صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه سینماتک تهران گفته شد؛

«مریم» فیلمی برای تاریخ سوریه

فیلم «مریم» به کارگردانی باسل الخطیب در دومین دور جدید برنامه سینما تک تهران به روی پرده رفت.
کد خبر : 345803

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی سینما تک، محبوبه سادات افضل‌نژاد پیش از آغاز اکران  فیلم «مریم» با اشاره به اینکه روزی نیست که خبری از سوریه نشنویم گفت: تا بحال غیر از این خبرها چه خبرهایی از مردم این کشور شنیدید؟ از اینکه چه غذایی می‌خورند؟ لباس‌های محلی شان چیست؟ تاریخ شان چطور بوده؟


مجری برنامه «سینماتک» افزود: شاید آخرین فیلم و سریالی که دیده باشید «سرای ابریشم» باشد یا آخرین تعریفی که از سوریه شنیدید از زینبیه دمشق باشد که حدود ده سال پیش آخرین زائران سوریه برای شما تعریف کرده‌اند.


افضل‌نژاد ادامه داد: زنان سوری در طول قرن گذشته بارها شاهد جنگ های متعدد و سختی‌های بسیار بوده‌اند؛ از جنگ جهانی اول و اشغال شامات و الحاق سوریه به مستعمرات فرانسه تا جنگ‌های اعراب و اسرائیل به ویژه دو جنگ شش روزه 1967 و رمضان 1972 و بعد از آن اگر چه سوریه همیشه یک کشور امن بوده اما حمایتش از مقاومت حزب‌الله سوریه را در معرض تهدید قرار می‌داده است.


مجری برنامه ضمن معرفی فیلم تصریح کرد: فیلمی که امشب می‌بینیم بخش‌هایی از تاریخ سوریه را به شیوه‌ای که گویا از یک داستان متحد شکل می‌گیرد روایت می‌کند اما سه اپیزود از سه زن سوری است که از قضا همه آنها اسم شان مریم هست.


وی با اشاره به سخنان باسل الخطیب افزود: او می‌گوید: هدف نشان دادن تاثیر شدید ناملایمات سیاسی و جنگ‌ها بر سرنوشت مردم سوریه بود. این سه زن نماد مردمی هستند که در سه عصر متوالی در طول یک قرن بیشترین مصیبت‌ها و سختی‌ها و دردها را کشیده‌اند.


افضل‌نژاد ادامه داد: مقطع سوم این فیلم در شهر قنیطره منطقه آزاد شده در جریان جنگ 1972 ضبط شده؛ منطقه ای که به دستور حافظ اسد بعد از آزادسازی همانطور به شکل خراب شده باقی ماند تا نمادی بر پیروزی سوری‌ها باشد.


وی به معرفی فیلمساز پرداخت و گفت: باسل الخطیب که این فیلم را ساخته خودش یک کارگردان فلسطینی الاصل هست که در سال 1962 در هلند و از پدری شاعر به دنیا آمد و سینما را در شوروی آموخت.


افضل نژاد افزود: باسل الخطیب تا پیش از بحران اخیر در سوریه از سریال سازان و فیلمسازان مطرح سوری بود که ده‌ها سریال درباره مسئله فلسطین تولید کرده که از جمله مهمترین های آنها سریال «ترانه باران»، «بازگشت به حیفا»، «انا القدس»، «یحیی عیاش» و الغالبون است.


وی ادامه داد: باسل در سال‌های پیش از بحران سوریه همچنین در حوزه مسائل اجتماعی سوریه سریال منتقدانه‌ای تولید می‌کرد؛ خودش می‌گوید: در سال 1998 اولین سریال در مخالفت با فساد در سوریه را ساختم که هیچ وقت در سوریه پخش نشد و با مسئولان نظارتی سوریه مشکلاتی داشتم تا جایی که جلوی پخش برخی سریال‌هایم را می‌گرفتند یا جلوی ادامه تصویربرداری را می‌گرفتند اما با همه این مشکلات به عنوان کسی که به او ظلم شده لحظه‌ای به فکر خروج از کشور در دوره بحران و پشت کردن به آن و حمله به سوریه نبودم چراکه من به سوریه ایمان دارم.


افضل‌نژاد تاکید کرد: این کارگردان سوری فیلم‌های سینمایی متعددی نیز کارگردانی کرده است که از جمله آنها فیلم سینمایی «موکب الاباء» داستان اسارت اهل بیت(ع) پس از حادثه کربلاست.


وی به سرنوشت مریم پس از تولید اشاره کرد و گفت: این فیلم جز در دو جشنواره ایرانی، و یکی دو جشنواره عربی و اکران محدود در دمشق چیز دیگری نصیبش نشد و تنها از جشنواره نه چندان مطرح وهران در الجزایر جایزه گرفت چون توسط جشنواره‌های عربی و غربی تحریم شده بود.


مجری با بیان اینکه این فیلم دچار سیاست بازی جشنواره های هنری شده، افزود: جشنواره دبی از جمله جشنواره‌هایی بوده که مریم را تحریم کرد و جشنواره کن فیلم «مریم» را رد کرد و در نامه‌ای که برای کارگردان فرستادند، نوشته بودند: فیلم از ارزش هنری بالایی برخوردار است و فیلمی است که در جهان عرب چنین چیزی ندیده‌ایم اما برخی قوانین غیرهنری اجازه نمی‌دهد فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد در این جشنواره اکران شود.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه سینماتک
ارسال نظر