صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۷
باقرزاده در نشست خبری خبر داد:

رشد 50 درصدی باسوادی در کشور پس از انقلاب

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: میزان رشد سواد در سطح ملی در مدت ۴۰ سال اخیر و پس از انقلاب اسلامی نزدیک  به 49.9 درصد بوده است.
کد خبر : 346172

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی باقرزاده صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد گفت: وضعیت سواد و میزان افراد باسواد از ابتدای انقلاب تا سال ۲۰۱۶ بسیار تغییر کرده و کشور در این زمینه با رشد فوق‌العاده‌ای روبه‌رو بود.


وی با بیان اینکه سرانه سواد در ایران در گروه هدف یعنی در گروه سنی ۱۵ سال به بالاتر در سال ۱۹۷۶ حدود ۳۶ درصد بود ولی میانگین سواد در جهان ۶۹ درصد قرار داشت، افزود: در سال ۲۰۱۶ ایران به ۸۶ درصد رشد باسوادی رسید، درحالی‌که میانگین باسوادی در دنیا ۸۲ درصد بوده است؛ نرخ با سوادی افراد ۱۵ سال به بالا در زنان هم در ابتدای انقلاب در ایران ۲۴ درصد و میانگین سواد زنان در جهان ۶۱ درصد بود درحالی‌که این آمار در سال ۲۰۱۶ به ۹۷.۳ درصد رسید.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه تصریح کرد: در مردان نیز در سال‌های پس از انقلاب رشد خوبی در حوزه سوادآموزی به‌وجود آمده که در سال ۱۹۷۶ میلادی سرانه سواد مردان در ایران ۴۲.۱ درصد بوده است ولی در جهان این سرانه ۸۴.۴ درصد بود اما در سال ۲۰۱۶ این آمار در ایران به ۹۷.۵ درصد رسید که این آمار در جهان ۹۲.۸ بود؛ در واقع ایران ۴.۷ درصد از آمار جهانی پیش افتاده است.


باقرزاده در خصوص آمار افراد باسواد در سن ۲۵ تا ۶۴ سال نیز گفت: این آمار در ابتدای انقلاب ۲۷.۳ درصد بود اما در سال ۲۰۱۶ آمار باسوادی این میانگین سنی به ۸۸.۱ درصد رسید که ۲.۱ درصد از میزان میانگین باسوادی در دنیا بالاتر است.


 


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان گفت: این طرح با هدف به صفر رساندن بی‌سوادی در بین اولیای دانش‌آموزان از راه تقویت و مسئولیت مدیر مدرسه، استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و استفاده مطلوب از نقش دانش‌آموزان در شناسایی جذب و آموزش عالی، تدوین و به اجرا درآمده است. در این طرح بیش از ۳۱۰ هزار نفر والدین بی‌سواد شناسایی و آموزش داده شد. این طرح به‌عنوان یک تجربه موفق توانست از یونسکو تقدیر دریافت کند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح سوادآموزی گروه‌های سنی ۱۰ تا ۱۹ سال نیز با هدف ارائه آموزش سواد پایه به افراد بی‌سواد در این گروه سنی انجام شد؛ بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ این افراد شناسایی شدند. از ابتدای شروع به کار این طرح از سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۵ هزار و ۶۹۶ فرد بی‌سواد ایرانی و خارجی تحت پوشش قرار گرفتند.


باقرزاده به طرح سواد عشایری نیز اشاره کرد و افزود: باهدف ارتقای شاخص باسوادی و با کمک معاونت امور زنان ریاست جمهوری این طرح در حال اجراست؛ از آغاز شروع آن تاکنون با توانمندسازی هزاران نفر از آموزش‌دهندگان باسواد جامعه عشایری و روستایی بیش از ۳۵۰ هزار نفر از زنان و دختران عشایری تحت پوشش دوره باسوادی قرار گرفتند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به مراکز یادگیری محلی نیز اشاره کرد و افزود: این مراکز برای افزایش مهارت زندگی اجتماعی حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای آغاز به کارکردند که در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ تعداد ۳۵۱۲ مرکز یادگیری محلی راه‌اندازی شد اما در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ این مراکز مسکوت شد و مجدداً بر اساس مصوبه هیأت دولت از سال ۱۳۹۴ شیوه جدید احیا و راه‌اندازی و هم‌اکنون بیش از ۳۵۰ مرکز در سراسر کشور فعال‌اند که در هر مرکز حداقل برای ۷۵ نفر از بی‌سوادان و کم‌سوادان ضمن ارائه آموزش خواندن نوشتن مهارت‌های اساسی زندگی و کسب‌وکار زودبازده آموزش داده می‌شود.


وی به طرح خواندن با خانواده که توسط سازمان نهضت سوادآموزی ارائه می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح که در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ به اجرا درآمد سوادآموزی توانست عنوان کتاب از ۱۵ عنوان کتاب طرح خواندن با خانواده را در بین ۵ میلیون و ۳۷۵ هزار نفر ارائه کند. ۶ عنوان کتاب در این حوزه ۳ میلیون و 834 هزار نفر از سوادآموزی دوره تکمیلی و 6 عنوان کتاب در بین حدود یک‌میلیون و 504 هزار نفر در دوره پایانی آموزش‌دیده‌اند. گام دوم طرح مذکور قرار است به توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و تقویت مهارت خواندن و نوشتن در دوره‌های سوادآموزی کمک کند این طرح از سال شروع به کار خود تاکنون بین ۳۱۱ هزار و ۱۷۷ نفر از سواد آموزان به اجرا درآمده است


رئیس نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه طرح سوادآموزی اتباع خارجی در دست این سازمان قرار دارد ادامه داد: از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۹ بیش از 681 هزار و ۱۵۳ نفر از اتباع خارجی در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام و آموزش دیدند درمجموع می‌توان گفت از سال ۶۳ تاکنون بیش از ۲۸۳ هزار و ۹۸۸ نفر از اتباع تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرارگرفته‌اند.


وی به بحث سوادآموزی در زندان‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد برای از بین بردن این بی‌سوادی در بین گروه سنی ۱۰ تا ۶۰ سال در زندان نیز با مشارکت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور این طرح اجرا شد و از ابتدای سال ۹۰ بیش از هفت سال ۶۹ هزار و ۶۷۵ نفر تحت پوشش باسواد شدن قرار گرفتند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به طرح آموزش مقدماتی یارانه به سواد‌آموزان دوره انتقال اشاره کرد و افزود: طرح تلفیق سواد پایه با مهارت‌های رایانه در برنامه سوادآموزی ایجاد شد که هدف آن افزایش دانش رایانه‌ای سوادآموزان و ایجاد و بهبود انگیزه و نگرش کار قرارگرفته است. در ابتدا سال ۹۴ به‌صورت پایلوت در ۶ استان کشور و در سال ۹۵ در ۱۱ استان به اجرا درآمد و بعدازآن طی مراحل آزمایشی در سال ۹۶ به سراسر کشور تعمیم داده شد. به اساس گزارش استخراج‌شده از سامانه سوادآموزی از ابتدای آغاز به کار این طرح ۱۴ هزار و ۷۷۹ نفر را تحت پوشش قرار داده‌شده‌اند.


باقرزاده به طرح کلید بهشت نیز اشاره کرد و افزود: این طرح با مشارکت ستاد اقامه نماز در آن به اجرا درآمده است؛ بر اساس این طرح بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر آموزش‌دیده و تعداد ۲۳ هزار و ۲۳۵ هزار نفر سوادآموزی دوره‌های سوادآموزی در دو مرحله به اجرا درآمده است.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در این سازمان اشاره‌کرده و افزود: سازمان توانسته از ابتدای سال ۱۳۸۹ سالانه حدود ۴۸ هزار نفر آموزشیار و تعداد ۱۲۸۴ نفر از کارکنان را آموزش دهد و این روند از سال ۹۰ توسعه پیداکرده و توانسته به ۷۰ هزار نفر برسد.


وی به دستاوردها و موفقیت‌های این سازمان اشاره کرد و افزود: کسب ۶ جایزه بین‌المللی یونسکو، آیسیسکو، توسعه مشارکت‌های بین بخشی در سوادآموزی کسب رتبه ۱۲ و ارتقای ۷۶ درجه در جشنواره تحقق دولت الکترونیک، کسب جایزه بین‌المللی کنفوسیوس سال ۲۰۱۸، کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی از عمده موفقیت‌های این سازمان بوده است.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: علی باقرزاده
ارسال نظر