صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

انتشار دو کتاب استاد دانشگاه تهران در انگلستان

ناشر بین‌المللی امرالد انگلستان، دو کتاب استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران را با عناوین «اصول و مبانی مدیریت اسلامی» و «مدیریت رفتار سازمانی» منتشر کرد.
کد خبر : 330358

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط‌عمومی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ناشر بین‌المللی امرالد انگلستان، دو کتاب سیدمحمد مقیمی، استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران را با عناوین «اصول و مبانی مدیریت اسلامی» و «مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی» منتشر کرد.
این دو اثر در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی توسط انتشارات امرالد (Emerald Publishing) در کشور انگلستان منتشر شد.


به اعتقاد نویسنده، با عنایت به مفروضات دیدگاه اقتضایی، تدوین اصول و مبانی مدیریت مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی برای مدیران در جهان اسلام و جوامعی که خواهان حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و معنوی در سازمان‌های خود هستند، بایسته و ضروری است.


مقیمی معتقد است که واکاوی نوع مدیریت پیامبران الهی و آیات و روایات در مکتب الهام‌بخش اسلام، به ویژه قرآن‌کریم‌، نهج‌البلاغه و سیره نظری و عملی معصومین درس‌های آموختنی فراوانی به همراه دارد.


مؤلف با بیان این مفروضه که منابع غنی اسلامی برای مدیریت سازمان‌ها در راستای سعادت مادی و معنوی بشریت سرشار از الگوهای عملی است، در این دو کتاب کوشیده است تا با مراجعه به قرآن‌ کریم و سایر منابع غنی اسلامی که نهج‌البلاغه سرآمد آنهاست، چارچوبی نوین، متناسب با نیازها و الزامات روز مدیریت عرضه کند.


به همین منظور، مؤلف بسیاری از منابع اسلامی‌ که انتظار می‌رود مطالب مدیریتی در‌ آنها یافت شود را با دقت مورد واکاوی قرار داده است. در سرآغاز تألیف این دو مجموعه‌، قرآن‌ کریم با دقت مورد مطالعه قرار گرفته و با فیش‌برداری‌های موضوعی‌، قریب به پانصد آیه قرآنی که از نظر مؤلف حاوی نکات برجسته مدیریتی بوده‌، استخراج و سپس با مراجعه به تفسیر قرآن‌ کریم‌که پل ارتباطی میان ذهن محقق و آیات الهی است، دستورها و ارشادات آن منشور ربّانی که نگاهی به حوزه علوم مدیریتی دارد، مورد تجزیه و تحلیل محتوا قرار داده است. این فرایند در خصوص بسیاری از منابع اسلامی کلیدی تکرار‌ شده که در این میان، نهج‌البلاغه که بعد از قرآن کریم به عنوان دومین منبع اصلی نگارش‌ کتاب محسوب می‌شود، بارها مورد کاوش قرار‌گرفته است.
مؤلف در تدوین کتاب اصول و مبانی مدیریت اسلامی، ضمن مفهوم‌شناسی سازمان و مدیریت از دیدگاه اسلام و تبیین فرایند شکل‌گیری رویکردهای مدیریت اسلامی، با عنایت به‌کارکردهای اصلی مدیریت، مباحث کتاب را در قالب هشت فصل تنظیم کرده است.


این دو کتاب برای استفاده دانشجویان، محققان و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی با قیمت ۱۰۰ دلار به رشته تحریر در آمده است.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر