صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۵۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷
دانشنامه پارلمان/22

سند بودجه کشور از چه اصولی تبعیت می‌کند

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌هاست که آشنایی با اصطلاحات قانونی آن برای شهروندان امری لازم است.
کد خبر : 343718

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.


مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است و از این‌رو آشنایی با بخش‌های مختلف آن ضروری به نظر می‌رسد. با همین هدف اصطلاح‌ها و کلیدواژه‌های حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر می‌شود.


اصول بودجه


بودجه‌ریزی دارای قواعد و ترتیب‌هایی است که به آن اصول بودجه گفته می‌شود و شامل 9 اصل است.


اصل انعطاف


معنی این اصل به زبان مالی، یعنی اصلاح بودجه و عبارت است از تغییر و جابه‌جایی در مواد هزینه و برنامه‌های دستگاه بدون آنکه در جمع اعتبارات مصوب تغییری به‌عمل آید. البته میزان و درصد این تغییر و جابه‌جایی توسط قانون‌گذار و در قانون بودجه مشخص می‌شود.


اصل جامعیت


تام درآمدها و هزینه‌های دولت به طور یکجا در سند بودجه جمع‌آوری و به مجلس تقدیم شود.


اصل تحدیدی بودن هزینه‌ها


حداکثر پرداخت‌ها به هر دستگاه و یا برنامه و ... در حد اعتبار مصوب و تجاوز از آن ممنوع است.


اصل تخمینی بودن درآمدها


درآمد در بودجه عمومی دولت، اعم از عمومی و اختصاصی، تخمینی بوده و وصول درآمدهایی بیشتر یا کمتر از پیش‌بینی مندرج در سند بودجه، منع قانونی به‌دنبال ندارد.


اصل تخصیص و عدم تخصیص


الف) اصل تخصیص: یعنی تمام ارقام مندرج در بودجه باید به همان وضعی که در قانون بودجه به تصویب رسیده وصول و به مصرف برسد و جابه‌جایی این ارقام ممنوع است.


ب) اصل عدم تخصیص: این اصل، به‌منزله عکس اصل تخصیص نیست و الهام از اصل جامعیت بودجه دارد. طبق این اصل نباید درآمدهای خاص در بودجه به مخارجی خاص اختصاص داده شود.


اصل تعادل


یعنی برابری بین درآمدها و هزینه‌ها در بودجه دولت.


اصل سالیانه بودن بودجه


بودجه دارای یک محدوده و دو دوره زمانی است که برابر است با یک سال شمسی که به آن سال مالی می‌گویند.


اصل شاملیت یا تفصیل


یعنی بودجه دولت باید به‌صورت مشروح و به ریز و جزء تهیه و تنظیم و به مجلس پیشنهاد شود و برای آگاهی عموم انتشار یابد.


اصل و بهره وام‌ها و سود حاصل از سرمایه‌گذاری


آخرین قسمت تشکیل‌دهنده درآمدها، بخش مربوطه است، این بخش خود به اجزای ذیل تفکیک می‌شود:


1) اصل وام‌های دولت در خارج


2) بازپرداخت وام طرح‌های عمرانی و غیرانتفاعی


3) سایر اقلام


اصل وحدت بودجه


فقط یک بار بودجه واحدی در یک مجموعه به‌تصویب می‌رسد، به‌طوری‌که حاوی تمام عملیات دولت باشد. به‌عبارتی بودجه تمامی بخش‌های مختلف اعم از بودجه عمومی، بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت طی یک مرحله و یک‌جا باید تهیه و تصویب شود.


انتهای پیام/4034


انتهای پیام/

ارسال نظر