استانداردهای نظامهای سنجش و پذیرش نیازمند بازنگری است
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بهروز طهماسبکاظمی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نشست تخصصی «نظام سنجش، ارزشیابی و تضمین محوریت آموزش عالی و بررسی مسائل یکپارچگی» اظهار کرد: زمانی که ما تجربیات کشور را مورد مطالعه قرار میدهیم، مسائلی مانند متمرکز کردن نهادها و همچنین سازمان سنجش کشور پیرامون موضوع کنکور و ارزشیابی دانشگاهها این سؤال مطرح میشود که ما چقدر توانستیم در این حوزهها موفق باشیم.
وی ادامه داد: استانداردهای ما در نظامهای سنجش و پذیرش، تربیت و هدایت تحصیلی نیروی انسانی و ارزیابی و ارزشیابی نظام آموزشی در همه بخشها و نهادهای ستادی نیازمند بررسی و بازنگری جدی است. یکپارچگی در سطح راهبردی و نظری در نظام هدایت تحصیلی و تربیت نیروی انسانی درست است، اما یکپارچگی در عملیات و مبتنی بر تربیت تیروی انسانی همانند اشتباه بزرگی است که از قضا ما به دفعات مرتکب آن شدهایم. به عنوان مثال شوراهای گسترش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درخصوص استانداردسازی دروس در رشتههای مختلف باعث شده تا نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاهها بدون توجه به نیاز کشور به تنوع توانایی علمی و مهارتی فارغالتحصیلان مانند کارخانههای تولید انبوه عمل نموده و متخصصین فارعالتحصیل دانشگاه تناسب توانمندی لازم را با نیاز بازار و جامعه نداشته باشند. این افراد در بهترین نظام آموزشی دارای توانایی علمی و مهارتی یکسان بوده و قطعاً متناسب نیازهای نیروی انسانی کشور نیستند.
طهماسبکاظمی تصریح کرد: برای مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در رشته حسابداری طی ۱۰ سال برای نیاز ۵۰ سال کشور حسابدار تربیت کردهایم و همین اتفاق در دانشگاههای دولتی، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی در رشتههای حقوق و روانشناسی در حال رخ دادن است. همه اینها با یک رویکرد و بر اساس یک استاندارد تربیت و ارزشیابی میشوند که الزاماً نیاز کشور نیست. همین عامل باعث میشود تا جامعه نسبت به خروجیهای نظام آموزش عالی بیاعتماد شده و از آن رویگردان شود.
وی افزود: در حوزه سنجش و ارزشیابی و هدایت استعدادهای داوطلبان و دانشآموزان بنا بر ارزشیابی انواع استعدادها و تناسب استعدادها با مشاغل به بلوغ نرسیدهایم و چون کنکور بسیار ساده برگزار میشود به گونهها و شبه پارادایمهای حکمرانی آموزش عالی بیتوجهی کرده و از آن غافل شدهایم. همچنین در الگوهای تربیت نیروی انسانی نیز نواقص متعددی وجود دارد.
طهماسبکاظمی بیان کرد: لازم است ما در الگوی سنجش استعداد نیروی انسانی کشور، سیستم را یکپارچه و هماهنگ، شبکهای طراحی کنیم و علاقه، استعداد، هوش و ویژگیهای خاص یک فرد و تناسب هر فرد را رشته های مختلف مشخص کنیم. بر اساس آن افراد را به یک رشته مانند حوزه علوم پزشکی هدایت کنیم.
وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر، در دنیا بسیاری از سرفصلهای دروس از این ترم به ترم دیگری تغییر پیدا میکنند و نظامهای سنجش و ارزشیابی خود را با این نظامات هماهنگ میکنند. مادامی که نظام هدایت تحصیلی در این ساختار سازمانی و نهادی و این شبه پارادایم غالب صورت میگیرد شاهد تحول اثربخشی نخواهیم بود. این ارزشیابی ما مطابق نیاز جامعه و نیروی انسانی ما نیست و آینده کشور را دچار مشکلات و معضلاتی خواهد کرد که لازم است به آن اهتمام بیشتری ورزیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/