فرهاد توحیدی: اقتصاد فیلمهای ویدیویی شکننده است
به گزارش گروه فرهنگی آنا، فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس در گفتوگو با ستاد خبری سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی یاس گفت: «در سالهای گذشته به خاطر سوء تدبیر در زمینه تولید و پخش آثار ویدئویی در عرصه شبکه خانگی اتفاقات بدی صورت گرفت که این امر باعث کاهش اعتماد تماشاگران در این حوزه شد.»
وی ادامه داد: «ضعف کیفی آثار باعث شد که جای خالی ساخت فیلمهای ویدئویی مطابق استاندارد در این حوزه حس شود. اینکه استانداردها چیستند و چه طور تعریف میشوند؟ موضوعی است، به نظر میرسد نیازمند بازتعریف دوباره داشته باشد و دغدغهها در این زمینه مطرح و ارزشگذاری شود تا معیار و وزنهای قابل قبول در اختیار تماشاگران و مشتریان در شبکه خانگی قرار گیرد. با اینکه از ساخت فیلمهای ویدئویی مدت زیادی میگذرد اما بسیار شاهد آثاری با کیفیت پایین در این زمینه بودهایم.»
نویسنده «شهر موشها 2» توضیح داد: «در سالهای گذشته رویکرد تلویزیون بر تولید فیلمهای ویدئویی بود که این امر به لحاظ آمار نیز نسبتا بالا بود، اما در حوزه تلویزیون هم استانداردهای لازم وجود نداشت به جز تعداد محدود و معدود. چه در حوزه موضوع فیلمنامه ،ساخت و اجرا بقیه آثار گویا برای پر کردن آنتن ساخته میشد.»
وی تصریح کرد: «بخش شبکه نمایش خانگی و تلویزیون با وجود جشنوارههایی مثل یاس و جام جم میتواند مشکلات را تا حدی برطرف کند، چرا که تولیدات تحت نظارتهای کارشناسانه انتخاب میشوند و بعد به بازار فروش راه پیدا میکنند. این تولیدات چه از فروشگاهها خریداری شوند چه از تلویزیون پخش شود به هر حال بخش زیادی از مخاطبان را به لحاظ فرهنگی تغذیه خواهند کرد.»
توحیدی در ادامه درباره تردیدهای سرمایهگذاران برای مشارکت در ساخت فیلمهای ویدئویی گفت: «سالها است که سینمای ایران از مسئله رعایت نکردن حقوق مولف رنج میبرد. قاچاق مسئله مهمی است گاهی شاهد بودیم وقتی همه عزم را جزم میکردیم تا با جلوگیری از قاچاق و کپی فیلم از به تاراج رفتن سرمایه سرمایهگذاران جلوگیری کنیم دوباره در میانه راه دچار سستی شدهایم. به نظرم بخشی از عدم تمایل سرمایهگذاران برای ساخت این فیلمها مربوط میشود به شبکههای قاچاق که سرمایه را به مخاطره میاندازد و از این نظر باید به سرمایهگذاران حق داد.»
نویسنده «گاهی به آسمان نگاه کن»، راهکار حل این مشکل را ایجاد امنیت در بازار فروش دانست و یادآور شد: «اگر امنیت در بازار برقرار شود سرمایهگذاری بیشتر میشود. اقتصاد فیلمهای ویدئویی اقتصادی شکننده است و نیاز داریم که امنیت سرمایه تولیدکنندگان و سرمایهگذاران را تامین کنیم. فیلمی که ساخته میشود در رقابت با بازار قاچاق و فیلمهای وارداتی ناکام است. حتی بازار فیلمهای وارداتی و اورجینال هم دچار مشکل است و امتیاز آن در طول 8 سال گذشته تبدیل به رانت شده بود برخی برخوردار بودند و برخی نه و این در بازار یک انحصار بوجود آورده بود.»
نویسنده فیلمنامه «هفت و پنج دقیقه» گفت: «مجموعه عواملی که گفته شد، باعث عدم رغبت و تردیدی است که سرمایهگذاران در ساخت فیلمهای ویدئویی دارند. امیدوارم با عزم مسئولین برای مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی و مشخص شدن حد و مرزهای تولیدات در سیما و شبکه خانگی رقابت جدی در زمینه ساخت فیلم ویدئویی بوجود بیاید.»
توحیدی در ادامه افزود: «البته خود تولیدکنندگان هم باید رغبت را در تماشاگران ایجاد کنند. فرقی نمیکند چه سریالهای تلویزیون و چه فیلمهای ویدئویی، گاهی کیفیتها چنان نازل است که اعتماد مخاطبان را نسبت به این زمینه دچار تزلزل میکند همین موضوع آمار فروش را پایین میآورد و رغبت سرمایهگذاری هم کم میشود.»
سومین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار میشود.
انتهای پیام/