صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ظریف:

قرآن بزرگ‌ترین موهبت الهی به جامعه بشری است

وزیر امور خارجه در پیامی به مراسم رونمایی از تفسیر 10 جلدی شمس اعلام کرد: تردیدی ندارم که قرآن کریم بزرگ‌ترین موهبت الهی به جامعه بشری است.
کد خبر : 344659

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، پیش از ظهر امروز در پیامی به مراسم رونمایی «تفسیر شمس» نوشت: تردیدی ندارم که قرآن کریم بزرگ‌ترین موهبت الهی به جامعه بشری است که به برکت حضور حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نصیب انسان شده است.  تنوع بی‌نظیر معارف وحیانی و قرآنی نشانگر توجه همه‌جانبه به نیازهای متنوع روحی و معنوی انسان است.


وی در بخش دیگری از پیام خود تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام، هرقدر مفسران در تکاپوی فهم این کتاب بی‌همتا توش و توان خود را به کار گرفته‌اند، از گستره دامنه معارف و مطالب قرآنی انگشت حیرت گزیده و دچار شگفتی شده‌اند. به راستی چه رازی در این کتاب مقدس نهفته که میان بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان، چنین پیوند عمیق و ناگسستنی برقرار کرده، دل‌های آنان را در برابر این کتاب الهی نرم و خاشع ساخته و زبانی مشترک برای گفتگو و تفاهم میان انسان‌های خداجو ساخته است؟ از سوی دیگر کدام کتاب را در میان انسان‌ها می‌توان یافت که چنین تأثیر عمیق در روان آنان ایجاد کرده باشد؟  همچنین کدام کتاب را می‌توان یافت که تا این حد پذیرای تفاسیر متنوع و گوناگون  باشد؟


وزیر امور خارجه در بخش دیگری از پیام خود تآکید کرد: تردیدی نیست که طی 1400 سال گذشته مفسران زیادی با تدبّر در مضامین آیات الهی از این اقیانوس بیکران معرفت و معنویت، جرعه‌ها نوشیده و به دیگران نوشانده‌اند. اما با این همه، هنوز هیچ‌ کس قادر نیست ادعا کند به جز معصومان علیهم‌السلام به همه ابعاد این کتاب الهی وقوف یافته و به کشف کامل حقیقت قران نائل شده است. همین ویژگی موجب شده تا تکاپوی فکری و تلاش در وصول به ساحت قدسی قرآن کریم استمرار یافته و آنان‌ که در خود صلاحیت ورود به این عرصه را می‌یابند با استمداد از حضرت احدیت، عاشقانه و مخلصانه در این راه گام بردارند. این اقدام مفسران ارجمند در طول تاریخ آثار و برکات زیادی داشته و میراثی گران‌سنگ برای نسل‌های گوناگون فراهم ساخته است.


وی در پیام خود می‌افزاید: تفسیر شریف شمس را باید در همین راستا دانست. نگاه نو، نثر روان، پرهیز از حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی میان مسلمانان، تلاش در جهت دریافت پیام‌های الهی از بارزترین ویژگی‌های این اثر ارزشمند است.  این‌جانب که از سالیان قبل در جریان نگارش این تفسیر شریف بودم، از اینکه همکار اندیشمند ما، برهه‌ای  از عمر خود را صرف تدبر در مضامین آیات الهی نموده غبطه می‌خوردم. اکنون که بعد از یک دهه تلاش خستگی‌ناپذیر، شاهد تولد این کتاب ارجمند هستیم، به خود می‌بالم که در کنار تلاش‌های گسترده  همکاران ما در عرصه  سخت و طاقت‌فرسای دیپلماسی، در حوزه اندیشه اسلامی و ترویج معارف قرآنی که رسالت اصلی هر انسان مسلمان است، نیز از پای ننشسته‌ایم. در پایان امیدوارم با فراهم‌شدن زمینه ترجمه و انتشار این اثر به زبان‌های گوناگون، سایر علاقه‌مندان به قرآن کریم در سراسر جهان نیز بتوانند از این معارف بهره‌مند شده و یکبار دیگر سهم ایرانیان در توسعه  فرهنگ اسلامی و قرآنی شناخته‌تر شود.


گفتنی است، هم‌زمان با میلاد امام حسن عسکری (ع) مراسم رونمایی از تفسیر 10 جلدی «شمس» اثر حجت‌الاسلام مصطفی بروجردی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس، پیش از ظهر امروز در محل خبرگزاری قرآنی ایکنا در تهران برگزار شد.


انتهای پیام/4072/4090/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر