میخواستم در مضمون و ساختار، تجربهای جدید داشته باشم
به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری آنا از جشنواره فیلم فجر؛در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم «سمفونی نهم» با حضور محمدرضا هنرمند(کارگردان)، حمید فرخنژاد،ساره بیات،پژمان بازغی،مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی(بازیگر) زینب تقوایی(تهیه کننده) حامد افضلی(نویسنده) ،امین هنرمند(آهنگساز) مهدی ابراهیم زاده(صدابردار) مجید اسکندری(گریم)، مشکین مهرگان( طراح صحنه و لباس) و منصور ضابطیان به عنوان مجری،شامگاه جمعه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
محمدرضا هنرمند در ابتدا گفت:چهرههای خسته شما خبرنگاران من را شرمنده می کند. از طرف خودم و گروهم از شما برای دیدن فیلم تشکر میکنم.
هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد بررسی چند داستان اساطیری عاشقانه برای ساخت این فیلم، گفت: دلم میخواست که تجربه ای جدید در سینما داشته باشم. تجربهای جدید در مضامین و ساختار داشته باشم. دوست داشتم کار نویی در سینمای ایران به جا بگذارم.
هنرمند در مورد اسم فیلم گفت: این اثر، نهمین فیلم من است بخاطر همین اسم این فیلم را سمفونی نهم گذاشتم. ضمن اینکه سمفونی نهم بتهوون همه جا به عنوان سمفونی مرگ شناخته میشود. با این حال نمیخواستم اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.
زینب تقوایی، تهیه کننده فیلم هم در بخش دیگری از این نشست در مورد ریسکش برای سرمایهگذاری در چنین فیلمی با توجه به علاقه مردم به ژانرهای کمدی و درام گفت: من میدانستم که ساخت فیلمنامه سمفونی نهم بسیار سخت است. من می توانستم به سمت گیشه بروم اما با انتخاب خودم به سمت این کار رفتم که بتوانم با افتخار در کنارش بایستم.
محمدرضا هنرمنددر پاسخ به خبرنگار آنا در مورد شروع و آغاز فیلمش با خون گفت: مضمون فیلم با مرگ و عشق درآمیخته است که خون در هر دو نقش مهمی دارد.
حمید فرخ نژاد نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره چگونگی ایفای خود در این فیلم گفت: این که شما نقشی را بازی کنی که ما به ازای واقعی ندارد بسیار سخت است. شخصیتی که نباید هیچ حسی به هیچ چیزی داشته باشد و باید روند زمینی شدن این شخصیت ماورایی خیلی ریز و ظریف به تصویر گرفته شود. من در این فیلم فهمیدم که عزراییل یکی است اما کارگزاران زیادی با عنوان ملک الموت دارد که من یکی از آن ها بودم.
ساره بیات،بازیگر فیلم در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که آقای هنرمند بعد از سال ها فیلم ساخت و افتخاری بود برای من که توانستم در این کار حضور داشته باشم. از خانم تقوایی هم تشکر میکنم که از ما حمایت کرد و حس خوبی را به ما منتقل کرد.
هنرمند در مورد جنجال های احتمالیای که برای فیلمش بخاطر پرداختن به مسائل دینی پیش خواهد آمد گفت: من هم مثل شما از ممیزی های ارشاد آگاهم و امیدوارم که این اتفاق نیفتد و فیلم به مشکلی نخورد.من تلاش کردم که از کنار این خط قرمزها سر بخورم و رد بشوم.
حامد افضلی نویسنده سمفونی نهم گفت: برای نویسندههای جوان آرزوی این را می کنم که با کارگردان های بزرگ کار بکنند چون نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.من در این کار به آقای هنرمند کمک می کردم.
علیرضا کمالی دیگر بازیگر فیلم گفت: من آرزو داشتم نقش کوروش کبیر را بازی کنم که این آرزو محقق شد. من فکر میکنم برخی نقاط تاریخ ایران بنا به مصلحت یا منفعت حذف شده و نادیده گرفته شده است. من از جسارت آقای هنرمند برای پرداختن به شخصیتی مثل کوروش تشکر می کنم.کوروشی که یک پادشاه عارف است.
مهدی بدرلو مدیر تولید فیلم،در مورد مدت زمان فیلمبرداری این فیلم گفت: پروژه از تیر 96 تا خرداد 97 به طول انجامید. هزینه تولید را هم خانم تقوایی بگویند بهتر است.(تقوایی هزینه این فیلم را 5 میلیارد تومان اعلام کرد)
مهرگان درباره اینکه مبنای دست خط عزرائیل چه بوده است، توضیح داد: وقتی میخواهید با پدیده نویی که از آن شناختی ندارید کار کنید، مجبور هستی خودت مولد آن باشید. در این مورد خاص ما خودمان این خط را تولید کردیم.
هنرمند هم در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا ساختار فیلم یکپارچه است یا نه، گفت: بله، معلوم است که از نظر من یکپارچه است. البته سلیقه و دانش افراد با هم فرق میکند، اما از نظر من فیلم یکپارچه است.
هنرمند درباره تشابه این فیلم با «دموکراسی تو روز روشن» توضیح داد: متاسفانه این فیلم را ندیدهام.
اسکندری درباره طراحی گریم این فیلم گفت: از گروه گریم که جایشان خالی است، تشکر میکنم. مخصوصا از هنرپیشگانی که با گریمهای سنگین بسیار اذیت شدند. امیدوارم بعد از دیدن فیلم راضی بوده باشند.
هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب ژانر کمدی-تراژدی و همچنین این که حمید فرخ نژاد حس عشق و مرگ را در مخاطب از بین میبرد گفت: این حتما ضعف من است که چنین حالتی در مخاطب ایجاد شده است.
مجید اسکندری در مورد طراحی گریم فیلم گفت: من از هنرپیشههایی که با گریم های سنگین اذیت شدند تشکر میکنم که با ما همکاری کردند.از این گروه هم تشکر میکنم و امیدوارم خستگی شان با اکران فیلم در رفته باشد.
مدیرتولید فیلم در مورد بدلکاری و همچنین ساخت صحنه تصادف گفت: ما فقط میتوانستیم این سکانس را در ساعت 2 تا ساعت 3 بسازیم تا نور خورشید آنطوری که میخواهیم بتابد. ما 11 بار این صحنه را فیلمبرداری کردیم و یکی از سختترین سکانس های این فیلم بود.ضمن اینکه بگویم نه آن شتری که در فیلم تصادف کرد و مرد واقعی بود و نه آن ماشین کامارو که چپ کرد.همه آن ها را ساخته بودیم.
زینب تقوایی در پاسخ به سوالی در مورد دستمزد بازیگران گفت: من در مورد هزینه فیلم توضیح دادم و بیش ازاین ترجیح میدهم صحبتی نکنم. بار دیگر میگویم که این کار،کار سختی بود.فیلمی بود که هزینه زیادی برد و طولانی بود.اما این را می توانم محکم بگویم که دستمزدهایی که بازیگران گرفتند با دستمزدهای همیشگی شان فاصله داشت.اگر میخواستند دستمزدهای همیشگی را بگیرند حتماً هزینه کار بیشتر میشد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/