صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
وزیر آموزش‌وپرورش:

محتوای دروس در مدارس باید تغییر کند/ مدارس نشاط و سرزندگی ندارند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: چگالی درس‌ها بسیار مهم است و محتوا نیز باید تغییر کند و در برخی موارد هم کاهش یابد.
کد خبر : 353558

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش‌وپرورش، سیدمحمد بطحایی در گردهمایی مشترک مسئولان، کارشناسان، رابطان استانی و معاونت آموزش ابتدایی در پروژه طرح بازی و یادگیری اظهار کرد: امروز آغاز یک حرکت مبارک در  نظام تعلیم و تربیت است هرچند ممکن است فعلاً انعکاس لازمه را نداشته باشد اما سرآغاز یک تحول خوب و زیباست.


وی با تشکر از متصدیان طرح بازی و یادگیری ادامه داد: مدارس  چنان‌که باید از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم  برای یادگیری است بی‌بهره هستند و بعضاً به یک محیط خشک و خشن تبدیل‌ شده‌اند که دائماً تمایلات بچه‌ها در رقابت‌های ایجادشده سرکوب می‌شود و از میان جمع یک نفر مدال پیروزی به گردن می‌اندازد و او نیز خودش در رقابتی دیگر سرکوب می‌شود.


بطحایی از ضرورت شاداب‌سازی مدارس از سال‌ها قبل خبر داد و تصریح کرد: فاصله‌ای که بین ما و کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد ناشی از عدم‌ تغییر روش‌های یادگیری است.


وی تغییرات در روش‌های یادگیری را ضروری دانست و گفت:  لازمه هرگونه تحول، تغییر در نگرش‌هاست،  البته باید سال‌ها طول بکشد تا این تغییرات جواب دهد و اجرای چنین طرح‌هایی ایده یک وزیر نیست بلکه طرحی است که دنیا سال‌ها به دنبال آن است و آن را اجرایی کرده است .


وی ادامه داد: در محتوا نسبتاً جلو هستیم اما در روش‌ها شاید ۷۰ سال عقب هستیم. شادی و نشاط شرط اصلی در پایداری و ماندگاری یادگیری است بنابراین باید این شادی را در مدارس حاکم کنیم.


بطحایی بیان کرد: در دهه‌های اخیر انرژی که صرف تغییرات ساختاری شد، اجازه ترمیم روش‌ها را به ما نداد و هرگاه دانش‌آموزان از تعطیلی مدرسه احساس ناراحتی کردند آن زمان تحول موردنظر انجام‌ شده است.


عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها که از لحاظ فرهنگی و تاریخی اصلاً قابل قیاس با کشور ما نیستند با اصلاح روش‌ها، محیطی شاداب و پرانرژی را در مدارس خود ایجاد کردند.


وی ادامه داد: در اجرای طرح بازی و یادگیری بر اساس علم روانشناسی رنگ‌ها، استفاده از رنگ‌های مناسب و فضای آموزشی در یادگیری بسیار مناسب و مؤثر است.


بطحایی گفت: چگالی درس‌ها بسیار مهم است و محتوا نیز باید تغییر کند و در برخی موارد هم کاهش یابد.


وی ادامه داد: موفقیت این طرح در گرو امکانات و اعتبارات نیست بلکه موفقیت آن در گرو باور مجریان این طرح است که باید با تمام وجود این پروژه را باور کنند.


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: این طرح باید کاملاً به‌صورت اختیاری و با درخواست مدیر مدرسه اجرا شود و کلاس بازی باید در مکانی باشد که والدین بتوانند از پشت شیشه بازی  فرزندان خودشان را مشاهده کنند.


بطحایی افزود: مسئول مستقیم این طرح باید با تمام انرژی برای اجرای این طرح تلاش کند لذا این طرح امانتی است که  رابطان و مسئولان آن باید با جدیت آن را اجرا کند .


وی در پایان گفت: امیدوارم با همکاری اولیا و مدیران مدارس 1000 مدرسه مجری آزمایشی این طرح به‌خوبی آن را اجرایی کنند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر