صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد؛

تشکیل وزارت گردشگری هم سودآوری هم تولید اشتغال

توسعه گردشگری می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت از تحریم‌ها باشد موضوعی که به آن توجه کمتری شده ولی با تشکیل وزارت گردشگری مشکل حل خواهد شد.
کد خبر : 330428

به گزارش خبرنگار حوزه میراث گروه اجتماعی خبرگزاری‌ آنا، چندی قبل مجلس با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارتخانه موافقت کرد.


پس از تصویب این قانون و اجرایی شدن، آن قرار است سازمان میراث فرهنگی بدون توسعه تشکیلات و نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل شود.


اهمیت دادن به حوزه گردشگری با توجه به شرایطی که کشور ما در حال حاضر در آن قرار دارد می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های اساسی برای برون‌رفت از فشار تحریم‌ها عنوان شود.


جای‌جای کشور ما سرشار از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی و اجتماعی است که ماه‌ها زمان می‌خواهد که یک گردشگر بتواند همه این جاذبه‌ها را رصد کند؛ اما بااین‌وجود این بخش مهم مغفول مانده است و درآمدزایی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی کشور موضوعی است که تنها به چند کنفرانس و جلسه و نشست خلاصه می‌شود و از این ظرفیت استفاده این نمی‌شود.


یکی ز شاخصه‌های امنیت در هر کشور وجود گردشگری و ورود توریست از کشورهای دیگر است. موضوعی که بسیاری از کشورها مانند قطر تلاش می‌کنند ولو با ساخت بناها و عمارت‌های جذاب حرکتی هرچند کوچک در ورود گردشگر به کشورهایشان داشته باشند. در مقابل آن کشورهایی مانند ترکیه نیز با توجه به این بخش قسمتی از تأمین بودجه‌های کشورشان را به این موضوع اختصاص داده‌اند و تا حدودی نیز در این راه موفق عمل کرده‌اند.


به‌عنوان مثال مالزی از جمله کشورهایی است که آمار بالایی در جذب گردشگر را به خود اختصاص داده است و در این حوزه در آسیا حرف اول را می‌زند. پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری از وضعیت گردشگری این کشور حکایت از آن دارد که تا سال 2030 میزان گردشگر این کشور مسلمان به بیش از 50 میلیون نفر رسیده و سهم اقتصاد در بخش گردشگری این کشور به دو برابر وضعیت کنونی برسد.


اما اگر این را بدانید که این کشور در سال 2005 رکود اقتصادی را تجربه کرد و در سال 2006 آنفولانزای خوکی زیان و ضرر زیادی را به این کشور تحمیل کرد این جهش اقتصادی در این کشور جالب‌تر به نظر برسد. موضوع اینجا است که این کشور در کنار همه مسائل موجود در کشور اعم از ورزش، راه‌ها، بهداشت و ... بحث گردشگری را نیز دید و برای توسعه آن برنامه‌ریزی کرد؛ زیرا این موضوع برای مسئولان این کشور نهادینه‌شده بود که توسعه گردشگری جز با تأمین زیرساخت‌های راه، امنیت و سلامت محقق نخواهد شد.


ترکیه نیز اهمیت ویژه‌ای برای بخش گردشگری قائل است اختصاص بودجه ویژه برای این بخش سبب شده که دو برابر آنچه هزینه کرده است را از طریق گردشگر به کشور وارد کند.


این وضعیت در حالی در ترکیه حکم‌فرما است که مشکلات اقتصادی نیز در این کشور بیداد می‌کند اما بااین‌وجود ترکیه قطعاً از کشورهایی خواهد بود که برای سفر پیشنهاد می‌شود؛ زیرا متخصصانی که در رأس امر گردشگری این کشور قرار گرفته‌اند می‌دانند فاکتورهای خرید امنیت، معماری، پوشاک، فضای شاد خیابان‌ها، همه در کنار هم می‌توانند گردشگری هر کشوری را به بخش فعال اقتصادی آن کشور تبدیل کنند.


کلید خوردن تأسیس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز شاید بهانه‌ای باشد تا این چرخ بی‌رمق خسته، جان دوباره برای حرکت بگیرد. شاید کمتر کشوری باشد که تا این اندازه از ظرفیت‌های گردشگری برخوردار باشد و تا این اندازه نیز به این جاذبه‌ها بی‌تفاوت باشد؛ زیرا گردشگری فعال می‌تواند راه‌حل برخی از مشکلات اقتصادی به‌حساب بیاید و در شرایطی که کشور در تحریم‌ها به سر می‌برد جایگزین مناسب برای جداسازی وابستگی به نفت به شمار بیاید.


محمد خیامی، کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: گردشگری در ایران این ظرفیت را دارد که بتواند بدون نیاز وابستگی به نفت تحریم‌ها را دور زد.


وی در ادامه می‌افزاید: ما در کشور پتانسیلی داریم که کمتر از آن استفاده‌شده است و آن‌هم وجود جاذبه‌های فرهنگی فراوان در کشور است که اگر از آن به‌درستی استفاده کنیم می‌توانیم ارزآوری خوبی به کشور داشته باشیم.


خیامی تصریح می‌کند: هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود می‌تواند پنج شغل ایجاد کند و از سوی دیگر می‌تواند ارزآوری خوبی به کشور داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه نباید به بحث گردشگری تک‌بعدی نگاه کرد، ادامه می‌دهد: گردشگری ابعاد مختلفی دارد و باید برای توسعه آن مسائل مذهبی، طبیعی، تاریخی را در کنار هم در نظر گرفت.


این کارشناس حوزه گردشگری در ادامه می‌افزاید: ظرفیت‌های زیادی از جمله چشمه‌های آب گرم و گیاهان دارویی در کشور وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان یک برند معرفی شود زیرا برخی از جاذبه‌های توریست سلامت در ایران در همه دنیا بی‌نظیر است.


وی با اشاره به اینکه هنوز در این حوزه سرمایه‌گذاری درستی صورت نگرفته است، ادامه می‌دهد: در شرایط حساس کنونی باید به دنبال راه‌حلی باشیم تا فشارهای اقتصادی به مردم را کاهش و نشاط اجتماعی را گسترش داد. گردشگری و ورود توریست خارجی نه‌تنها می‌تواند سبب ارزآوری به کشور شود بلکه می‌تواند تا حدودی نشاط جمعی را گسترش داد.


این کارشناس حوزه میراث فرهنگی با اشاره به تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان می‌کند: شاید این حرکت بتواند تکانی به حوزه گردشگری بدهد و برای توسعه این بخش قدم‌های درست و با برنامه‌ای برداشته شود.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر