صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صافاریان:

فیلم ایدئولوژیک لزوماً فیلم سیاسی نیست 

یک منتقد فیلم و مستندساز گفت: فیلم ایدئولوژیک لزوماً فیلم سیاسی نیست.
کد خبر : 356946

به گزارش خبرنگار سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب سینما» در هفدهمین نشست خود، شامگاه چهارشنبه با موضوع «سینما و ایدئولوژی» و اجرای سید حسن حسینی میزبان روبرت صافاریان، منتقد فیلم و مستندساز بود. 


صافاریان در ابتدا به تعریف ایدئولوژی پرداخت: ایدئولوژی مجموعه‌ای از اعتقادات یا باورها و ارزش‌هایی است که انسجام دارند و در مواردی ممکن است تناقض داشته باشند. ایدئولوژی صرفاً توصیفی نیست بلکه می‌خواهد نتیجه‌گیری کند که انسان چه کاری باید انجام دهد، به ارزش‌های خاصی باور دارد و معتقد است آدم‌ها باید مطابق آن ارزش‌ها عمل کنند. به طور کلی معتقد به تغییر یا حفظ وضعیت موجود است و به نوعی به سیاست و مبارزه اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند. بعضی ایدئولوژی‌ها مثل نظام سرمایه‌داری مشهورتر هستند و بعضی مثل پدرسالاری و نژادپرستی کوچک‌تر هستند. 


وی در مورد تفاوت فیلم ایدئولوژیک و سیاسی توضیح داد: ما وقتی از فیلم ایدئولوژیک صحبت می‌کنیم لزوماً منظور فیلم سیاسی نیست، مثلاً کارتون‌های دیزنی بسیار ایدئولوژیک هستند. فیلم سیاسی محدودتر است و موضوعش مستقیماً سیاست است. در صورتی که هر فیلمی را می‌توان با نگاه ایدئولوژیک تحلیل کرد. 


این منتقد و مستندساز با توصیفی از سینمای شوروی و اشاره به نوآوری‌های آن ادامه داد: چیزهای خیلی نو بعد از مدتی اصالت اولیه خود را از دست می‌دهند، اما فکری پشت این نوآوری‌های فورمالِ انقلابی و رادیکال هست که برای خودِ فورم مضمون ایدئولوژیک قائل است.


صافاریان سینمای ایدئولوژیک را این طور تعریف کرد: ما دو تعریف از سینمای سیاسی ایدئولوژیک داریم. یک نوع سینمایی که تکیه‌اش روی این است که فیلم باید با توده‌های وسیعی ارتباط برقرار کند و سینمای آمریکا برای این نوع مطلوب است. نوع دیگر کسانی هستند که در بحث زیبایی‌شناسی می‌خواهند انقلابی کنند. 


صافاریان در مورد زیبایی‌شناسی فیلم‌های دوره استالین گفت: هدف آن فیلم‌ها تحکیم نظام انقلابی آن دوران بود و برای مخاطب خودش کارکرد داشته است. از دید هنری دیگر نمی‌توان ارزشی برای این فیلم‌ها قائل شد. 


وی در مورد فورم رادیکال که ژان-لویی کومولی به آن اشاره دارد، گفت: من معتقدم این بحث دغدغه روشنفکرانی است که در مورد سینما می‌اندیشند و گاهی مجالی برای عمل به این افکار می‌یابند. اگر منظور ترویج یک ایدئولوژی در توده‌های وسیع باشد، این نوع فیلم‌ها خیلی کاربردی ندارد و بیشتر انقلابی در زیبایی‌شناسی هستند. 


صافاریان در مورد روایت در فیلم‌ها بیان کرد: پشت روایت‌ها هم می‌تواند معنای ایدئولوژیک باشد، مثلاً در روایت کلاسیک هالیوودی، ما تقریباً همیشه به تمام انگیزه‌های کاراکترها آگاهی داریم، در واقع ما با دنیایی مواجهیم که در آن همه چیز قابل شناخت هست و این خیلی محدود است.


«شب سینما» پنجمین شب از «شب‌های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن‌ها، به تهیه‌کنندگی سلمان وکیلی، هر چهارشنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر