صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری:

دوچرخه‌سواران جوان ما کم‌تجربه‌ بودند/ از پیست سرپوشیده محرومیم

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: اسطوره‌های دوچرخه‌سواری در رقابت‌های قهرمانی آسیا جای خود را به جوانان داده بودند که آنها هم کم تجربه بودند.
کد خبر : 352124

خسرو قمری در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره عملکرد دوچرخه‌سواران پیست در رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: یکی از مسائلی که ما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم این است که دوچرخه‌سواران باتجربه ما که سال‌ها در کنار تیم ملی بودند و برای ایران مدال‌آوری می‌کردند از این گردونه خارج شدند و جای خود را به جوانان دادند. در رقابت‌های قهرمانی آسیا این جوانان حضور داشتند و با اینکه ما به مدال نرسیدیم اما در چند رشته رکوردشکنی کردیم که این موضوع خودش ارزش بالایی دارد.


دوچرخه‌سواری پوست‌اندازی کرده است


وی ادامه داد: دوچرخه‌سواری ایران درحال پوست‌اندازی است و اگر نتایج مانند سال‌های گذشته نیست، به‌ این‌ خاطر است که جوانان روی کار آمده‌اند و نیاز به اندوختن تجربه دارند.در ادوار گذشته دو رشته پیست و جاده در کنار هم در رقابت‌های مختلف حضور داشتند و مدال‌آور بودند، اما امسال این دو رشته از هم جدا شدند و رقابت‌های جاده اردیبهشت برگزار می‌شود. ما اردوهای منظم برای آنها برگزار کردیم اما مشکلات و موانع زیادی داریم که یکی از آنها آب‌وهوای سرد است.


از پیست سرپوشیده در ایران محروم هستیم


رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری ادامه داد: بیشتر رقابت‌های دوچرخه‌سواری در 6 ماه دوم سال برگزار می‌شود و اغلب کشورها در این چند سال اخیر پیست‌های سرپوشیده ساخته‌اند که متأسفانه ما در ایران از این پیست محروم هستیم. به‌ همین‌ خاطر در شش ماه دوم سال تمرین‌های دوچرخه‌سواران با مشکلات زیادی همراه است. آنها باید تا ساعت 10 صبر کنند تا هوا کمی گرم شود و بعد از آن تمرین‌های خود را شروع کنند. همچنین حضور در مناطق گرمسیر در 6 ماه دوم مانند اهواز با مشکلات آلودگی هوا روبه‌رو هستیم که این موضوع هم روند کار را به تأخیر می‌اندازد. تمامی این مشکلات روی مدال‌آوری دوچرخه‌سواران تأثیر مستقیم دارد و بهتر است که مردم از این مسائل آگاه شوند.


دوچرخه‌سواران جوان ما کم‌تجربه‌ هستند


قمری عنوان کرد: جوانانی که در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردند، نفراتی هستند که تازه از رده سنی جوانان به امید آمده‌اند و با بزرگسالان کشورهای مختلف رقابت می‌کنند. تمامی آنها از آمادگی خوبی برخوردارند و همان‌طور که دیدید بیشتر آنها روی عنوان چهارمی قرار گرفته‌اند که همین موضوع نشان می‌دهد آنها تجربه زیادی ندارند و ما باید با میدان دادن به آنها زمینه را برای مدال‌آوری فراهم کنیم.


از محمد دانشور انتظار بیشتری داشتیم


رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در مورد عملکرد محمد دانشور در این رقابت‌ها گفت: ما از دانشور انتظار بیشتری داشتیم. او به‌ مدت 45 روز در کمپ فدراسیون جهانی در سوئیس تمرین‌های تخصصی خود را پیگیری کرد و انتظار داشتیم در این رقابت‌ها به مدال برسد اما متأسفانه به نتیجه نرسید. در کنار محمد دانشور یک دوچرخه‌سوار دیگر به‌نام احسان خادمی بود که او هم از دوچرخه‌سواران قابل قبولی محسوب می‌شود، اما به‌دلیل خستگی و اینکه دانشور در کمپ فدراسیون جهانی تمرین‌های خود را پیگیری کرده بود و تجربه هم داشت، کادر فنی صلاح دیدند دانشور را به این مسابقه‌ها اعزام کنند. در هر حال تمامی دوچرخه‌سواران جوانی که به این مسابقات اعزام شدند تجربه کافی نداشتند و باید به آنها زمان بدهیم.


مشکلات اقتصادی باعث شد باشگاه‌ها با ما همراهی نکنند


قمری در ادامه عنوان کرد: همچنین یکی از دلایلی که فکر می‌کنم باعث شد دوچرخه‌سواران ما در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدال نرسند این بود که در ادوار گذشته تیم‌های باشگاهی برای آماده‌سازی دوچرخه‌سواران در رقابت‌های بین‌المللی به ما کمک می‌کردند اما امسال به‌دلیل مشکلات مالی، خیلی از تیم‌ها انصراف دادند و نتوانستند با اعزام دوچرخه‌سواران به رقابت‌های مختلف و بالا بردن سطح آمادگی آنها به ما کمک کنند. تیم‌های ملی هم تا یک حدی می‌توانند دوچرخه‌سواران را به سطح آمادگی کامل برسانند، به همین دلیل این موضوع هم بر نتیجه نگرفتن تأثیر بسزایی داشت.


برخی دوچرخه‌سواران اولین حضور خود را تجربه می‌کردند


وی اظهار کرد: دوچرخه‌سواری رشته سختی است چرا که دوچرخه‌سوار دستورات مربی را ندارد و زمانی که سوار بر دوچرخه می‌شود از حمایت‌های کادر فنی محروم می‌شود ما با تمام مشکلات دوچرخه‌سواران جوان ما در این رقابت‌ها چند رکورد را جابجا کردند. ما در رشته چهار تیمی رکورد ملی شکسته‌ایم و این اتفاق درحالی رقم خورد که برخی از آنها برای اولین بار به این مسابقات اعزام می‌شدند.


نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا یک‌سوم شده بودند


رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: ما در ادوار گذشته در رقابت‌های قهرمانی آسیا تعداد دوچرخه‌سوارانی که اعزام می‌کردیم در حدود 25 دوچرخه‌سوار بود اما امسال تعداد نفرات کاهش پیدا کرده و تقریباً یک‌سوم دوره‌های قبل اعزام شدند که همه آنها هم جوان بودند و باید به آنها فرصت بدهیم. ورزشکاران ما باید به خودباوری برسند. خوشبختانه در این چند سال اخیر در رشته کوهستان روند صعودی داشتیم و در تاریخ دوچرخه‌سواری ایران طلسم مدال‌آوری بانوان شکسته شد. در بازی‌های آسیایی هم به‌طور حتم فرانک پرتوآذر می‌توانست روی سکو قرار بگیرد اما متأسفانه دچار بدشانسی شد و از کسب مدال دور ماند.


در کسب سهمیه پیست عقب هستیم


وی در خصوص کسب سهمیه المپیک در رشته پیست اظهار کرد: همان‌طور که گفتم تمرکز ما در این چند سال بیشتر بر روی رشته‌های کوهستان و جاده بوده است. در رشته پیست، دوچرخه‌سواران باید در مسابقات کاپ‌های جهانی حضور پیدا کنند و امتیاز جمع کنند. متأسفانه در این بخش ما از خیلی از کشورها عقب ماندیم. برای کسب سهمیه المپیک در رشته پیست باید در رقابت‌های قاره‌ای حضور فعال داشته باشیم تا دوچرخه‌سواران امتیازهای لازم را جمع کنند تا بعد از آن بتوانند سهمیه رقابت‌های جهانی را به‌ دست آورند. همان‌طور که گفتم کشورهای دیگر در مسابقه‌های مختلف و کسب سهمیه پیست از ما جلو زده‌اند. ما به‌دلیل مشکلات اقتصادی و حضور نیافتن در رقابت‌های مختلف تا حدودی از این جریان غافل ماندیم، ضمن اینکه پیست سرپوشیده هم نداریم و همین موضوع روی عملکردمان تأثیر منفی می‌گذارد.


