی آوردن به منابع خارج از کشور و ایجاد شرایط نامطلوب می‌شود.


سلیمی بیان کرد: این امر به مکانیسم‌هایی نیاز دارد که وزارت علوم باید به طور خاص از این مسئله حمایت کند. مثلاً درصورتی‌که پژوهشکده بزرگی ایجاد شود و این افراد در درون جذب شوند، استعدادهای درخشان فرصت بروز و ظهور خواهند داشت.


وی عنوان کرد: از حدود یک هزار و ۲۰۰ استعداد درخشان دانشگاه علامه طباطبایی، تعداد زیادی در رشته‌های حقوق، روانشناسی، علوم رایانه و برخی گرایش‌های مدیریت هستند اما این افراد با وجود فرایندهای بروکراتیک چه سرنوشتی خواهند داشت.
سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، باید بیش از هر چیز، به چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های استعدادهای درخشان توجه شود.


انتهای پیام/4123/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر