صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزاری مراسم اختتامیه؛

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پایان رسید

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با شناخت فیلم‌های برگزیده به کار خود پایان داد.
کد خبر : 351282

به گزارش حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از عمار فیلم، نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه پنج شنبه 20 دی ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن شماره یک سینما فلسطین بهکار خود پایان داد. این مراسم از ساعت 18 و30 دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.


بعد از اجرای ترانه‌ای با عنوان «سلام به آینده» توسط «حسین حقیقی» و سخنرانی حاج خدایار بهرامی بخش اول اهدا جوایز با معرفی برگزیدگان بخش‌های مستند تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸ برگزار شد.


حاج محمد بهرامی در مراسم اختتامیه جشنواره مردمی عمار در سخنانی، گفت: یک روزی دیو سیاهی با کمک استعمار، رضاخان را به ملت ما حاکم کرد. پادشاهی که کسی جرأت نداشت مقابلش حرف بزند با یک تشر استعمار از دریا فرار کرد و بعداً هم به درک واصل شد.


وی در ادامه افزود: استعمار در کشور ما می‌خواست به دین حمله کند، با حمله به حجاب و روحانیت قصد از بین بردن دین را داشت. قرار بود یهود جهانی بر بالای کشور من خانه بسازد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار به جایی رسید که یک روز مصطفی صدرزاده با من تماس گرفت و گفت اسرائیل الان زیرپای من است.  نقش مقام معظم رهبری در این دوران هدایت برای نجات ایران است.


وی ادامه داد: سیلوی روستایی من با فشار پوتین آنها از تریاک پر میشد. شمال من که امروزه برنج کاشته می‌شود قرار بود کشتگاه تریاک باشد.


محمد بهرامی در قسمت پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: من از برادران فیلمسازم خواهش می‌کنم این‌ها  را به مردم نشان دهند. من می‌خواستم آنچه قبل از انقلاب گذشت را به پسرم نشان دهم، برای همین گفتم فیلم «گوزن‌»که قبل از انقلاب ساخته شده را ببین. این وظیفه عمار است که این‌ها را نشان دهم. روزی فیلمی ساخته شد به نام «مارمولک» و یک مدت هر روحانی در خیابان با انگشت اشاره آن دیده می‌شد. امروز فیلمی ساخته شده به نام «هزارپا» که به جانبازها توهین می‌کند. وظیفه فیلم‌ساز انقلابی است که در مقابل این جریان بایستد.


بنابر این گزارش، هیئت داوران بخش «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸»؛ متشکل از آقایان مهدی نصیری، محمدحسین باقری، مهدی کلهر، مجید بذرافکن و جواد رمضان‌نژاد، ضمن تقدیر از اثر «مجتهد لاری» به کارگردانی «جواد یقموری» و اثر «تاریک‌خانه روشن» به کارگردانی «میثم آقابیکی آرانی و میثم نیکفر»، لوح افتخار این بخش را به اثر «آینه‌های شکسته» به کارگردانی «عبدالعلی مکرمی اصل» و اثر «راه طی شده»را به کارگردانی «علی ملاقلی‌پور» اهدا کرد.


ملاقلی‌پور بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: من ممنوع‌الاجشنواره هستم همین که مستندم پذیرفته شد، خوشحالم، کسانی که دنبال قدیس‌سازی بودند تاب نیاوردند. باید نقدپذیر بود و نقدپذیری را در جامعه رشد داد. جوانانی که فرزندان خمینی هستند هر وقت که این فیلم را بایکوت کنند فرزندان امام و انقلاب هستند و این خط ادامه پیدا می‌کند. مسئولان این دادها و فریادهای عدالت‌خواهی را بشنوند.


همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی «مصطفی شوقی» اهداء کرد. این جایزه توسط مادر شهیدان خالقی پور به مصطفی شوقی تقدیم شد.


مصطفی شوقی بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: زمانی که ساخت مستند را شروع کردیم شرایط خاصی در کشور حاکم بود اما سعی کردیم روایت منصفانه‌ای از وقایع داشته باشیم. اسم فیلم ما «شورش علیه سازندگی» بود اما علیه فیلم ما شورش شد و اجازه ندادند این اثر حتی یک اکران خصوصی داشته باشد.


وی افزود: خوشحالم که بچه‌های عمار جسارت کردند و فیلم را نمایش دادند. وضعیت ما مستندسازان زیاد خوب نیست ولی بهتر از کارگران نیشکر هفت‌تپه و هپکو است. بیایید دعا کنیم  آنهایی که گرفتار معیشت هستند بتوانند در این وضعیت سخت که همه به نوعی دچارش هستیم، گذران زندگی کنند.


همچنین هیئت داوران به خاطر اجرای مؤثر و گیرا لوح افتخار جشنواره را به «ناصر طهماسب» اهدا کرد که به نمایندگی از او مهدی نقویان بر روی سن حاضر شد.


همچنین هیئت داوران در بخش «جنگ نرم»؛ ضمن تقدیر از اثر «آیسک» به کارگردانی «حمید عبداله‌زاده» و اثر «آن ۱۰ ثانیه» به کارگردانی «عادل انیسی»، لوح افتخار و «جایزه مردمی تورقوزآباد»؛ یک فرش دستبافت اهالی روستای تورقوزآباد توس خواهر شهید داوود کاظمی از اهالی روستای تورقوزآباد به دلیل «روشنگری، تناسب اثر با وقایع روز و نگاه به آینده و ترسیم وضعیت بعد از آشوب» به اثر «تهران دمشق» به کارگردانی «سید محمدعلی صدری‌نیا» اهدا کرد.


علی صدری‌نیا در سخنانی گفت: مستند تهران دمشق اولین جایی که اکران شد جشنواره مردمی فیلم عمار بود. اکران و عرضه عمومی این مستند از ۱۵ روز دیگر آغاز می‌شود.


مستند حرف و سخن بزرگی را به همه مردم می‌زند و آن دوست داشتن ایران است. اگر هر فرد بتواند این مستند را به چند نفر دیگر معرفی کند اتفاق خوبی رخ می‌دهد و کمک بزرگی به ما می‌کنید.


اگر یک ساعت در خیابان‌های حلب و تدمر کشور سوریه قدم بزنید معنای امنیت و ناامنی را به خوبی خواهید فهمید.


هیئت داوران این بخش؛ فانوس این بخش را به دلیل «ارائه روایت و پرداختی موفق و اتکا به پژوهشی محکم» به اثر «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی «علیرضا بوالی» اهدا کرد. که محسن مقصودی به نمایندگی از او به روی سن آمد. 


محسن مقصودی نیز در سخنانی، گفت: نکته‌ای که دارم این است که مسئولین امروز از دستاوردهای برجام صحبت کردند. نمی دانم دوربین مخفی است! 6 سال پیش ایده‌ای مطرح شد و آن این بود که زمانی چرخ هستهای بچرخد که چرخ اقتصاد هم بچرخد.


وی افزود: مسئولین آیا از وضعیت اقتصاد کشور، کارگران و رکود بازار خبر دارند که با این اعتماد‌به‌نفس از برجام حرف می‌زنند؟ چند سال پیش در یک معامله یک‌طرفه با کدخدا معامله کردید اما بعد از این ماجراهای برجام یک سالی می‌شود که به امید لبخند اروپایی‌ها این ماجرا را ادامه می‌دهید.


مقصودی ادامه داد: شما باید توبه عملی کنید و به مردم برگردید؛ زیرا مردم دست رد به سینه شما نمی‌زنند و هیچ بن‌بستی وجود ندارد. به مردم و به این ۸۰ میلیون مردم ایران برگردید. اگر به مردم برگردید با کمک آنها این اوضاع فعلی برطرف می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: این فانوس را از طرف همه بچه‌های برنامه «ثریا» به ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» تقدیم می‌کنم که با روشنگری‌های خود پرچمدار مبارزه با نفوذ است.


هیئت داوران در بخش «جبهه فرهنگی»؛ متشکل از مسعود رضایی،سید سلیم غفوری و علی نادری، ضمن تقدیر از اثر «شهریاری از ملک قرآن» به کارگردانی «مهدی فارسی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «عطر سیب» به کارگردانی «داوود جلیلی» و اثر «متولد آذر» به کارگردانی «سید رضا حسینی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.


هیئت داوران بخش «نقد درون گفتمانی»؛ متشکل از حسن عباسی، محمدصادق کوشکی، منصور نظری، علی محمد مؤدب و یاسر جلالی، ضمن تقدیر از اثر «باج» به کارگردانی «محمد پایدار» و اثر «یک قطره زندگی» به کارگردانی «سید محمدباقر سجادپور»، لوح افتخار این بخش را به اثر «خوره» به دلیل «قوت پژوهش و کوشش برای بصیرت‌افزایی» به کارگردانی «محمدرضا امامقلی» و به اثر «فروشنده ۲» به دلیل «آینده‌نگری، جسارت، پژوهش و پرداختن به یک موضوع راهبردی و آینده‌نگری و توجه به مقوله‌ی امید» به کارگردانی «علیرضا بوالی» اهدا کرد.


محسن حاج کرمی که از طرف بوالی روی سن آمده بود در سخنانی گفت: امروز سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن است، قطعاً شکل‌گیری و پیشرفت صنعت موشکی مدیون احمدی روشن‌ها، تهرانی مقدم‌ها، رضایی نژادها و شهریاری‌هاست. از آن طرف تعطیلی صنعت هسته‌ای و به انبار بردن سانتریفیوژها مدیون کسانی است که به کدخدا اعتماد کردند.


وی ادامه داد: یک روزی می‌گفتند امروزه عصر گفتمان است نه موشکی، یک روزی می‌گفتند عصر برجام است نه موشکی، و این روزها هم می‌گویند عصر خالی‌بندیست نه موشکی.


همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «دریابست» به دلیل «جسارت سازنده،نقد و پیگیری مناسب و نمایش خوب عدالتخواهی و به کارگیری خلاقیت‌های جمهوری اسلامی در مقابله با فساد» به کارگردانی «محمود شهبازی» اهدا کرد که این جایزه به ما‌در شهید قوچانی تقدیم شد.


مادر شهید قوچانی پیش از اهدای جایزه ویژه خود برای محمود شهبازی کارگردان مستند «دریابست» گفت: این دوربینی که من هدیه دادم این است که حرف‌های ما را به مسئولان برسانند گفتند دسته کلید می‌دهند قفلها را باز کنیم ولی قفلهایی را هم که باز بود قفل کرد. از خدا می‌خواهیم که پشت ما باشد و ما مثل کوه پشت رهبرمان بایستیم.


شهبازی نیز بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: شهید خلیل تختی‌نژاد یکی از کسانی بود که کمک کرد تا این مستند ساخته شود من فانوس جشنواره را به خانواده این شهید تقدیم می‌کنم.


محمدرضا امامقلی بعد از برگزیده شدن و دریافت جایزه، لوح خود را به شهدای قزوین تقدیم کرد.


هیئت داوران در بخش «بیداری اسلامی و جهانی»؛ متشکل از امیر تفرشی، محسن برمهانی، حمیدرضا غریب، رضا و بیژن نوباوه، ضمن تقدیر از اثر «شیون یانکی‌ها» به کارگردانی «میثم پوررشیدی» و اثر «مردی با سلاح کلمات» به کارگردانی «حسین احمدی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «موفقیت در پرداخت سوژه» به اثر «عماد» به کارگردانی «ایمان گودرزی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به دلیل «روایت تاریخی پربار، و روان و متقن» به اثر «فرزند امام» به کارگردانی «سیدمحتشم علی نقوی» اهدا کرد.


محتشم علی نقوی؛ فیلم‌ساز پاکستانی، بعد از گرفتن جایزه خود گفت: این فیلم درباره شهید عارف‌الحسینی با توجه به تأکید امام خمینی(ره) که این موضوع را زنده نگه دارید، ساخته شد.


وی در ادامه افزود: در ساخت این فیلم خداوند بسیار به ما کمک کرد؛ چرا که ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی این طرح را رد کرده بودند.


وی ادامه داد: این اولین فیلم از پاکستان بعد از فیلم «مهار نشده» است و نشان‌دهنده آن است که نیاز پرداخت به شبه قاره هند خیلی بیش از این‌هاست و از همه فیلم‌سازها می‌خواهم که بیشتر به این موضوع بپردازند.


نقوی در پایان بیان کرد: در ساخت این فیلم سختی زیادی بود و این ممکن نبود جز با کمک همسرم که از او ممنونم.


هیئت داوران بخش «ملت قهرمان»؛ متشکل از محمد سرشار، رحیم مخدومی، سینا واحد، مهدی حسین زاده و فرزاد جهان‌بین، ضمن تقدیر از اثر «۱۸ درصد» به کارگردانی «مصطفی شبان»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «ارائه روایتی بومی و امید‌آفرینی» به اثر «جلیل و خلیل» به کارگردانی «روح الله اکبری» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به دلیل «پرداختن به آسیب‌های اجتماعی درحین یک روایت حماسی» به اثر «بانو» به کارگردانی «محمد حبیبی منصور» اهدا کرد.


هیئت داوران در بخش «جنگ اقتصادی»؛ متشکل از عادل پیغامی، مسعود براتی و سیدامیر سیاح، ضمن تقدیر از اثر «ترینیتی» به کارگردانی «مسعود کارگر»، لوح افتخار این بخش را به علت «امید‌آفرینی و کیفیت فنی» به اثر«خاویار قم» به کارگردانی «محمد جواد رحیمی» و به علت «توجه دادن مخاطب به موضوعی مهم و راهبردی و بهره‌گیری از پژوهشی درخور» به اثر «جوجه‌های انگلیسی» به کارگردانی «محمد هادی اینانلو» اهدا کرد.


اینانلو کارگردان مستند «جوجه‌های انگلیسی» پس از دریافت جایزه خود گفت: ما امروزه در جنگ اقتصادی هستیم و چیزی که در جنگ اقتصادی بسیار آزاردهنده است نفوذی‌ها هستند.


وی در ادامه افزود: این روزها با نهادهایی به ظاهر انقلابی مواجه هستیم که تماس می‌گیرند و می‌گویند ما نماینده شرکت‌های انگلیسی هستیم و به تولید کننده داخلی توجهی نمی‌کنند و صدا و سیما هم در این شرایط تبلیغات تولید کننده داخلی را حذف می‌کند و وارد کننده برنامه زنده تلویزیونی درباره حمایت از تولید داخلی را تعطیل می‌کند.


همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «امید‌آفرینی و موفقیت در نمایش استقامت، استفاده از قابلیت‌ها و عناصر درام، نمایش مبارزه با خودباختگی و تحریم داخلی، توجه به عنصر توکل، پیام‌های خوب ضمنی مناسب، ارائه مصداق روشن اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های دانش بنیان» به اثر«به نام پدر» به کارگردانی «محمد تقی رحمتی» اهدا کرد.


محمدتقی رحمتی در سخنانی، گفت: از طرف تیم سازنده مستند سیمرغ از همه به‌خصوص بچه‌های جشنواره عمار تشکر و قدردانی می‌کنم. اینجا لازم می‌دانم یک موضوع و بحث جدی را مطرح کنم، ما باید به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، آن را زنده کنیم و زنده نگهش داریم.


وی افزود: قصد تبلیغ نداریم بلکه می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی زنده بماند و به آن پرداخته شود. ما باید صنایع غذایی را در کشور بومی‌سازی کنیم. نکته دوم درمورد صنایع نفتی کشور است. ما در حوزه صنایع نفتی باید فعالیت کنیم و باید در حوزه تولید مواد اولیه این صنعت کار کنیم تا اقتصاد ما مقاوم شود.


رحمتی ادامه داد: ما با یک مدیریت باکفایت می توانیم تا پنج الی ۱۰ سال آینده یک جهش بزرگ صنعتی داشته باشیم و به رده نخست کشورهای پیشرفته دست پیدا کنیم.


هیئت داوران در بخش «مدافعان حرم»؛ متشکل از محسن یزدی، جهانگیر خسروشاهی و جواد اردکانی، ضمن تقدیر از اثر «ابوضرغام» به کارگردانی «وحید فراهانی» و اثر «تیم تخریب» به کارگردانی «محمد حاجی مقصودی»، لوح افتخار این بخش را به علت «محتوای ارزشمند و موضوع متفاوت» به اثر «عابدان کهنز» به کارگردانی «مجید رستگار» و به علت «سوژه جذاب و پرداخت مناسب» به اثر «کرار» به کارگردانی «محسن عقیلی» اهدا کرد. همچنین فانوس مردمی پراستقبال‌ترین فیلم نهمین جشنواره عمار به مجید رستگار اهدا شد.


مجید رستگار در سخنانی گفت: خودم را به هیچ عنوان لایق جایزه نمی‌دانم نیت این بود که اثر را به صاحب اصلی آن حاج آقا بهرامی برسانم به همین دلیل از حاج آقا بهرامی منت بگذراند و روی سن حاضر شوند تا این فانوس را تقدیم ایشان کنم.


حاج خدایار بهرامی نیز در سخنانی گفت: من نیز این هدیه را به شهید مدافع حرم سجاد عفتی تقدیم می‌کنم که پدر جانبازش گفت سجاد کار ناتمام مرا تمام کرد.


همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به علت «ثبت صحنه‌های ناب و داستان پرکشش فیلم» به اثر «نجات» به کارگردانی «امیر حسین نوروزی» اهدا کرد.


محسن عقیلی در سخنانی گفت: آقای قالیباف درجمعی خصوصی گفتند در زمان جنگ کسی که در جبهه‌ها دوربین به دست می‌گرفت را مسخره می‌کردند و می‌گفتند او ترسیده است. آقایانی که اجازه ندادید مستندسازان مستقل به سوریه بروند پشیمانی شما نزدیک است.


هیئت داوران بخش «فیلم کوتاه»؛ متشکل از محمد کاسبی، ابراهیم فیاض، ابوالقاسم طالبی، هوشنگ توکلی و مجید زین‌العابدین، لوح افتخار این بخش را به اثر «هر سال اربعین» به کارگردانی «میلاد محمدی» و اثر «اسپری» به کارگردانی «محسن مجید‌پور» و اثر «داستان آینده» به کارگردانی «میثم ملکی پور»را  به خاطر حمایت از کالای ایرانی اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «آخرشه» به کارگردانی «رضا کشاورز» و اثر «نفرس» به کارگردانی «سامان غنائمی» اهدا کرد.


فرزند شهید سیدمحمد علیشاه موسوی گردیزی در سخنانی بعد از اهدای جوایز بخش داستانی کوتاه گفت: شهید موسوی گردیزی، مجاهد فی‌سبیل‌الله، نستوه و خستگی‌ناپذیری بود که مرز نمی‌شناخت. در زمان جهاد با شوروی می‌جنگید و در زمستان‌ها در جبهه‌های ایران همراه با رزمندگان ایرانی می‌جنگید. در زمان جهاد، گلوله ای به گردنش خورده بود که نمی‌شد خارج کرد. او  ۴۰ ماه از بهترین دوران زندگی‌اش را در زندان گوانتامو گذراند.


وی افزود: شهید گردیزی در مسجد صاحب‌الزمان پکتیای افغانستان که خودش پایه‌گذاری کرده بود به همراه ۳۶ تن از همراهانش توسط داعش به شهادت رسید.


هیئت داوران بخش «فیلم نیمه بلند»؛ ضمن تقدیر از فیلم «برادر» به کارگردانی «مهدیه قطب‌الدین محمدی» و اثر «لیوان» به کارگردانی « محمد فرج صالحی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «تقاص» به کارگردانی «محسن امانی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس بهترین کارگردانی را به اثر «سوزن» به کارگردانی «یوسف جعفری» و جایزه ویژه بهترین فیلم را  به اثر «مستوره» به کارگردانی «الهام هادی‌نژاد» اهدا کرد. هیئت داوران این بخش لوح افتخار بهترین بازیگری را به دلیل حضور موفق در اثر «مستوره» به «بهار نوحیان» اهدا کرد.


 انتهای پیام/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر