صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی: رفع تحریم‌ها فصل جدیدی در روابط علمی کشورایجاد خواهد کرد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تحریم ها در موضوعات علمی و پژوهشی تاثیرات فراوانی داشته است، فضای پس از رفع تحریم ها را فصلی جدید در روابط علمی کشور دانست.
کد خبر : 32894

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره آثار تحریم بر حرکت های علمی در کشور گفت: «قطعا تحریم روی حرکت‌های علمی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم داشته است. نقطه آغاز این تاثیرات مشکلاتی بود که برای تامین دستگاه‌های آزمایشگاهی و تجهیزات آن داشته‌ایم؛ این مساله چه در خرید دستگاه‌های جدید و جایگزین کردن دستگاه‌های موجود با دستگاه‌های پیشرفته و چه در تعمیر دستگاه‌های موجود که از نظر کاربردی دچار مشکل شده بودند، صدق می‌کرد.»


معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: «چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر مستلزم گرفتن نتایج با دستگاه‌های مدرن است و این مسئله یکی از مشکلاتی است که انتظار می‌رود با رفع تحریم مرتفع شوند.»


او مشکل دیگر را «دسترسی به منابع الکترونیکی» عنوان کرد و ادامه داد: «تحریم بانک‌های ما هم موجب می‌شد نتوانیم برای قراردادهای بین‌المللی پیش‌قدم باشیم. ما همچنین با مشکل تحریم از سوی ناشران روبه‌رو بودیم و همین‌طور برای انتقال ارزی که برای قراردادهای بین‌المللی مورد نیاز بود، مشکلات فراوانی داشتیم.»


واشقانی ابراز امیدواری کرد برداشته شدن تحریم‌ها، دسترسی آسان‌تری برای هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان ایجاد شود.


معاون پژوهشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه «در مناسبات علمی ارتباط بین‌المللی دانشگاه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد» گفت: «نکته دیگری که ما با آن مواجه بودیم این بود که متاسفانه برخی از مجلات به بهانه اینکه هزینه‌هایشان از طریق دولت‌ها تامین می‌شود از پذیرفتن مقالات دانشمندان ایرانی خودداری می کردند و کار به جایی رسیده بود که حتی از چاپ مقالاتی که پذیرش شده بود، خودداری می‌کردند.»


او ادامه داد:«قطعا با بر برداشتن تحریم این مشکلات از سر راه پژوهشگران ما برداشته می شود. این تحریم باعث شده بود که فضای مناسبی بین پژوهشگران داخلی و خارجی فراهم نباشد. این درحالی بود که امروزه یکی از وجوهی که با آن دانشگاه‌ها رامورد ارزیابی قرار می‌دهند همکاری و ارتباط بین‌المللی آن‌هاست.»


واشقانی فراهانی در پایان تصریح کرد: «برداشتن تحریم فصل جدیدی در روابط و فرایندهای علمی کشور خواهد بود اما باید تاکید کنم ما همواره با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی داشته باشیم. این یک ظرفیت جدید است اما وقتی می‌توانیم از آن استفاده کنیم که با برنامه باشیم و روی توانمندی‌های خود تکیه کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر