صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌وپرورش:

یادگیری در مدارس با نشاط، شادمانی، شور و اشتیاق همراه نیست

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: یادگیری در مدارس با نشاط، شادمانی، شور و اشتیاق همراه نیست؛ به همین دلیل یادگیری غالباً ماندگار نیست و در سطح حافظه‌محوری باقی می‌ماند.
کد خبر : 361991

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در نشست با مدیران راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سالن معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، گفت: اقدامات این وزارتخانه به دلیل تغییراتی که در جامعه و در بیرون از محیط آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد، با چالش مواجه است.


وی با تأکید بر این نکته که آموزش‌وپرورش باید همسو و منطبق با نیازهای فردی و اجتماعی باشد و خودش را سازگار کند، گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد، آموزش‌وپرورش ناکارآمد است و به دلیل تغییرات سریع و گسترده بیرون از مدرسه، آموزش‌وپرورش باید بتواند آموزش‌های خودش را منطبق با نیازها، سریع‌تر و با دقت بیشتر تغییر دهد و اگر این اتفاق نیفتد، اثربخشی در آموزش‌وپرورش نداریم.


وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: امروز در معرض این سؤال قرارگرفته‌ایم که چرا دانش‌آموزان وقتی از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شوند با ویژگی‌های اجتماعی و ارزش‌ها و مؤلفه‌های مورد نیاز جامعه کمتر آشنا هستند و کمتر ملاحظه می‌کنند؟ باید بپذیریم که اگر آموزش‌وپرورش با نیازهای جامعه همسو نشود، به موفقیت دست پیدا نمی‌کند.


بطحایی تأکید کرد: باید نیازهای فردی و اجتماعی به‌درستی تشخیص داده شود تا آموزش‌وپرورش بتواند به‌درستی برنامه‌ریزی کند و نتایج اثربخشی داشته باشد.


وی مقاومت در برابر تغییر در آموزش‌وپرورش را زیاد دانست و گفت: هر تغییری در آموزش‌وپرورش زمان‌بر است و منابع خود را می‌طلبد و سند تحول بنیادین باید با نیازهای فردی و اجتماعی سازگار شود و نگاه ما به تحول، همسویی با نیازهای جامعه است.


بطحایی با بیان اینکه یادگیری در مدارس بانشاط، شادمانی و شور و اشتیاق همراه نیست، گفت: به همین دلیل یادگیری غالباً ماندگار نیست و در سطح حافظه‌‌محوری باقی می‌ماند.


وی در تشریح محیط مدرسه مطلوب گفت: مدرسه باید به یک محیط سرزنده و بانشاط تبدیل شود و دانش‌آموزان از بودن در مدرسه احساس رضایت و شور و اشتیاق داشته باشند و راه موفقیت این است که مدارس به چنین نشاطی دست پیدا کنند؛ لذا باید مؤلفه‌ها را تغییر دهیم تا به مدرسه مطلوب برسیم.


بطحایی با اشاره به اینکه برای داشتن مدرسه بانشاط اقداماتی صورت گرفته است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موانع، آزمون‌ها و کتاب‌های کمک‌درسی بود که به همت همکارانم در آموزش ابتدایی، اقدامات خوبی صورت گرفته است. در دوره متوسطه دوم نیز به دلیل وجود کنکور با چالش‌هایی روبرو هستیم که با همکاری وزارت علوم تلاش می‌کنیم تا نقش کنکور کمرنگ‌تر شود.


وی اضافه کرد: کلاس بازی و یادگیری را در هزار مدرسه در 10 استان اخیراً افتتاح کرده‌ایم تا دانش‌آموزان همراه با یادگیری، بازی و نشاط هم داشته باشند.


بطحایی با اشاره به تغییر و تحولات انجام‌گرفته در آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: در دوره ابتدایی در مدارسی که شرایط مهیا و امکان‌پذیر است، دانش آموزان تکالیف آموزشی را با نظارت معلم در مدرسه انجام دهند و در خانه تکالیف مهارتی خواهند داشت.


وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر ضرورت تحول گفت: در روش اداره آموزش‌وپرورش باید تحول رخ دهد و مدارس از تمرکز دور شوند تا مدرسه بتواند مستقل از واحدهای بالاتر تصمیم‌گیری کند و به‌ شایستگی و صلاحیت‌های لازم در امر آموزش دست یابد؛ لذا باید تلاش کنیم مدیریت مبتنی بر مدرسه اجرا شود.


انتهای پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر