صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷

دو کارگاه در جشنواره سلول‌های بنیادی برگزار می‌شود

هم‌زمان با دومین روز از جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کارگاه « تکنیک‌های عملیTyping» و «مهندسی بافت پوست» برگزار می‌شود.
کد خبر : 328739

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ، هم‌زمان با دومین روز از سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی کارگاه آشنایی با تکنیک‌های تعیین آنتی‌ژن‌های لوکوسیت انسانی (HLA) تحت عنوان « تکنیک‌های عملی HLA «Typing  و نیز «مهندسی بافت پوست» (با تأکید بر روش‌های مختلف تهیه داربست به‌منظور مهندسی بافت پوست)  برگزار می‌شود.
 
 الهام روشندل مجری کارگاه «تکنیک‌های عملی «HLA Typing در توضیح این کارگاه گفت: “HLA” خلاصه‌شده آنتی‌ژن‌های لوکوسیتهای انسانی است. لوکوسیت ها یا گلبول‌های سفید خون همانند سایر سلول‌های بدن بر سطح خود آنتی‌ژن‌هایی را بروز می‌دهند که سازگار بودن این آنتی‌ژن‌ها میان سلول‌های شخص دهنده پیوند و شخص گیرنده نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رد یا پذیرش پیوند و مشکلات پس از پیوند دارد.


وی با اشاره به این‌که بدن ما به‌واسطه این آنتی‌ژن‌ها یک سلول یا یک عامل بیرونی را به‌عنوان عامل بیگانه شناسایی می‌کند و به آن واکنش می‌دهد، افزود: به همین دلیل تعیین نوع این آنتی‌ژن‌ها و سازگار بودن آن‌ها در پیوند به‌ویژه در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان نقش حیاتی دارد. 


روشندل بیان کرد: به دلیل بروز هر دو خانواده آنتی‌ژنی اصلی HLA در سلول‌های خون‌ساز، HLA Typing در پیوند مغز استخوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌است. به همین علت در این کارگاه، اهمیت، کاربرد و همچنین روش‌های مرسوم این آزمایش می‌پردازیم. روش‌های تعیین نوع این آنتی‌ژن‌ها توضیح داده می‌شود و درنهایت شرکت‌کنندگان به‌صورت عملی آنتی‌ژن‌های لکوسیتی نمونه‌های بالینی را تعیین خواهند کرد.


وی با اشاره به جامعه هدف این کارگاه که جامعه آزمایشگاهی و افراد فعال در حوزه‌های بالینی و بخصوص پیوند خواهند بود، محورهای برگزاری این کارگاه را بدین شرح عنوان کرد: مفاهیم پایه  HLA؛ خانواده‌های HLA، ژن‌ها و آلل های HLA، ساختار و توزیع بافتی HLA، کاربردهای HLA Typing، استخراج DNA به دو روش دستی و با کمک کیت، انجام HLA Typing به روش مولکولی، تنظیم دستگاه و خوانش نمونه‌ها، آموزش نحوه کار با نرم‌افزار مربوطه، آنالیز و نتایج. 


کارگاه «تکنیک‌های HLA Typing» یکشنبه ۴ آذرماه از ساعت ۸ الی ۱۶ در مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی خون‌ساز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واقع در تهران، ولنجک، خیابان یمن، خیابان شهید اعرابی، جنب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان آیت‌الله طالقانی برگزار می‌شود.


محمدعلی نیل فروش زاده، مجری کارگاه «مهندسی بافت پوست» (با تأکید بر روش‌های مختلف تهیه داربست به‌منظور مهندسی بافت پوست) گفت: این کارگاه به‌منظور آشنایی با مفاهیم مهندسی بافت پوست و روش کار با دستگاه‌های پرکاربرد در حوزه مهندسی بافت پوست برگزار می‌شود. 


وی بیان کرد: داربست‌های پوستی برای تولید ساختارهای شبه پوست و یا پانسمان‌های زیستی مناسب هستند و در این کارگاه به اصول طراحی، چگونگی تولید، فرآوری و ویژگی یابی آن می‌پردازیم. در کارگاه‌های روزهای آینده نیز نحوه استخراج و جداسازی انواع مختلف سلول‌های پوستی آموزش داده می‌شود که امکان ست آن‌ها بر روی اسکافولدها یا داربست‌های اولیه‌ای که در این کارگاه آموزش داده می‌شود، محقق می‌شود.


نیل فروش زاده توضیح داد: مهندسی بافت به‌عنوان یک ابزار مناسب در پزشکی بازساختی، بخصوص در حوزه درماتولوژی به کمک محققین این حوزه آمده و امید داریم که با به کار بستن روش‌های ارائه‌شده درمهندسی بافت و آشنایی محققین این حوزه با کاربردهای این علم، ارائه طرح‌های تحقیقی با رویکرد تولید محصول درزمینهٔ پوست، محقق شود. 


وی مخاطبان این کارگاه را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تمام حوزه‌های مرتبط با زیست‌شناسی و زیست‌فناوری، دکتری تخصصی رشته‌های مرتبط مانند علوم سلولی کاربردی، بیوتکنولوژی، نانو و پزشکان عمومی علاقه‌مند عنوان کرد.


کارگاه «مهندسی بافت پوست» (با تأکید بر روش‌های مختلف تهیه داربست به‌منظور مهندسی بافت پوست) یکشنبه 4 آذرماه از ساعت 9 صبح در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود.


سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ۳ لغایت ۱۰ آذرماه ۱۳۹۷، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

برچسب ها: سلول های بنیادی
ارسال نظر