صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۵۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار:

لزوم بازتعریف در صنایع استان سیستان و بلوچستان برای توسعه اقتصادی

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: صنایع سیستان و بلوچستان باید بازتعریف شود تا بتواند بازارهای کشورهای افغانستان و پاکستان را مورد هدف قرار دهد.
کد خبر : 355865

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از منطقه آزاد چابهار، عبدالرحیم کردی با تأکید بر نیاز صنعت سیستان و بلوچستان به طرح جامعی مبتنی بر مطالعات بازار گفت: با توجه به وجود انرژی‌های ارزان، مزیت‌ رقابتی صنایع سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر کشورهای منطقه، بازار هدف صنعت این استان باید کشورهای افغانستان و پاکستان باشد.


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بر نیازمندی استان سیستان و بلوچستان به طرح جامع مبتنی بر مطالعات بازار منطقه تأکید کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل توسعه‌نیافتگی صنعت این استان متناسب با ظرفیت‌هایی که دارد، این است که صنایع استان براساس یک طرح جامع مبتنی بر مطالعات بازار تعریف نشده‌اند.


رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه به تشریح موضوع پیش‌بینی شرایط فروش و تأمین بازار پیش‌از تولید محصولات پرداخت و گفت: یکی از دلایل ناکامی و شکست صنایع استان سیستان و بلوچستان در بازار، ناتوانی در رقابت با تولیدکنندگان همتراز و مشابه خودشان است. 


وی افزود: وقتی ما در سیستان و بلوچستان با جمعیتی محدود نزدیک به دو میلیون نفر، از کانون اصلی جمعیتی کشور که مصرف‌کننده بسیاری از کالاهای اساسی هستند فاصله زیادی داریم و هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی محصولات این استان می‌افزاید، به طور طبیعی از دور رقابت با تولیدکنندگان مشابه در استان‌های دیگر خارج می‌شویم.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تمرکز بر کالاهایی که مزیت رقابتی و ظرفیت‌های برتری برای تولید آنها در استان و منطقه وجود دارد را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید بدانیم برای کدام بازار می‌خواهیم تولید کنیم؛ به‌عنوان مثال اگر برای بازار سیستان و بلوچستان با جمعیت حدود دو میلیون نفر تولید می‌کنیم، در مقایسه با تولید‌کننده‌ای که برای حداقل 20میلیون نفر تولید می‌کند نمی‌توان قیمت رقابتی برای محصول نهایی ارائه داد.


وی با توضیح این مطالب، بر نیاز صنعت استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار به تمرکز بر بازار کشورهای افغانستان و پاکستان با جمعیت حدود 200میلیونی تأکید کرد.


کردی افزود: یکی از مزیت‌های رقابتی صنایع سیستان و بلوچستان نسبت به صنایع پاکستان و دیگر کشورهای آن منطقه، وجود نفت و گاز و دارا بودن انرژی‌های ارزان است که در کشورهای دیگر وجود ندارد.


وی با یادآوری تلاش‌های ارزشمندی که تاکنون توسط صنعتگران، مدیران و مسئولان صنعت، معدن و تجارت این استان انجام شده، ابراز امیدواری کرد که اگر بازتعریفی در صنایع استان سیستان بلوچستان متناسب با مطالعات بازارهای منطقه‌ای انجام شود، اقتصاد این استان توسعه خوبی خواهد یافت.


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد:  خلأیی در ذات صنعت استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و این خلأ نه به صنعتگران استان و نه به مدیران دستگاه اجرایی این حوزه مربوط است، بلکه به ضعف ساختاری و نظام صنعت استان مربوط می‌شود.


انتهای پیام/4117/ 4122/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر