صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مریم اسماعیلی‌پور*

جشنواره مقاومت؛ بستری برای جهانی‌سازی سینمای مقاومت

جشنواره‌های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود که هر کدام اهداف خود را دنبال می‌کنند، اما هدف مشترک همه آنها جذب مخاطب و تأثیرگذاری روی آنان است.
کد خبر : 328499

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، هر جشنواره‌ای سازوکار و آیین‌نامه مشخصی دارد که طبق آن عمل می‌کند. برخی از جشنواره‌ها متکی به فرم هستند، برخی نیز تکیه به محتوا دارند.


در ایران جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور است که در جهان نیز تا حدودی شناخته شده است. بعد از آن جشنواره فیلم مقاومت از اهمیت بیشتری برخوردار است.


قرار است یازدهمین دوره این جشنواره برگزار شود. امسال تاریخ برگزاری آن ناخواسته تغییر کرده و بعد از 14 دوره که در اواخر شهریور ماه آغاز می‌شد، اوایل آذر ماه شروع می‌شود.


جشنواره فیلم مقاومت مانند هر جشنواره دیگری، بخش‌های مختلفی دارد که همواره بخشی به آن اضافه می‌شود. در گذشته‌ای نه چندان دور نام آن جشنواره فیلم دفاع مقدس بود که بعدها به دلایلی تغییر کرد.


ویژگی مهم جشنواره مقاومت، آموزش فیلمسازان خارجی، به خصوص مسلمانان و ساکنان کشورهای منطقه است. این کار باعث می‌شود نیروهایی تربیت شوند که در آینده‌ای نه چندان دور با ساخت فیلم‌های تأثیرگذار و حرفه‌ای، خوراک لازم برای جشنواره فیلم مقاومت را فراهم کنند.


برخی از جشنواره‌های فیلم، کارگاه‌هایی را در کنار جشنواره برگزار می‌کنند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا هدفی آموزشی؛ در جشنواره‌های ریز و درشت ایرانی هم که بیشتر به یک محفل دورهمی می‌ماند که خروجی مناسبی نیز ندارد.


جشنواره فیلم مقاومت تلاش دارد کارگاه‌هایی را هم که برگزار می‌کند، تأثیرگذار بوده و به مجالس دورهمی شبیه نباشد.


بسیاری از جوانان با استعدادی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند، با وجود علاقه شدید به فیلمسازی و داشتن استعداد ذاتی، به خاطر نبودن مراکز آموزشی مناسب در کشورشان و نبود امکانات، توانایی‌شان هرز می‌رفت. با تشکیل کلاس‌های آموزش فیلمسازی توسط متولیان جشنواره فیلم مقاومت، این جوانان فرصت یافتند به آنچه آرزو داشتند برسند. آنان با علاقه در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند تا استعدادهای نهفته خود را بروز دهند. بی‌شک، دور نباشد که این جوانان با استعداد، نه‌تنها پرچم جشنواره فیلم مقاومت را همیشه برافراشته نگه بدارند، بلکه به فیلمسازانی مطرح در کشورهای منطقه و حتی جهان تبدیل شوند.


مطمئناً متولیان جشنواره فیلم مقاومت افق دورتری را مد نظر داشته‌اند که چنین کلاس‌های کاربردی را تشکیل داده‌اند، زیرا اهداف کوتاه مدت هرگز تأثیرگذاری لازم را ندارند.


آموزش به جوانان بااستعداد منطقه یا کشورهای دورتر، کلید موفقیت جشنواره فیلم مقاومت است و آن را از جشنواره‌های دیگر متمایز می‌کند. هیچ جشنواره‌ای تاکنون این مهم را به این گستردگی در دستور کار خود قرار نداده است.


امیدواریم این حرکت سازنده ادامه داشته باشد تا به موفقیتی که باید برسد، برسد.


* فعال رسانه‌ای


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر