صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جایزه پژوهش سینمایی سال برگزیدگان خود را شناخت

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با معرفی برگزیدگان با حضور مدیران سینمایی به کار خود پایان داد.
کد خبر : 345462

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی جایزه پژوهش سینمایی سال، دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با معرفی برگزیدگان با حضور مدیران سینمایی در فرهنگستان هنر به کار خود پایان داد. 


در ابتدای این مراسم محمود اربابی رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری گفت: هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک می‌گویم و وظیفه خودم ‌می‌دانم از همه کسانی که در برگزاری این رویداد فرهنگی زحمت کشیدند به‌ویژه از استادان دانشگاه، هنرمندانی که پژوهش می‌کنند، از مجموع داوران، شورای علمی پژوهشی و آقای حیدریان که تلاش بسیار کرد تا پژوهش در سینمای ایران به صورت سازمان یافته دنبال شود تشکر کنم. از آقای انتظامی هم که این نگاه را داشت تا ما این مسیر را پرقدرت دنبال کنیم نیز تشکر می‌کنم.


وی ادامه داد: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی‌ بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را که تا به امروز افتخارات زیادی به همراه داشته را نمی‌تواند به‌خوبی طی کند و امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر فضایی برای پیشروی پرقدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.


در ادامه روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما نیز گفت: خوشحالم که مدرسه ملی سینمای ایران که برای پر کردن کاستی‌های پژوهش پا به عرصه وجود گذاشته در این رویداد مهم نقش داشته است.


وی افزود: چند سؤال می‌پرسم و از شما می‌خواهم به آن فکر کنید. از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساساً حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست؟ این رفعت و بلندی را با چه متری می‌شود ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و ... چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما می‌کنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران می‌شود؟ فکر می‌کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیتی که هستیم اگر دغدغه سینما و فرهنگ داشته باشیم گریزی از این سؤالات نداریم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.


در ادامه دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: بسیاری از همکاران من در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند، بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم تکراری است.


احمد ضابطی‌جهرمی افزود: در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به گونه‌ای که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم.


وی با بیان اینکه من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است، اظهار کرد: من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد مورد تمسخر قرار می‌گرفت چه برسد کسی می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد. خودم وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم. این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.


جهرمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در ایران و خارج به این رویداد رسیدند که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش کار خود را از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت و بعد متن فراخوان را ارائه دادیم.


وی گفت: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارائه می‌شود.


در ادامه این مراسم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز گفت: وظیفه دارم از آقای اربابی و همکارانش در برگزاری این رویداد تشکر کنم، البته این جایزه در دوران مدیریت آقای حیدریان راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند. آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزه‌ای تشکیل می‌دهد، تفکری است که معمولاً مغفول واقع می‌شود.


انتظامی افزود: امیدوارم زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف فراهم شود و ادامه داشته باشد. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند تشکر کنم.


در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد کارگردان سینمای مستند به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.


در بخش دیگری از این مراسم از محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی نیز قدردانی شد علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را دریافت کرد.


در ادامه مراسم برندگان دومین جایزه پژوهش سینمایی سال به شرح زیر معرفی شدند:


بخش پایان‌نامه‌ها


1- شیوه‌های انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه 1380، محمدرضا رسولی


2-مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل‌گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران، امیررضا تجویدی


3- تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران، وحیداله موسوی


بخش طرح‌های پژوهشی


1-تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران، علیرضا عینی‌فر


2-امکان‌سنجی و شناسایی الزامات تأمین مالی جمعی تولیدات بلند حرفه‌ای در سینمای ملی ایران، سیاوش صلواتیان


 بخش مقالات


1-فرهنگ عامه و تأثیر آن در شکل‌گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران، سید علی روحانی و پویان غفاری


2-برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، ساره امیری و احسان بابایی


بخش جایزه ویژه دبیر


نظریه و روش‌شناسی سینه‌متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلمسازان سینمای ایران، شهاب کلهر منفرد


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر