صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

نشست تخصصی شهدای ترکیه در دانشکده مطالعات جهان

نشست تخصصی شهدای کشور ترکیه با همکاری ستاد یادواره شهدای مهاجر در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
کد خبر : 330368

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشکده مطالعات جهان، نشست تخصصی شهدای کشور ترکیه با همکاری ستاد یادواره شهدای مهاجر به مناسبت پاسداشت دو تن از شهدای کشور ترکیه در دفاع مقدس به نام‌های شهید کمال قزل‌کایا و شهید درویش اوزدمیر در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.


سخنران نخست این نشست، نورالدین شیرین، رئیس شبکه قدس تیوی ترکیه بود. وی یادی از یکی از شهدای ترکیه به‌نام شهید متین یوکسر کرد که چهار ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در فایلی صوتی گفته بود: ای برادران ایران، شما زنجیره‌ای را خواهید گسست و دست‌های ما به شما خواهد رسید. در دستان ما پرچم اسلام خواهد بود و طاغوتیان نمی‌توانند بر ما حکومت کنند. ای امام، در تمام عمر در کنار تو و آرمان‌های تو خواهیم بود.


به باور وی انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی در ایران نبود، بلکه تحقق آرمان‌های بالقوه حزب اسلامی ترکیه بود که در ایران و با رهبری امام‌خمینی بالفعل شد. به گفته وی در آن زمان جوانان مسلمان و مبارز ترکیه، علاوه بر جنبه‌های اعتقادی و دینی اسلام بر فرد، به‌دنبال تحقق اسلام سیاسی و حکومت اسلامی بودند که در ایران محقق شد. به گفته شیرین، انقلاب اسلامی ایران نشان از شعور، جسارت و احیا و قیام در میان مسلمان است و افزود: ما بر این باوریم که پرچمی را که امام‌خمینی به اهتزاز درآورد، پرچم رسول‌الله و سیدالشهداست. بعد از ایشان این پرچم در دستان امام خامنه‌ای است و ما نیز این آرمان‌ها را دنبال کرده و خواهیم کرد. جبهه مقاومت اسلامی فرزند انقلاب اسلامی ایران است و ما به‌عنوان سرباز در زیر این پرچم قرارداریم. وی تلویزیون قدس تیوی ترکیه را صدای جبهه مقاومت خواند و در آخر سخنان خود اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد آزادی قدس، مدینه و مکه باشیم.


سخنران دوم نشست، منفرد، از مناسبات و مشترکات ایران و ترکیه سخن گفت و سخنان خود را در دو بخش ارائه کرد. نخست به بیان تاریخ روابط ایران و ترکیه پرداخت. سپس به نقش انقلاب اسلامی ایران در ترکیه اشاره کرد. به باور وی، بیشترین تأثیر انقلاب اسلامی ایران در منطقه در ترکیه بوده است. تحقق آرمان‌های مسلمانان ترکیه در ایران و با انقلاب اسلامی ایران بود. ایران رهبر فکری ترکیه بوده است. وی ایران و ترکیه را اصلی‌ترین امت‌های مسلمان خواند که دو ستون پابرجای جهان اسلام بوده و هستند.


در این نشست دو فیلم از دو شهید ترکیه، شهید کمال قزل‌کایا و شهید درویش اوزدمیر، نیز نمایش داده شد و نشست با صلوات بر ارواح شهدا خاتمه یافت.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر