پديدهها میتوانند یک تنه تنور جشنواره را گرم کنند
به گزارش خبرنگار حوزه سينمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نزدیک به چهار دهه است که بهار سینمای ایران در زمستان خودنمایی میکند. جشنواره فیلم فجر دیگر نه یک رقابت سینمایی، که یک رویداد کلان فرهنگی است. با این حال شیوه اجرای این رویداد فرهنگی همچنان و با گذشت سی و شش دوره، مورد نقد اهالی هنر هفتم، اصحاب رسانه و مخاطبان سینما است. اگر چه جشنواره فجر در بسیاری از ابعاد خود به بلوغ شکلی و محتوایی رسیده و به معیارهای استاندارد نزدیک شده است، اما همچنان دارای نواقص و ایراداتی است که معمولاً هر ساله نیز به شکلهای گوناگون تکرار میشود.
در همین ارتباط، خبرنگار آنا در گفتگویی با هادی اعتمادی مجد، خبرنگار حوزه سینما و عضو تحریریه روزنامه بانی فیلم، به بررسی این نواقص، چگونگی رفع آنها و البته ویژگی فیلمهای جشنواره امسال پرداخته است.
اعتمادی مجد با اشاره به اینکه در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر، همچنان شیوه برگزاری جشنواره و اوضاع سینمای در معرض نقدها و اظهارنظرهای گوناگون است گفت: این وضعیت بیشتر بر شیوه فعالیت سازمان سینمایی و مجموعه وزارت ارشاد متمرکز است. محمدمهدی حیدریان در حالی کرسی سازمان سینمایی را ترک کرد که تلاشش برای ایجاد تغییر و تحول در ساختار سینما در اجرا ابتر مانده است. تلاشی که نمود آن در آییننامه اکران سال جاری جلوه کرد. حیدریان برای جانشین خود یعنی حسین انتظامی مسئولیت سنگین برگزاری و ساماندهی جشنواره سی و هفتم را به جای گذاشت. انتظامی، اگرچه فردی با سابقه در مدیریت فرهنگی است، اما به عنوان چهره ای ناآشنا در سینما شناخته میشود. او که با عنوان سرپرست بر مسند سازمان سینمایی تکیه زده، در گذر موفق از هفت خوان جشنواره فیلم فجر میتواند مسیر ریاست خود را هموار ببیند.
وی اظهار کرد: به نظر میرسد جشنواره فیلم فجر امسال با توجه به ترکیب انتخاب فیلمها و واکنشهایی که تاکنون کمتر تنشزا و بحرانآفرین بودهاند، مطلوب مدیران پیش رفته است. جشنواره امسال هرچند از حیث حضور پیشکسوتان کفه سبکی دارد، اما سینمادوستان و اهالی رسانه میتوانند پدیدههایی را در آن بیابند. در واقع اگر امسال مسعود کیمیایی،داریوش مهرجویی و بهمن فرمان آرا و یا از نسل فیلمسازانی مثل اصغر فرهادی، علیرضا داودنژاد، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، مسعود جعفری جوزانی و ... در جشنواره حضور ندارند، اما پدیدههای جوانی مثل سعید روستایی با «شیش و نیم متر» یا محمدحسین مهدویان با «ماجرای نیمروز2؛ رد خون» میتوانند یک تنه تنور جشنواره را گرم کنند و از بار انتقادات به این موضوع، بکاهند.
اعتمادی مجد عنوان کرد: ضمن اینکه در این دوره فیلمسازی همچون ابراهیم حاتمی کیا نیز حاضر نیست که در طول برگزاری یا در جریان نحوه تقسیم سیمرغها بخواهد به سیاق مالوفش حاشیههای منفی برای مدیران و متولیان فجر بسازد و آنان را از پرداختن به مدیریت متن، دور سازد. یا چهره ای مثل مجید مجیدی که در نبودش خیال هیئت داوران برای نحوه اهدای جوایز راحت است!
وی گفت: در واقع با نگاهی به فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر 37 میتوان پیش بینیهای نسبتا دقیقی درباره سرنوشت آثار ارائه و جوایز را تا حدودی با اطمینان تقسیم کرد! همچنین اگر همانطور که ترکیب هیئت انتخاب، چندان محل چالش و بحث رسانهها قرار نگرفت، چینش هیئت داوری هم با همان نگاه صورت گیرد، قطعا گزینش نهایی کاندیداها و برندگان نباید دردسر بزرگی برای دست اندرکاران فستیوال ایجاد کند.
اعتمادی مجد افزود: با این وصف انتظامی اگر تا پایان این رویداد گرفتار مشکل خاصی نشود، میتواند روی تثبیت خود در این سمت تا میزان قابل توجهی اطمینان حاصل کند. پس از آن می ماند جشنواره جهانی فیلم فجر در بهار سال آینده که برای آن هم خدا بزرگ است!
انتهای پیام/٤٠٤٦/
انتهای پیام/