صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

کلید مریخ در دست دانشگاه کانبرا

دانشمندان دانشگاه کانبرا موفق به طراحی آزمایش‌هایی شدند که به حفظ تعادل فضانوردان در مریخ کمک می‌کند.
کد خبر : 348874

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از کانبرا تایمز، نخستین قدم‌های نیل آرمسترانگ روی ماه از لحظات افتخارآمیز تاریخ بشر است؛ اما این صحنه هیچ جذابیتی برای مخاطبان نداشت اگر آرمسترانگ پس از پیاده شدن از فضاپیما به زمین می‌خورد. درواقع ناسا نگران این است که نخستین فردی که در مریخ فرود می‌آید، دچار چنین سرنوشتی بشود. بنابراین محققان دانشگاه کانبرا قصد دارند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند.


گوردون وادینگتون استاد فیزیوتراپی و اشلی مارچنت تنها دانشمندان خارج از ایالات‌متحده هستند که روی پروژه‌ای نوینی برای فضانوردان کار می‌کنند. هدف از این پروژه، حفظ تعادل فضانوردان در حین راه رفتن در گرانش صفر است.


توانایی یک فرد در ایستادن و حرکت کردن در هر محیطی از طریق تبادل اطلاعات میان بدن و مغز صورت می‌گیرد. مشکل فضانوردان این است که پس از گذراندن مدت زمان کمی در محیطی با گرانش صفر،‌ عضلات و حس لامسه پوستی آنها شروع به تحلیل رفتن می‌کند.


 رسیدن به مریخ حدود هشت تا 9 ماه طول می‌کشد؛ بنابراین احتمال خواب رفتن پای فضانوردان و دشواری در راه رفتن بسیار بالاست. وادینگتون به کمک مارچنت یک‌سری آزمایش طراحی کرده است که توانایی فرد در تشخیص کوچک‌ترین حرکت در مچ پا را اندازه‌گیری می‌کند.


در مرحله اول یک ابزار خاص از طریق شبیه‌ساز بصری، تعادل فرد را می‌سنجد. در مرحله دوم یک ابزار روی پای داوطلب قرار می‌گیرد که می‌تواند فشار وارده به پا را کم یا زیاد کند. این امر نیروی گرانش در سیارات مختلف و تأثیر آن بر پای فضانورد را شبیه‌سازی می‌کند. مرحله پایانی شامل یک ماشین جعبه‌مانند می‌شود که یک صفحه متحرک داخل آن قرار دارد. این صفحه حرکت می‌کند و داوطلب باید تشخیص بدهد که پای وی در چه موقعیتی قرار دارد.


انتهای پیام/4021/خ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر