صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۰۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷
قطعنامه اجلاس محبان:

تمسک به قرآن عامل وحدت میان مسلمانان است

اجلاس محبان اهل‌بیت(ع) با صدور قطعنامه پایانی و تأکید بر وحدت میان مسلمانان به کار خود پایان داد.
کد خبر : 343601

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اجلاس شورای مرکزی محبان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) امشب با قرائت قطعنامه پایانی از سوی شیخ «محمد شوله حیدرا» از جمهوری مالی به کار خود پایان داد.


در این قطعنامه آمده است: «با استعانت از پیشگاه خداوند متعال و هم‌زمان با آغاز ایام نورانی ماه ربیع‌الثانی، نشست شورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با حضور بیش از 60 نفر از علما، فقها، اندیشمندان و نخبگان مذاهب اسلامی بنا به دعوت مجمع جهانی بیداری اسلامی، در روزهای 19 و 20 آذرماه در مرکز همایش هتل اوین تهران با محوریت چهار کمیسیون تخصصی برگزار شد».


نظر به قرار داشتن در مقطع زمانی سرنوشت‌ساز پیش رو، اندیشمندان و فرهیختگان حاضر در این اجلاس پس از برگزاری جلسات هم‌فکری متعدد بر نکات ذیل تأکید کردند:


1- تمسک به قرآن و آموزه‌های اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و پیروی از مکتب و سیره پیامبر عظیم‌الشأن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) عامل وحدت مسلمانان و بهترین راهنما برای سعادت بشر با تأسی به حدیث شریف نبوی «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی اهل‌بیتی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» مورد اهتمام تمامی اعضاء است.


2- امروزه وقوع همه جنایت‌های ضدبشری علیه ملت‌های مظلوم منطقه و جهان به‌ویژه در غرب آسیا ریشه در حمایت نظام استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی دارد که با هدف جلوگیری از گسترش اسلام ناب محمدی (ص) و تأمین امنیت رژیم منحوس و رو به زوال صهیونیستی انجام می‌شود. ما شرکت‌کنندگان بر افشای مجدد این توطئه مشترک غربی ـ عبری ـ عربی اصرار داشته و ضمن محکومیت آن، بر هوشیاری ملت‌ها و دولت‌های آزادی‌خواه در برابر این توطئه‌ها و تجاوزها تأکید می‌کنیم.


3- گفتمان مقاومت همه تهدیدها را به فرصت‌های راهبردی برای جهان اسلام تبدیل کرده و با ارتقاء نهضت بیداری اسلامی برای ایجاد روح اعتماد به نفس، عزت و شرف مسلمانان الگوی جدیدی را در پیشروی ملت‌های دیگر قرار داده است تا بتواند در برابر زورگویان مقاومت نموده و بر تعیین سرنوشت خود حاکم شوند.


4- حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف کماکان اولویت اصلی جهان اسلام است و ضمن حمایت از مقاومت اسلامی در آزادسازی همه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، هرگونه سازش برخی حکام عرب با دشمن را محکوم می‌کنیم. اقدامات و تصمیم یک‌جانبه و مداخله‌جویانه ایالات متحده آمریکا در شناسایی و انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس شریف با عنوان «معامله قرن» را به‌شدت محکوم می‌کنیم و علاوه بر حمایت از انتفاضه و مبارزات گروه‌های مقاومت فلسطینی، همچنان بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت ابدی فلسطین به رسمیت می‌شناسیم.


5- نظر به وقوع تحولات فاجعه‌بار انسانی در یمن و محاصره ددمنشانه مردم مسلمان و مظلوم این کشور از سوی ائتلاف غربی، عبری، عربی که چیزی جز جنایت جنگی علیه بشریت نمی‌توان بر آن نام گذاشت، بار دیگر بر لزوم استمرار حمایت از مردم مظلوم یمن و مقاومت آزادی‌خواهانه آن‌ها در برابر رژیم‌های ظالم و متجاوز تأکید کرده و نگرانی گسترده خود را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در این کشور اعلام می‌کنیم. همچنین بر ضرورت توقف فوری تجاوز و تمرکز بر راه‌حل سیاسی یمنی-یمنی و تسهیل و تسریع در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سراسر یمن تأکید می‌کنیم.


6- با توجه به استمرار قیام مردمی ملت مظلوم بحرین علیه رژیم دیکتاتور حاکم و برگزاری انتخابات مهندسی شده در این کشور با هدف سرکوب صدای به‌حق مخالفان، بار دیگر بر ضرورت حمایت از روند دموکراسی خواهی واقعی مردم ستم‌دیده این کشور تأکید می‌شود و لزوم توقف انتخابات فرمایشی و محاکمات و سلب تابعیت‌های غیرقانونی از فعالان مدنی و مخالفان سیاسی بحرینی را خواستاریم.


7- گروه‌های تروریستی و تکفیری یکی از ابزارهای مهم سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی نظام سلطه و رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آن است که برای پیشبرد پروژه اسلام‌هراسی، مهار گفتمان مقاومت اسلامی، به حاشیه راندن موضوع فلسطین، ایجاد تنش و درگیری‌های قومی و مذهبی در کشورهای اسلامی طراحی و مورد حمایت قرار گرفته‌اند. اینک علماء، فقها، اندیشمندان و محبان اهل‌بیت (ع) با ارج نهادن به تمام تلاش‌های جبهه مقاومت در مقابل تکفیر و تروریسم رسالتی مهم بر دوش دارند تا علاوه بر روشنگری و تبیین اصول و آموزه‌های اسلام ناب جهان اسلام را در مقابل خطرات ناشی از جریان‌های تروریستی و اربابان منطقه‌ای و بین‌المللی‌شان مصون سازند.


8- از آنجایی که اسلام عزیز با تهاجم فرهنگی گسترده مواجه شده و گفتمان فرهنگ لیبرال‌دموکراسی غرب در قرن 21 جذابیت خود را برای جامعه بشری از دست داده است و فرهنگ اسلامی دارای ظرفیت و توانمندی‌های بسیار بالایی است، محبان اهل‌بیت (ع) می‌بایست از این ظرفیت عظیم با نشر و تبلیغ احکام اسلام و سیره اهل‌بیت (ع) و بهره‌گیری صحیح و سازمان‌یافته از آن اهتمام جدی به عمل آورند تا با تعمیق معارف اسلام ناب، بشریت تشنه عدالت و معارف حقیقی را با انسجام فرهنگی خود سیراب کنند.


9- امپراتوری عریض و طویل رسانه‌ای یکی از ابزارهای مهم قدرت نرم نظام سلطه و استکبار جهانی برای مقابله با گفتمان رو به رشد مقاومت و ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی اسلامی و قرآنی در جهان است. در همین راستا کنگره محبان اهل‌بیت بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رسانه‌ای برای مقابله با تهدیدات نرم و اسلام‌هراسی تأکید می‌کند و با حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم، خواهان رساندن صدای اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی آنان به جهان است. بنابراین منظور تشکیل بلوک رسانه‌ای به عنوان یک ضرورت مهم و راهبردی می‌تواند به تقویت و ترویج هرچه بیشتر معارف قرآن و اهل‌بیت منجر شود.


10- تقویت بنیه و زیرساخت‌های اقتصادی و مالی محبین با هدف محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر، کارآفرینی، اشتغال‌زایی، رفع بی‌سوادی و بیکاری، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ و برقراری و تسهیل روابط تجاری و تعامل اقتصادی بر اساس اصول مسلّم اقتصاد اسلامی تأکید ورزیده و به‌عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی محبان اهل‌بیت در شرایط کنونی جهان اسلام و روابط بین‌المللی قلمداد و اعلام می‌کنند که نه‌تنها این امر به تحقق استقلال اقتصادی می‌انجامد بلکه موجب رفاه و عدالت اقتصادی و اجتماعی نیز می‌شود.


به همین منظور و در جهت پیشبرد این امر مهم به اتفاق پیشنهاد می‌شود همکاری‌های اقتصادی محبان اهل‌بیت (ع) در جهت عملیاتی کردن موضوعات فوق‌الذکر طراحی و اجرا شود.


شرکت‌کنندگان در کنگره از میزبانی صمیمانه و پذیرایی گرم جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری و با تجلیل از اندیشه‌های والا و ژرف و حمایت‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌ العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در وحدت محبین اهل‌بیت (ع) و استمرار خط استکبارستیزی و پشتیبانی از مستضعفین جهان، از تلاش‌های دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، مراجع، نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان محب اهل‌بیت (ع) قدردانی و تشکر کردند.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر