ایلام صدرنشین شکایتهای پزشکی است
علی فتاحی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد علت تأخیر در رسیدگی به پروندههای پزشکی در سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: یکی از دلایل اطاله دادرسی، قوانین و آييننامههای موجود است زیرا در روند رسیدگی به پرونده یک مهلت قانونی به شاکی داده میشود تا مدارک لازم و مستندات قانونی را جمعآوری کند و بتواند برای دفاع از خود در دادگاه آن را ارائه کند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی یادآور شد: این موضوع دست نظام پزشکی یا دادستان نیست و براساس قانون باید این روند طی شود علاوه بر آن رسیدگی به برخی از پروندههای شکایت پزشکی با یک جلسه حل و فصل میشود اما رسیدگی به برخی از پروندهها نیاز به چندین جلسه کارشناسی و حتی دو تا چهار سال زمان نیاز دارد تا آزمایشات لازم سمشناسی و کارشناسیهای علمی و پزشکی صورت گیرد.
وی در مورد آمار پروندههای پزشکی در طول 6 ماهه سال 97 گفت: براساس میانگین سالانه شاهد افزایش 10 درصدی شکایتهای پزشکی هستیم که این آمار با رشد اقدامات درمانی و میزان جمعیت همخوانی دارد زیرا این افزایش جمعیت و اقدامات درمانی با افزایش شکایتها رابطه مستقیم دارد.
فتاحی ادامه داد: در مقایسه سال 95 با 96 شکایتهای پزشکی با رشد 12 درصدی مواجه بوده است و در استانهای مناطق محروم و دور افتاده شاهد قصورات و شکایتهای پزشکی بیشتری هستیم.
این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی هر سال یک بررسی کارشناسی در زمینه میزان بروز قصورات پزشکی در استانهای کشور انجام میدهد و همیشه آمار شکایت را نسبت به جمعیت و کادر درمانی بررسی میکنیم.
وی اظهار کرد: متأسفانه در شهرهایی که با کمبود اقدامات درمانی، امکانات بیمارستانی، کادر درمانی، تجهیزات پزشکی و تعداد نیروی انسانی مواجه هستیم به همان میزان نیز قصور پزشکی افزایش مییابد، همچنین در هر استان که نیروی انسانی و کادر درمانی نسبت به جمعیت کمتر باشد با رشد شکایتها روبهرو هستیم.
فتاحی ادامه داد: تجهیزات مدرن در تشخیص به پزشک و درمان بیماری کمک بیشتری میکند و با اینکه اقدامات درمانی بیشتری در شهرهای بزرگ صورت میگیرد اما میزان شکایتها به نسبت جمعیت پایینتر است. به عنوان مثال در تهران تعداد مراجعات به درمانگاهها و کادر درمانی بسیار بیشتر از سایر شهرهاست، اما شاهدیم که میزان شکایتها در این استان کم است و این موضوع نقش تجهیزات پزشکی را در تشخیص نشان میدهد.
وی اظهارکرد: طبیعی است وقتی تعداد کادر درمانی کم باشد کار بیشتری از آنها توقع داریم به طوری که 24 ساعته پزشک به صورت آنکال و در شیفت باید حضور داشته باشد در حالی که خستگی زیاد، قدرت تمرکز و حافظه را کاهش میدهد البته از طرفی حتی در دو استان که از نظر امکانات درمانی مشابه هم هستند شاهد تفاوت در شکایات هستیم که نشان میدهد فقط فاکتورهای درمانی در شکایت نقش ندارد و برخی فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی نیز در این امر مؤثر است.
فتاحی استانهای دارای شکایتهای پزشکی را به ترتیب نام برد و گفت: آمار شکایتهای درمانی در شهر ایلام بسیار بالاتر از سایر استانهاست و بیشترین شکایتها در ایلام، خوزستان، زنجان و کمترین را در یزد و تهران داریم و شکایت از اقدامات درمانی نیز در ایلام، آذربایجان، مازندران و خوزستان ثبت شده است.
انتهای پیام/4044/خ
انتهای پیام/