صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۵۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷
نصراللهی:

پیام‌رسان‌های داخلی میدان را به رقبا سپردند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای گفت: از ابتدا هم، فیلترینگ و کوچ دیرهنگام از تلگرام بدون فراهم کردن بسترهای فنی اشتباه بود.
کد خبر : 343298

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، رشد و توسعه فضای اینترنت و به دنبال آن گسترش به کارگیری از فضاهای مجازی، بخش جدانشدنی از زندگی کاربران قرار گرفته و همین موضوع در روزهای نخست کناره‌گیری از فضای مجازی را برای آنان سخت‌تر کرده است. در همین راستا گروهی فضای مجازی را بازار کسب و کار خود قرار داده و برخی نیز اوقات فراغت و بخشی از ساعات زندگی خود را در این فضا سپری می کنند؛ اما جدا از جنبه تجاری و سرگرمی ایجاد شده در فضای سایبر، امنیت اطلاعات کاربران در این فضا نیز اهمیت دارد.


زمانی که زمزمه فیلترینگ تلگرام توسط مسئولان کشور به گوش رسید، اکثر کاربران به دلیل نبود پیام‌رسان‌های داخلی با کیفیت و عدم بستر اعتماد به آن‌ها واکنش نشان دادند تا جایی‌که با وجود فیلتر شدن بازهم افراد حقیقی و حقوقی از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کردند. در این میان برخی از مسئولان و مدیران پیام‌رسان‌ها با ارائه شعارها و تبلیغات گسترده در خصوص فضای مجازی توانستند جمع کثیری از افراد را به سمت پیام‌رسان‌های خود بکشاند، غافل از اینکه مدت زمانی سپری نشده بود که برای افراد محرز شد که وعده‌هایی که مدیران پیام‌رسان‌ها و مسئولان داده بودند با واقعیت سنخیت ندارد و این امر باعث شد که با وجود کوچ از پیام رسان خارجی دوباره به همان پیام‌رسان‌ها بازگردند.


می‌توان یادآور شد؛ پیام‌رسان‌های خارجی همگام با افزایش کاربران به روز رسانی شده و به گسترش خدمات پرداخته‌اند و در هر بار، بنا به تقاضای اعضا، برنامه‌های تماس تلفنی، ساخت گروه و کانال و غیره را اضافه کردند تا در دنیای رقابت، میدان را از دست نداده و موقعیت خود را ارتقاء بخشند.


پیام‌رسان‌های داخلی هم برای ورود به میدان رقابت سایبری به تغییر محتوا و خدمات نیاز دارند تا بتوانند در کنار جذب اعتماد و اقبال عمومی، در میان کاربران وطنی محبوبیت کسب کنند، به عنوان نمونه تماس صوتی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.


اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای، اظهار کرد: اینکه چقدر پیام‌رسان‌های داخلی موفق بودند می توان گفت که طی چند ماه گذشته با ارائه خدمات ضعیف برای همه کاملاً محرز شد که هنوز پیام‌رسان نتوانسته‌اند خودشان را با پلتفرم‌های مشابه و نیاز مخاطبان نزدیک و مردم را به خود جذب کنند.


وی تصریح کرد: به دلایل مختلف پیام‌رسان‌های داخلی در حرکت‌هایی که از سال گذشته شروع به فیلترینگ شد، موفق نبوده اند. اگر موفق بودند؛ موج برگشت مردم و خبرگزاری‌ها و دستگاه‌های منبع دولتی و غیر دولتی و خبرگزاری‌های مختلف مثل فارس و تسنیم اتفاق نمی‌افتاد. کاملاً محرز است که پلتفرم‌های داخلی هم به لحاظ فنی و هم از منظر صیانت از اطلاعات نتوانسته‌اند، اعتماد مردم را جذب کنند. البته این ممکن است دلایل مختلف داشته باشد. خود مدیران و دست اندرکاران این پیام‌رسان‌های داخلی با صوری دانستن حمایت‌های دولت عنوان می‌کنند که دولت پشتیبان لازم را مهیا نکرده است یا پیام‌رسان‌های خارجی مثل‌هاتگرام و طلاگرام بدون فیلتر فعالیت می‌کنند.


نصراللهی افزود: صرف نظر از درستی یا نادرستی ادعاهای مدیران پیام رسان داخلی، آن‌ها نتوانستند اعتماد مردم و کاربران را جذب کنند، حتی کسانی هم که جذب کرده بودند از دست دادند. الان شاهد هستیم که شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از جمله خبرگزاری فارس، ایسنا وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها به تلگرام برگشته‌اند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: فعالیت مجدد برخی خبرگزاری‌ها از جمله فارس و ایسنا در تلگرام یا نسخه‌های مشابه داخلی را جسورانه، مسئولانه و نشان از درک آرایش جدید رسانه‌ای و جنگ روانی رسانه‌‌های خارجی فارسی زبان می‌دانم‌. طرح فیلترینگ تلگرام شکست خورد. حتما باید پیام‌رسان‌های داخلی فضای رقابتی جدید را درک کنند و خودشان را سرپا نگه دارند و اینکه مدام انتظار داشته باشند که مسئولان حاکمیت و یا دولت مدام به اینها پول بدهند و حمایت کنند تا بتوانند فعالیت کنند منطقی و درست نیست باید خودشان را از وابستگی دربیاورند و از طرف دیگر دولتمردان هم با درک اهمیت فضای مجازی و رسانه به وظایف حاکمیتی و حیاتی خود بیش از پیش توجه کند.


وی ادامه داد: مشکلی که در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد این است که مدیرانشان انتظارات عجیب و غریب و غیرمعقولی دارند و می‌خواهند در قبال دریافت پول و حمایت حداکثری و حذف قهری رقبا، خدمات حداقلی ارائه دهند. فضای رقابتی این اصل را نمی پذیرد؛ برای اینکه خودشان را سرپا نگه دارند باید با خدمات خوب فضای رقابتی را ایجاد کنند.


نصراللهی افزود: مدیران پیام‌رسان‌های داخلی یکسری شعارها و ادعاهایی در ارائه خدمات و جذب کاربران داشتند که متاسفانه مسئولان بدون راستی آزمایی این ادعاها، به فیلترینگ روی آوردند.


وی تأکید کرد: اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مثل تلگرام، ابزار هستند و باید از همه ابزارهای رسانه‌ای برای‌ اطلاع‌رسانی صحیح، نظارت بر مسئولان و تقویت منافع و امنیت ملی استفاده کرد. از ابتدا هم، فیلترینگ و کوچ دیرهنگام از تلگرام آن هم بدون فراهم کردن بسترهای فنی و ریختن تمام‌ بسته‌های حمایتی نظام در سبد اپلیکیشن‌های داخلی، آن‌هم‌ بدون راستی آزمایی از ادعای بی‌اساس مدیران آن‌ها اشتباه بود. دادن مشاوره غلط برخی از افراد در زمینه فیلترینگ را به مسئولان دلسوز هم ظلم‌ می‌دانم. امیدوارم بقیه هم برگردند. در عین حال باید به موازات استفاده از همه ابزارها، از تقویت و حمایت منطقی، هوشمندانه و طبیعی از اپلیکیشن‌‌های داخلی غفلت نشود.


منبع: ایسکانیوز


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر