صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
انصاری:

ساماندهی نخبگان کشور اصلی‌ترین راه رسیدن به تکنولوژی است

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، اصلی‌ترین الزام آن ساماندهی نخبگان است.
کد خبر : 358435

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رضا انصاری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان سؤال از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ساماندهی دانشجویان دکترا اظهار کرد: همه می‌دانیم دانشجویان دکترا به عنوان منابع مهم انسانی در توسعه علم و تکنولوژی و اقتصاد کشورها اهمیت زیادی دارند.


نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دانشجویان دکترا هرچند از لحاظ کمیت قابل توجه نیستند، اما اثر آنان بر پیشرفت‌های علمی بر کسی پوشیده نیست.


نماینده سؤال‌کننده از وزیر علوم تصریح کرد: در نگاهی به تکنولوژی دنیا می‌بینیم توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی و ساماندهی برای دانشجویان دوره‌های دکترا دارند. کشورهای غربی دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر دیگر کشورها را جذب می‌کنند و برای آنان هزینه می‌کنند تا بر این اساس به توسعه علمی بپردازند و پازل‌های توسعه صنعتی کشورشان را تکمیل کنند.


انصاری با بیان اینکه وزارت علوم نتوانسته براساس ماده دو قانون، اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم را اجرایی کند، خطاب به غلامی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، اصلی‌ترین منبع و الزام آن برنامه‌ریزی برای ساماندهی دانشجویان و نخبگان کشور است.


وی با خطاب قرار دادن وزیر علوم گفت: در حوزه آموزش و پژوهش چه کار کردید و برای شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در وزارت علوم چه برنامه‌ای پیش برده‌اید؟


نماینده سؤال‌کننده از وزیر علوم با بیان اینکه در دانشگاه‌ها از دانشجویان دکترا تعهد می‌گیریم تا به‌طور تمام‌وقت در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و در اصل به آنها فرصت کار کردن در بیرون را نمی‌دهیم و در دانشگاه هم فرصت شغلی برای آنها نداریم. دانشجو باید چه کار کند؟ تصریح کرد: یک انفعال و سردرگمی در برنامه‌ریزی وزارت علوم برای تحقق وظایفش وجود دارد. اگر وزارت علوم برای مأموریت‌های تعریف شده  این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد خروجی آن اشتغال برای دانشجویان دکتراست.


وی اظهار کرد: وزارت علوم باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا بتواند با همکاری نهادهای اجرایی و صنایع و دستگاه‌های تولیدی زمینه اشتغال دانشجویان را در دانشگاه فراهم کند. امروز وزارت بهداشت موفق شده دغدغه‌های دانشجویان دکترای خود را حل کند. ۱۹۰ مرکز رشدی که در کشور تشکیل شده تنها اسم مرکز رشد را دارد و رسم مرکز رشد در آن دیده نمی‌شود.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر