وزارت علوم مکلف به ادغام یا انحلال مراکز آموزشی بیکیفیت است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حسین سیماییصراف در در پنجمین همایش سراسری مدیران حقوقی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که به میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که این قبیل واحدها، ساختاربندی مناسبی نداشته باشند ما نمیتوانیم با این پدیده و آسیبهای ناشی از آن مقابله کنیم.
وی با انتقاد از نبود ساختار مناسب آموزشی در برخی واحدهای آموزش عالی کوچک افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که به یک موسسه آموزش عالی فقط با ۱ یا ۲ عضو هیئت علمی مجوز پذیرش دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد یا ا داده شده است.
سیماییصراف با بیان اینکه در دولتهای قبل مجوزهای بسیاری برای ایجاد دانشگاه یا موسسه آموزش عالی صادر شده است، خاطرنشان کرد: هنوز هم فشارهایی، بهویژه از خارج دانشگاه برای اخذ مجوزهای جدید وارد میشود.
وی با اشاره به اینکه این فشارها بیشتر برای اخذ مجوز دانشگاه است، تصریح کرد: به دلیل اینکه هنوز بسیاری از مردم با مفهوم پارکهای علم و فناوری آشنا نیستند؛ درخواستهای چندانی برای ایجاد آنها نداریم درحالیکه با تأسیس یک پارک فناوری، واحد اشتغالزا ایجاد میشود اما با راهاندازی یک دانشگاه، تعدادی به خیل بیکاران اضافه میشود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به فعال بودن ۲ هزار و ۸۰۰ دانشگاه و واحد آموزش عالی در کشور با جمعیت ۸۰ میلیون نفر، گفت: این رقم با تعداد واحدهای دانشگاهی کشور چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت برابری میکند.
وی با بیان اینکه تقلب علمی در همه جوامع وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع بیشتر در کشورهای در حال توسعه به چشم میخورد.
سیمایی صراف یکی از آسیبهای تقلب علمی در کشور را کاهش اعتماد به مهارتها و مدرکهای علمی خواند و گفت: از دیگر آسیبهای شیوع این پدیده، هدر رفتن بودجههای کشور است زیرا میلیاردها تومان صرف این قبیل مدرکها میشود.
وی رواج بیاخلاقی و از بین رفتن قبح عمل را یکی از دیگر از تبعات گسترش تقلب علمی عنوان کرد و افزود: هماکنون شاهد تبلیغهای زیادی برای مدرک فروشی هستیم و نباید حساسیتهایمان نسبت به آن کاهش یابد.
سیماییصراف، تقلب علمی را یک آسیب اجتماعی چند عاملی خواند و گفت: یکی از عاملهای آن، فرد است که به چگونگی شخصیت دانشجویان و استادان مربوط است.
وی عامل دیگر را مدرکگرایی دانست و گفت: این امر در کشورمان بسیار شایع و به یک ارزش تبدیل شده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، یکی از شرایط لازم برای مقابله با این پدیده را در کار معلمی عنوان کرد و افزود: استاد دانشگاه نه فقط یک دانشجو یا دانشمند بلکه باید یک انسان پرورش دهد.
وی با بیان اینکه در مبارزه با تقلب علمی در برابر معلولها قرار گرفتهایم، خاطرنشان کرد: دولت در بودجه امسال تبصرهای را برای مبارزه با یکی از علتهای تقلب علمی در نظر گرفته؛ اجرای آمایش در آموزش عالی کشور را الزامی و وزارت علوم را مکلف به ادغام یا انحلال مراکز آموزش عالی بیکیفیت کرده است.
سیماییصراف با اشاره به تبصره قبلی دولت درباره واحدهای آموزشی علمی کاربردی وابسته به دولت، گفت: بهواسطه این تبصره تعدادی از این مراکز تعطیل شدند.
وی با تأکید بر اینکه در هماکنون خلأهای قانونی برای برخورد با تقلب علمی، رفع شده است، گفت: زمان آن رسیده است که مدیران حقوقی دانشگاهها در بخشهای پیشگیری و مقابله اقدامهای جدی را انجام دهند.
سیماییصراف با بیان اینکه در بخش پیشگیری باید موضوع پایاننامهها و آثار علمی، مشابهتیابی شود، اضافه کرد: اگر کاری متقلبانه باشد، دانشجو یا استاد مربوطه در قبال آن مسئولیت پیدا میکنند و در صورت تأیید تقلب، مجازاتی مانند محرومیت از تحصیل و ابطال مدرک به همراه دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نقش استادان دانشگاه در پیشگیری از تقلب علمی را بسیار مؤثر خواند و تأکید کرد: اگر تناسب بین تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاهها نیز مناسب باشد در این کار موفق خواهیم بود.
به گفته وی در راستای پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی وظایفی برای وزارت علوم و دانشگاهها تعریف شده است.
پنجمین همایش مدیران حقوقی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، بهمنظور تبیین و همفکری درباره اجرای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی با حضور مدیران حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاههای کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
انتهای پیام/4060
انتهای پیام/