وقتی پیست سرپوشیده نداریم مربی خارجی هم دردی را دوا نمی‌کند


قمری ادامه داد: در رقابت‌های قهرمانی آسیا، پنج الی 6 کشور بخش زیادی از مدال‌ها را به دست آوردند. کشور ژاپن برای مربی خارجی‌اش روزانه 1400 یورو هزینه پرداخت می‌کند و در رقابت‌های مختلف هم دوچرخه‌سواران خود را اعزام می‌کند تا بتوانند امتیازهای لازم را جمع‌آوری کنند. حتی اگر مربی خارجی هم جذب کنیم دردی را از ما درمان نمی‌کند چرا که زیرساخت‌های ابتدایی را نداریم. داشتن پیست سرپوشیده یکی از مهم‌ترین نیازهای اصلی ماست که از آن محروم هستیم. اگر این پیست را داشتیم می‌توانستیم 24 ساعته برنامه تمرینی داشته باشیم و با توجه به اینکه اکثر مسابقات در شرق آسیا برگزار می‌شود و اختلاف زمانی چهار ساعت و نیمه‌ای که با آنها داریم، یک برنامه‌ریزی از سوی کادر فنی صورت می‌گرفت تا ساعت خواب دوچرخه‌سواران تنظیم شود و این اختلاف زمانی آنها را اذیت نکند. تمامی این مسائل باید در مورد عملکرد ملی‌پوشان دوچرخه‌سواری در رقابت‌های قهرمانی آسیا در نظر گرفته شود. ضمن اینکه باز هم اعتقاد دارم جوانان ما از نظر آمادگی شرایط قابل قبولی دارند و تنها باید به آنها فرصت داد تا انگیزه خود را از دست ندهند.


پشتوانه‌سازی در حال انجام است


رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری همچنین در پاسخ به این سؤال که عدم پشتوانه‌سازی در چند سال اخیر باعث شده است که دوچرخه‌سواری نتیجه نگیرد، عنوان کرد: من بخشی از این حرف را قبول دارم و با بخشی از آن مخالف هستم. وقتی یک دوچرخه‌سوار سالیان سال در تیم ملی حضور داشته باشد طبیعی است که انگیزه دوچرخه‌سواران جوان از بین می‌رود چرا که آنها فکر می‌کنند هیچ زمانی نمی‌توانند به تیم ملی راه پیدا کنند در صورتی که در همین رقابت‌های قهرمانی آسیا ما اسطوره‌های دوچرخه‌سواری را در کنار خودمان نداشتیم و به جای آن جوانان به تیم ملی راه پیدا کرده بودند. این تغییر نسل و پوست‌اندازی نشان از پشتوانه‌سازی است. ما هم‌اکنون این روند را ادامه داده‌ایم و قرار است در روزهای آینده 45 دوچرخه‌سوار دختر زیر نظر مربیان تیم ملی در آکادمی کمیته ملی المپیک مورد ارزیابی قرار بگیرند. همچنین دوچرخه‌سواران آقا در رده امید و جوانان در شهرستان بروجن اردو خواهند داشت که امیدوارم بتوانیم منابع آنها را تأمین کنیم. امسال با توجه به کسب سهمیه المپیک، رقابت‌های مختلفی پیشِ رو  داریم و همه ما امیدواریم تا بتوانیم دوچرخه‌سواران را به این مسابقات اعزام کنیم.


وی در پایان گفت: درحال‌حاضر هشت کشور در آسیا پیست چوبی احداث کرده‌اند که همه این کشورها در آینده از رقیبان سرسخت ما خواهند بود. مطمئناً داشتن پیست چوبی کیفیت کار آنها را افزایش می‌دهد و این نگرانی را برای دوچرخه‌سواران دوچندان می‌کند.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر