صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بلخاری عنوان کرد:

دانشگاه استاد فرشچیان، بهترین بازوی مشورتی آستان قدس رضوی

دبیر بخش معماری «دومین همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه» معتقد است دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، بهترین بازوی مشورتی آستان قدس رضوی خواهد شد.
کد خبر : 363238

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری «دومین همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر» پیش از ظهر امروز با حضور اکبر زرگر دبیر کمیته علمی و حسن بلخاری دبیر تزئینات معماری این همایش در محل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.


دبیر تزئینات معماری «همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه» با اشاره به این که همایش سال گذشته، مقدمه‌ای بود بر سلسله همایش‌هایی که در آینده با تشکیل دبیرخانه دائمی خواهیم داشت گفت: ما در این همایش، سه هدف بنیادین خواهیم داشت که عبارت‌اند از تجمیع اطلاعات، تحلیل و آسیب شناسی و در نهایت الگوسازی و ترویج.


حسن بلخاری در توضیح هدف اول گفت:گام اول و هدف بنیادین همایش این است که اطلاعات جامعی را از مجموعه کارها و مطالعاتی که طی یکصد سال گذشته در اعتاب مقدس شیعی انجام شده، جمع‌آوری کنیم. می‌خواهیم بدانیم ظرف یک قرن گذشته در مشهد، قم، شهرری، کربلا، نجف، سامرا و شیراز که نقاط اصلی اعتاب مقدس شیعه هستند، از نظر هنر و معماری چه کارهایی صورت گرفته است. 



هدف بنیادین «همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه» تجمیع اطلاعات و اقداماتی است که طی یکصد سال گذشته در اعتاب مقدس شیعی انجام شده 



وی در ادامه گفت:گام دوم که فوق‌العاده مهم است، تحلیل و آسیب‌شناسی است. کار ما صرفاً تدوین یک بانک اطلاعاتی نیست. بعد از تجمیع اطلاعات، یک بررسی و تحلیل کامل و جامع با حضور استاد‌کاران هنرهای سنتی و اساتید و نظریه‌پردازان صورت می‌گیرد و قطعاً آن فرم‌ها و سازه‌های هنرهای سنتی و متناسب با مبانی معنایی هنر و معماری در تمدن اسلامی، برجسته می‌شود.


بلخاری عنوان کرد: در گام سوم و پس از تجمیع و تحلیل داده‌ها، الگو و نمایه‌ای ساخته می‌شود تا بتوان آن را ترویج کرد. چون همزمان با نوشدن جهان و افزایش جمعیت، وسیع‌شدن اماکن متبرکه ناگزیر است؛ پس ضروری است که این توسعه بر اساس مبانی هنر اسلامی انجام شود.



رئیس کارگروه هنر و معماری کمیته علم و فناوری آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره چگونگی نقش‌آفرینی و مشارکت دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان در این همایش گفت: قطعاً ارتباط و همکاری بین «همایش هنر و معماری در اعتاب مقدسه» و دانشگاه استاد فرشچیان شکل خواهد گرفت، چرا که به شکل منطقی استادان اصلی حوزه هنرهای سنتی در این دانشگاه جمع خواهند شد.



بلخاری: امیدوارم بتوانم حلقه واسط ارتباط آستان قدس رضوی و دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی باشم



بلخاری ادامه داد: من به‌عنوان عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی کاملاً در جریان فعالیت‌های تأسیسی آن هستم. بی‌تردید با تکمیل گروه‌های علمی و هنری دانشگاه استاد فرشچیان، این دانشگاه بهترین بازوی مشورتی آستان قدس رضوی در حوزه هنر خواهد شد. با توجه به حضور من در این دو نهاد، امیدوارم بتوانم حلقه واسط ارتباط آستان قدس رضوی و دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی باشم.


وی عنوان کرد: اکنون با زحماتی که آقای نامورمطلق و همکارانشان کشیده‌اند، اساتید اصلی و اصیل رشته‌های کتیبه‌نویسی، خوشنویسی، نگارگری، تزئینات و تقریباً همه حوزه‌های هنرهای سنتی شناسایی شده و در حال تجمیع هستند. ان‌شاءالله با تمرکز چنین مجموعه ارزشمندی در دانشگاه استاد فرشچیان، در همایش‌های آینده از این ظرفیت هم بهره خواهیم برد. 


دبیر کمیته علمی «دومین همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه» با اشاره به این که اولین دوره از این همایش اسفند سال گذشته و همزمان با ایام میلاد با‌سعادت حضرت فاطمه (س) در مشهد برگزار شد اظهار کرد: دومین همایش نیز در روزهای هشتم و نهم اسفندماه جاری در مشهد و در محل تالار همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.



اکبر زرگر درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: آستان قدس رضوی به دنبال این است تا در فعالیت‌های عمرانی و مرتبط با معماری در اعتاب مقدسه تأملی داشته باشد. از سوی دیگر، خود مجموعه حرم مطهر و آستان‌قدس رضوی، مهم‌ترین نمونه معماری است و شایسته این است که ما شایسته‌ترین و فاخرترین معماری و هنرهای وابسته به آن را در این مکان مقدس داشته باشیم. تولیت آستان قدس رضوی تأکید داشتند تا به این منظور از تجربیاتی که در کشور خودمان و اماکن مقدس دیگر استفاده شده بهره بگیریم. در این بین تجربیاتی که به‌ویژه پس از سقوط صدام توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شد جایگاه ویژه‌ای دارند.


وی عنوان کرد: این همایش مجالی است تا دست اندرکاران این عرصه دور هم جمع شده و چالش‌ها و نقاط ضعف و قوت کارهایشان را ارائه کنند و به بحث بگذارند.در همایش سال گذشته هم حدود 50 استاد‌کار هنرهای سنتی به همراه حدود یکصد نفر از دانشجویان و اساتید حضور داشتند. اوایل امسال یک کمیته علمی متشکل از 10 نفر از اساتید دانشگاه و نمایندگان آستان قدس رضوی تشکیل و 6 جلسه مفصل برای تعیین محورها و خطوط همایش برگزار شد.



همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه، هشتم و نهم اسفندماه جاری در مشهد برگزار خواهد شد



زرگر افزود: قرار است در همایش امسال، به جای سخنرانی‌های معمول، طراحان و مهندسان و معماران گزارشی از پروژه‌های مختلفی که در زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس داشتند ارائه دهند. به همین منظور، علاوه بر آستان قدس رضوی، کمیته اجرایی همایش از طراحانی که در طرح توسعه حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف، حرمین جوادین (ع) در کاظمین، حرم حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حرم حضرت شاهچراغ در داخل ایران مشارکت داشتند، دعوت به عمل آورده است. البته به معماران حرم حضرت معصومه (س) دسترسی نداشتند. حدود 10 ارائه برای این دو روز همایش پیش‌بینی شده است. 


وی تصریح کرد: استاد‌کاران سنتی در این همایش نقش کلیدی دارند و قرار است در حاشیه این همایش نمایشگاهی از کارهای آنها نیز برگزار شود.


انتهای پیام/4104/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر