صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۵۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مقدم‌فر:

امام خمینی(ره) به دموکراسی دوآتشه اعتقاد داشت

مشاور فرهنگی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امام(ره) صادقانه به مردم‌سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت.
کد خبر : 356182

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مراسم رونمایی از کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی،  با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم‌فر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی‌دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.


کم‌کاری در تولید ادبیات با موضوع هندسه انقلاب


حمیدرضا مقدم‌فر در این جلسه با تأکید بر لزوم پژوهش در اندیشه‌های امام(ره) گفت: شاید سال‌ها قبل باید کتاب‌هایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر می‌شد و در این رابطه کم‌کاری و قصور داریم.


وی در ادامه گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و بودجه لازم را برای نشر آثار امام (ره) دریافت می‌کنند، انتظار هست که آثار متعددی از این جنس برای تشنگان مکتب امام(ره) چه در ایران و چه سایر کشورها خلق کنند.


وی با بیان اینکه مردم و اسلام ناب دو تکیه‌گاه اساسی امام خمینی (ره) در برپایی، استمرار و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی هستند، افزود: انقلاب اسلامی دو رکن مهم دارد: رکن اول انقلاب، مردم است که در واقع نماد خواست و اراده «مردم» است. مردمی که می خواهند «آزاد» و «مستقل» باشند. مردمی که اهل «قیام» هستند و نه «قعود». مردمی که به عنوان یک ارگانیسم زنده، پویا هستند و در جوش و خروشند. مردمی که اراده کرده‌ بودند سیاهی‌های دوران ستم شاهی را با فجر انقلاب اسلامی بشکنند و نویدبخش صبح بیداری برای خود و سایر ملت‌های آزادیخواه باشند.



مقدم‌فر: سال‌ها قبل باید کتاب‌هایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر می‌شد



مقدم‌فر رکن دوم را اسلام و مکتب متعالی آن دانست و افزود: حرکت توفنده مردم خاستگاهی به نام «اسلام ناب محمدی (ص)» دارد، اسلام، امید و آرزوی مردم و آن افق روشنی است که از منظر آن «کرامت»، «عزت»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت»، «پیشرفت» و «بالندگی» خود را نظاره می‌کنند.


این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اسلام به حرکت مردم برای دستیابی به آرزوهای خود عمق و جهت می‌دهد و خداخواهی، خداجویی و خدامحوری در ذات حرکت مردم است و بیراه نیست که حتی دشمنان ما از این انقلاب به عنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرده و می‌کنند. در واقع امام خمینی (ره) به این هر دو عنصر مهم از عمق جان اعتقاد داشت.


 جایگاه مردم در اندیشه و عمل امام خمینی (ره)


وی افزود: امام(ره) اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت‌های تحول آفرینش می‌شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت، بلکه تمسک و پای‌بندی به آن را عامل پیشرفت و بن‌بست شکنی می‌دانست.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم را بیش از هر سیاستمدار دیگری می‌شناخت و از عمق جان به توانمندی‌ها و اراده خلل ناپذیرشان برای «تحول» و «تغییر» اعتقاد داشت.


وی گفت: امام خمینی(ره) در طوفان حوادث ذره‌ای در اعتماد به آنان دچار تردید نشد و به تعبیری مردم را «آقا» می‌دانست و از شور و شعور آنان شعف ناک می‌شد و مردم و حمایت‌های آنان از نظامی که با اراده آنان برای حاکمیت بخشی به اسلام و احکام اسلامی برپا شده بود را «زینت» انقلاب می‌دانست.


وی با طرح این سؤال که مردم در چشم و دل امام خمینی(ره) کدام مردم هستند؟ ادامه داد:‌ امام خمینی(ره) به این مردم افتخار می‌کرد، آنان را معجزه‌گر قرن می‌دانست، با جرأت و شهامت مدعی بود که این مردم از مردم عصر نبوی و علوی و مردم کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین‌ بن علی(ع) بهتر هستند و  آنان را از عمق جان معتقد و پای‌بند به اسلام و احکام نورانی قرآن می‌دانست که برای خدا قیام کرده‌اند.



امام خمینی اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت های تحول آفرینش می شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود



به گفته مقدم‌فر امام(ره) مردم را سرشار از ایمان به خدا و عاشق شهادت می‌دانست که با حضور دائمی در صحنه و خستگی ناپذیری و آمادگی برای فداکاری‌های خالصانه، جهانیان را به اعجاب واداشته‌اند. آنان را مظلوم اما مقتدر می‌دانست که علی‌رغم تحمل حملات و هجمه‌های بیشمار دشمنان مثل کوه ایستاده‌اند و حفظ مملکت و نظام توحیدی‌شان را یک تکلیف شرعی قلمداد می‌کنند.


وی با اشاره به دموکراسی در نزد امام گفت: امام(ره) مردم را حاکم بر سرنوشت خویش می‌دانست و حق انتخاب‌گری آنها را به رسمیت می‌شناخت و صادقانه به مردم‌سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت.


این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به وظایفی که امام(ره) برای مردم برشمرده اشاره کرد و یادآور شد: هوشیاری و عدم غفلت از مکر و توطئه دشمنان، پای‌بندی به اسلام و حفظ انگیزه‌های الهی،وحدت نفوس، اتحاد هِمَم (یگانگی همت ها)، الفت، صفا و اخوت با یکدیگر حول محور اسلام، حضور در صحنه و آمادگی برای فداکاری در راه حفظ نظام اسلامی، تلاش مجاهدانه برای آبادانی کشور و نظارت و مراقبت بر راستی و درستی راه و عمل مسئولان و جلوگیری از قدرت‌طلبی و مال‌طلبی آنان.



مقدم‌فر: امام خمینی صادقانه به مردم سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت



مقدم‌فر اسلام ناب محمدی(ص) را در  قرائت امام خمینی(ره) و مکتب ایشان این گونه معرفی کرد: اسلام ناب محمدی(ص)؛ قرائت امام خمینی(ره) از اسلام، اسلامی که در آن سیاست با دیانت پیوند خورده و حقیقتی جداناپذیر از یکدیگر را به نمایش می‌گذارد و احکام سیاسی اش بیشتر از احکام عبادی‌اش است، اسلامی که شرط تحققش برقراری حکومت اسلامی است،  اسلامی که انسان‌ساز است و از گهواره تا گور آنان را به تحصیل و جستجوی دانش سوق می‌دهد، اسلامی که هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و در ستیز با ارتجاع و تحجر است و تمدن ساز است، اسلامی که مرزبندی پر رنگ با اسلام آمریکایی دارد، اسلام جنگ فقر و غنا و در ستیز با اسلام مرفهین بی‌درد و اسلام منافقین و اسلام سازشکاران و راحت‌طلبان و بالاخره اسلامی که تأمین‌کننده آزادی، استقلال، وحدت، عدالت و قطع ایادی دشمنان است.


6 عنوان پرتکرار در سخنان امام خمینی (ره)


در این مراسم همچنین تولیت مسجد مقدس جمکران  با اشاره به این که هر اقدامی در جهت احیای سخنان حضرت امام(ره) در شرایط حاضر از اعمال صالح و شایسته محسوب می‌شود، گفت: شش عنوان پرتکراری که در سخنان امام(ره) آمده، دقیقاً منطبق با اساس قرآن و مبدأ وحی است. تمام انبیا(ع) در طول زمان یک هدف مشترک داشتند: أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ؛ پرستش خداوند و اجتناب از طاغوت. در این شش عنوان، مبارزه با استکبار، استقلال و موضوع فلسطین از بُعد مبارزه با صهیونیست‌ها در ذیل اجتناب از طاغوت می‌گنجد.


 حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان سبک زندگی امام(ره) را سبک زندگی ائمه اطهار(ع) دانست و افزود: امام(ره) وقتی مرجع و حاکم می‌شود، آنچه را که داشت در راه خدا داد. ایشان نه نیم نگاهی به اموال مصادره‌ای داشتند و نه ریالی از وجوهات شرعی در زندگیشان استفاده کردند. این سبک زندگی را امروز در سبک زندگی مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم. چند روز پیش 100 هزار تومان را که بابت نذر به من داده بودند تا به دست رهبر انقلاب برسانم. به ایشان تقدیم کردم و ایشان نیز با خوشحالی قبول کردند؛ زیرا تنها ممر هزینه زندگی ایشان نذورات و هدایاست.


ثابت ماندن سبک زندگی امام خمینی (ره)


وی در ادامه  با بیان این که سبک زندگی امام(ره) در طول زندگی تغییر نکرد و همیشه به صورت حداقل مصرف می‌کردند، عنوان کرد: وقتی ایشان از دنیا رفتند نیز همه دارایی‌شان را در راه خدا انفاق کردند. این معنای نظام و حکومت اسلامی است.



رحیمیان: به عقیده امام وقتی مسئولان روحیه کاخ‌نشینی داشته باشند، باید فاتحه اسلام را خواند



وی به تذکرات امام به مسئولان درباره دوری از اشرافی‌گری اشاره و اضافه کرد: به عقیده امام وقتی مسئولان روحیه کاخ‌نشینی داشته باشند، باید فاتحه اسلام را خواند. از نظر امام(ره) همه چیز باید در خدمت به مردم باشد.


تدوین هندسه انقلاب با استخراج کلمات پرتکرار امام خمینی (ره)


لازم به ذکر است، کتاب «هندسه‌ انقلاب»، برگرفته از بیانات رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه) از سوی انتشارات انقلاب اسلامی در 520 صفحه و هفت فصل منتشر شده است.


هسته اصلی این اثر بر پایه یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه‌ شورای عالی امنیّت ملّی در بهمن ماه سال 1394 واژه‌ای جدید را به فرهنگنامه‌ انقلاب اسلامی اضافه کردند و آن تعبیر «هندسه‌ انقلاب» بود. ایشان راهکاری را برای استنباط ارکان هندسه‌ انقلاب معرّفی کردند و آن، این که مخاطب با مراجعه‌ مستقیم به کتاب صحیفه‌ امام(قدّس‌سرّه) و استخراج کلمات پرتکرار می‌تواند به اصول انقلاب دست یابد. ایشان فرمودند: «براساس سخنان امام، موضوع «مردم»، «استقلال کشور»، «تدیّن و پایبندی به مبانی اسلامی»، «مبارزه با استکبار و زورگویی»، «مسئله‌ فلسطین»، «موضوع معیشت مردم»، «توجّه به مستضعفین و رفع فقر»، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها «هندسه‌ انقلاب» به‌دست می‌آید».


حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مطهری نویسنده کتاب «هندسه انقلاب» هم در این مراسم گفت: ما در بدو تدوین کتاب، احتمال دادیم شاید رهبری این مولفه‌ها را را به عنوان نمونه‌ای از کلیدواژه‌های پرتکرار امام خمینی‌(ره) گفته باشد، لذا رفتیم منابعی که در دسترس بود را بررسی کردیم.


وی ادامه داد: به صورت مشخص کتابی که تحلیل محتوای بیانات امام بود را بررسی کردیم، از نرم‌افزارهایی برای دستیابی به جامعه آماری استفاده کرده و بیانات رهبرکبیر انقلاب را تحلیل محتوا کردیم. نکته جالب این بود که پرتکرارترین کلماتی که رهبر کبیر انقلاب در بیاناتشان استفاده کرده بودند، همان کلماتی بود که رهبری به آن اشاره کرده بودند. پس متوجه شدیم که رهبر انقلاب با عنایت این کلمات را انتخاب کرده‌اند، همچنین به لحاظ محتوایی نیز بررسی کردیم، مثلا واژه ولایت فقیه را که مبنای حکومت و ایدئولوژی امام بود، بررسی کردیم و متوجه شدیم که اگرچه تکرار این واژه در فرمایشات امام اندک است،‌ اما در ذیل توضیحات برخی از کلیدواژه‌های پرتکرار مورد اشاره رهبری قرار گرفته است.


وی در ادامه گفت: اضلاع هندسه انقلاب معلق در هوا نیستند، دو پایه و دو ستون مستحکم اضلاع را روی خود نگه داشته است، این دو ستون،‌ اسلام و مردم هستند، رهبر انقلاب فرمودند که اگر این دو نبودند شاه سلطان حسین‌ها می‌آمدند و مملکت را به یغما می‌بردند اما این دو رمز جاودانگی این هندسه است. وقتی اسلام و مردم در این انقلاب حفظ شوند‌، حفظ و استواری انقلاب تضمین شده است.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر