نوسازی تاکسیرانی پیشرفتی نداشت/ افزایش قیمت برگه موتورهای اسقاطی
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، وحید حسینی در سیوپنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که عصر امروز به مناسبت هفته هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد به ارائه گزارش عملکرد یکساله کارگروه از زمان استقرار آن در سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت و با توجه به اینکه مصوبات این کارگروه بنابر تصمیم هیئت وزیران در دستگاههای اجرایی و شهرداریها لازمالاجراست از پیگیریهای این کارگروه سخن به میان آورد.
وی با بیان اینکه کمیتههای تخصصی در چهل و پنج جلسه حدود ۴۵۰ نفر جلسه برگزار کردند، افزود: کمیتهها بر روی موضوعات مختلفی تمرکز داشتند که بر اساس آئیننامههای ذیل هوای پاک بوده است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه به گزارش عملکرد کمیتههای تخصصی این کارگروه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجامشده بازرسی مراکز معاینه فنی سبک و سنگین بود که بر اساس آن، جلسات آموزشی با کارشناسان محیط زیست انجام شد تا با توجه به اینکه برخی از مراکز معاینه فنی سنگین آزمون آلایندگی با مشکل مواجه بودند به درستی بر آنها نظارت کنند.
حسینی از سیاستگذاری دولت به منظور ثابت نگهداشتن میزان موتورسیکلتهای دارای سوخت فسیلی و افزایش تعداد موتورسیکلتهای برقی سخن به میان آورد و گفت: در این خصوص بهمنظور افزایش ارزش برگه موتورسیکلتهای اسقاطی پیشنهادی را به هیئت دولت ارائه دادیم چون ارزش برگه اسقاط هر دستگاه موتورسیکلت تنها ۲۵۰ هزار تومان است و افراد تمایلی برای تعویض موتورسیکلت خود ندارند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه نوسازی ناوگان اتوبوس برای هر دستگاه گازسوز 1.5 میلیارد تومان است، گفت: بعید به نظر میرسد دولت بتواند سهم 50 درصدی خود را در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه دهد و این موضوع نباید به این معنی باشد که دولت در پروژههای کوچک همچون نوسازی موتور سیکلتها ورود پیدا نکند.
حسینی با بیان سهم وزارتخانههای مختلف در بحث آلودگی هوا اظهار کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت میبایست نسبت به فیلتردار کردن خودروهای دیزلی، وزارت نفت نسبت به تأمین سوخت مناسب، وزارت کشور نسبت به رفع آلایندگی خودروهای دیزلی موجود و وزارت راه نسبت به معاینه فنی دیزلها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
وی در ادامه به اقدامات کمیته فیلتر دوده ناوگان دیزلی پرداخت و گفت: راه حذف آلایندههای خودروهای دیزل صرفاً از طریق معاینه فنی انجام نمیشود و نصب فیلتر برای آن یک الزام است که این موضوع جزو وظایف وزارت کشور است.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه از اقدامات کمیته نوسازی ناوگان کشور سخن به میان آورد و افزود: نوسازی ناوگان تاکسیرانی تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است و با توجه به اینکه صنعت خودرو قابلیت تأمین خودروهای لازم را ندارد پیشنهاد درخواست واردات ۴۰ هزار دستگاه خودروی برقی، هیبریدی و یا پایه گازسوز را مطرح کرده است.
حسینی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و در صورت عدم نوسازی، این میزان تا پایان سال به ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به بحث آگاهی مردم از فعالیت های کارگروه پرداخت و ضمن اشاره به گزارشهای مطرحشده در وبسایت سازمان محیط زیست، به وضعیت مصوبات و پیگیری دستگاهها در این خصوص اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات صورت گرفته بسیار مفصل بوده و ایجاد منطقه پاک در کشور نهایی شده و موفقیت آن در تهران باعث شده میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار به 1.5 میلیون مراجعه برسد.
حسینی در پایان به اقداماتی که نیازمند توجه بیشتر دولت است اشاره و از این میان به فرآیند اسقاط، توزیع نفت و گاز کمگوگرد، نصب فیلتر و نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی را مطرح کرد.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/