صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
مدیر‌کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه:

150 هزار معلم در سال تحصیلی جدید کار خود را در دوره متوسطه اول آغاز می‌کنند/ والدین در مدارس شبانه‌روزی موظف به پرداخت هزینه نیستند

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌های دفتر آموزش متوسطه اول پرداخت و گفت: امسال یک پایه به دوره متوسطه اول اضافه می‌شود و تعداد دانش آموزان در این دوره به سه میلیون نفر می‌رسد، همچنین 150 هزار معلم در سال تحصیلی جدید در این دوره آغاز به کار می‌کنند.
کد خبر : 33763

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عظیم محبی مدیر کل دفتر آموزش دوره متوسطه اول در نشست خبری خود پیرامون تعدیل برنامه‌های دفتر آموزش متوسطه اول با بیان اینکه دوره متوسطه اول از امسال از دو پایه به سه پایه تغییر می‌کند و کلاس نهم به آن اضافه شده است، اظهار کرد: دانش آموزان در این دوره از دو میلیون و 800 هزار دانش آموز به 3 میلیون و همچنین تعداد کلاس‌ها از 86 هزار به 112 هزار کلاس افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر 22 هزار مدرسه دوره متوسطه اول را پوشش می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به 25 هزار مدرسه افزایش پیدا کند.


وی با بیان اینکه 130 هزار معلم در دوره متوسطه اول فعالیت می‌کردند، افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد معلمان فعال در این دوره در سال جاری تحصیلی به 150 هزار معلم برسد. با آزاد شدن معلمان دوره متوسطه دوم تعدادی از آنها به متوسطه اول می‌روند و تعدادی دیگر در دوره ابتدایی آغاز به کار می‌کنند. در حال حاضر نیروهای مد نظر در تمام استان‌ها ساماندهی شده‌اند.


محبی با اشاره به اینکه معلمان در 6 درس در سطح کشوری آموزش می‌بینند، عنوان کرد: این آموزش‌ها در مراکز دانشگاه فرهنگیان و نیز زیر نظر سازمان پژوهش به معلمان داده می‌شود این دوره بلافاصله بعد از اینکه در تهران به پایان برسد در سایر استان‌های کشور نیز برگزار می‌شود و معلمانی که از دوره متوسطه دوم به متوسطه اول آمده‌اند موظف‌اند در این دوره‌ها شرکت کنند.








در گذشته تحصیل در متوسطه اول صد در صد وجود نداشت اما حال که متوسطه اول به سه کلاس تغییر کرده است باید پوشش صد در صدی اتفاق بیفتد در گذشته میانگین کشوری پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 94 درصد بوده است

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه مدیریت آموزشگاهی را یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: این برنامه از سال گذشته در سطح کشور در 5 هزار و 900 مدرسه در حال اجرا است و برای 4 هزار نفر دوره مدرس کشوری را برگزار کردیم و آنها را به سایر استان‌ها فرستادیم تا دیگر مدیران آموزش‌های لازم را از طرف آنها فرا بگیرند.


وی با بیان اینکه علی اصغر فانی خود رئیس ستاد این پروژه ملی است، گفت: برای این 5 هزار و 900 مدرس به مدت 54 ساعت کلاس برگزار کردیم البته ما احساس کردیم باید گروه دیگری در کنار این تعداد افراد حضور داشته باشند تا بتوانند ناظر و ارزیاب آموزش آنها باشند به همین دلیل مدیران را از دیگر استان ها جمع آوری کردیم که به این افراد کمک کنند که در مجموع 13هزار مدیر و معاون آموزشی در کنار یکدیگر جمع شدند تا بتوانند مدیریت آموزشگاهی را در سطح کشور گسترش دهند.


محبی با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های معاونت متوسطه اول اضافه کرد: ما برای هر یک از مدارس شاخص‌ها و مولفه‌هایی را در نظر گرفتیم تا بتوانند بر اساس آن دانش مدرسه مطلوب را کسب کنند به عنوان مثال اقدام پژوهی یکی از فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای این افراد است. اگر هر مدرسه‌ای بتواند در طول سال یک برنامه اقدام پژوهی ارائه دهد در واقع توانسته است عنوان مدرسه مطلوب را کسب کند. ما تلاش می‌کنیم به سمت استاندارد سازی مدارس حرکت کنیم در واقع مدارس خود باید برای یک سال تحصیلی‌شان یک برنامه مطلوب تهیه کنند و آن را در مدرسه اجرا کنند.


وی ادامه داد: این برنامه برای سال تحصیلی جدید محقق نمی‌شود اما از سال آینده مدارس موظفند در شهریور ماه برنامه ریزی های خود را انجام دهند تا بر اساس آن ارزیابی‌های بیرونی صورت گیرد. در واقع ما در نظر داریم بر اساس همین ارزیابی ها مدارس را رتبه بندی کنیم. این ارزیابی ها به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است و محمود مهرمحمدی به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان وظیفه ریاست کارگروه ارزیابی را برعهده دارد.


محبی با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی مدیریت آموزشگاهی در پوشش تحصیلی کامل در سطح استان‌ها است گفت: در گذشته تحصیل در متوسطه اول صد در صد وجود نداشت اما حال که متوسطه اول به سه کلاس تغییر کرده است باید پوشش صد در صدی اتفاق بیفتد. در گذشته میانگین کشوری پوشش تحصیلی در دوره متوسطه 94 درصد بوده است.


مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه با اشاره به اینکه مهمترین بحث در دوره متوسطه اول وضعیت مدارس شبانه روزی است عنوان کرد: هم اکنون سه هزار و 336 مدرسه شبانه روزی با 409 هزار دانش آموز در سطح کشور در متوسطه اول و دوم فعالیت می‌کنند که هزینه این مدارس تقریبا چند برابر مدارس عادی است. البته از گذشته تا به امروز از معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر ساله مبلغی برای این مدرسه ها در نظر گرفته می شد خوشبختانه امسال از نظر مالی وضعیت بهتر شده است و رئیس سازمان نوسازی کشور 7 میلیارد تومان را به صورت اختصاصی جهت ساماندهی وضعیت امور بهداشتی مدارس شبانه روزی و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آنها در اختیار ما قرار داده است.


محبی تصریح کرد: در خصوص اداره مدارس شبانه روزی ما در نظر داریم بتوانیم از کمک خیرین نیز استفاده کنیم به همین منظور در نظر داریم در آذر ماه سال جاری جشنواره ای تحت عنوان فرهنگ نذر و وقف برگزار کرده تا خیرین به سوی مدارس شبانه روزی جذب شوند.


وی آخرین رویکرد برنامه های در نظر گرفته شده را برای دوره متوسطه اول تدریس تلفیقی نامید و گفت: معلمان باید حدود 12 ساعت در هفته را به تدریس بپردازند و 12 ساعت دیگر را از دیگر کلاس ها و روش های معلمان دیگر بازدید کنند تا بتوانند به تدریس تلفیقی بپردازند در واقع ما در نظر داشتیم بحث گفت‌وگو محوری را در بین معلمان افزایش دهیم.








در خصوص اداره مدارس شبانه روزی ما در نظر داریم بتوانیم از کمک خیرین نیز استفاده کنیم به همین منظور در نظر داریم در آذر ماه سال جاری جشنواره ای تحت عنوان فرهنگ نذر و وقف برگزار کرده تا خیرین به سوی مدارس شبانه روزی جذب شوند

مدیر کل دفتر آموزشی دوره اول متوسطه با بیان اینکه برای هر درسی در هر استان یک دبیرخانه در نظر گرفته ایم اضافه کرد: به عنوان مثال دبیرخانه درس ریاضی را در استان مازندران قرار دادیم و بنا شد دبیرخانه ها فعالیت های یکدیگر را دنبال کنند. امسال دو درس تفکر و سبک زندگی و کار و فناوری به دروس دوره متوسطه اول اضافه شده است البته به جای درس تفکر و سبک زندگی امسال درس آمادگی دفاعی را در متوسطه اول گنجاندیم.


وی با اشاره به اینکه در نظر داریم در آینده با کمک دانشگاه فرهنگیان جشنواره الگوهای تدریس با رویکرد درس پژوهی را برگزار کنیم، گفت: معلمان در پاره‌ای از موارد حتی با وجود داشتن آزمایشگاه و کارگاه مجهز از آن استفاده نمی‌کنند ما 50 تا 60 میلیارد تومان را برای بحث ارتقاء بحث فناوری و تجهیزات در متوسطه اول در نظر گرفته ایم همچنین در نظر داریم برای معلمان علوم تجربی کارگاهی راه اندازی کنیم تا آنها بتوانند به کمک دانش آموزان خود برخی از وسایل و تجهیزات مورد نظرشان را خود تولید کنند به همین منظور جشنواره نوجوان خوارزمی را که بر 4 محور پژوهش، آزمایشگاه، تجهیزات دست ساز و ادبیات توجه دارد را برگزار کردیم که از فردا صبح طی سه روز متوالی اختتامیه کشوری آن در مشهد برگزار می‌شود.


محبی طرح کاشف کارآفرینی دانشگاه تهران را یکی دیگر از برنامه های دوره متوسطه اول معرفی کرد و گفت: در این طرح ویژگی های کارآفرینی دانش آموزان توسط یک دفترچه سوال 14 صفحه ای مورد سنجش و پایش قرار می گیرد. دو میلیون دانش آموز متوسطه اول در این آزمون شرکت کرده بودند که یک میلیون و 800 هزار دانش آموز دفترچه ها را به ما بازگرداندند و تا امروز تحلیل دفترچه های 21 استان به پایان رسیده است و کسی که توانسته بالاترین نمره را در این آزمون کسب کند یکی از دانش آموزان مشهدی بوده است.


وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار برای 400 دانش آموز برتر اردوی کارآفرینی تشکیل می‌دهیم اضافه کرد: این اردوگاه به احتمال قوی در تهران و در اردوگاه شهید باهنر برگزار می‌شود همچنین ایجاد بازارچه جهت فروش محصولات دانش آموزی یکی دیگر از اقداماتی است که در نظر داریم آن را برگزار کنیم.


محبی ادامه داد: با اجرای نظام 6-3-3 که از اول مهر ماه برگزار می شود هدایت تحصیلی وارد دوره متوسطه اول می شود به همین منظور ساماندهی مشاوران را در این دوره در دست گرفته ایم. ما بنا داریم مشاوران قوی که در سطح مناطق هستند را به متوسطه اول منتقل کنیم البته هنوز نوع رشته ها در متوسطه دوم نهایی نشده است و آیین نامه آن در دست بررسی است و تا مشخص نشدن نوع رشته ها نمی توان درباره آنها صحبت کرد.


مدیر کل دفتر آموزشی دوره اول متوسطه با بیان اینکه پرداخت هزینه به مدارس شبانه روزی توسط اولیا اجباری نیست گفت: تنها اولیایی که شرایط لازم را دارند می توانند به ما کمک کنند و در واقع فرصتی را فراهم کنند که شرایط بهتری برای فرزندانشان در مدارس شبانه روزی وجود داشته باشد.








با اجرای نظام 6-3-3 که از اول مهر ماه برگزار می شود هدایت تحصیلی وارد دوره متوسطه اول می شود به همین منظور ساماندهی مشاوران را در این دوره در دست گرفته ایم

محبی با بیان اینکه ما در دوره متوسطه اول با کمبود 30 هزار نیرو مواجه هستیم تصریح کرد: در واقع به همین میزان در متوسطه دوم معلم ازاد می شود البته این تعداد در همه استان ها رشته ها یکسان نیست. اما حکم تمام معلمان تا قبل از مهر صادر می شود تا با آغاز سال تحصیلی آنها در کلاس حضور داشته باشند همچنین حدود 16 تا 18 هزار کلاس در متوسطه اول کم داریم که آن را با ادغام کردن برخی از دبیرستان ها که تعداد دانش آموز در آنها کمتر است برطرف می کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: هزینه
ارسال نظر