صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
ملکشاهی به آنا پاسخ داد:

آیا ایراد شورای نگهبان به «صلاحیت محاکم جور» رفع‌شدنی است؟

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره ایراد شورای نگهبان به صلاحیت محاکم جور در لایحه CFT و چگونگی رفع این ایراد توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 328196

الهیار ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با توجه به یکی از ایرادهای شورای نگهبان در لایحه CFT مبنی بر اینکه به استناد ماده 7 این لایحه، «پذیرفتن صلاحیت محاکم جور در رسیدگی به جرائم مندرج در این ماده، خلاف موازین شرع است»، گفت: ایراد شورای نگهبان در مورد محاکم جور این گونه است که با تصویب CFT بعضی اطلاعات کشور از طرف دادگاه‌های غربی، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و شورای نگهبان با این ایراد خواسته تا جلوی چنین مسائلی گرفته شود.


رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته چنین ایرادهایی قابل رفع هستند، تصریح کرد: ما پیش از این در کنوانسیون پالرمو و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز ایرادهای مشابهی را از سوی شورای نگهبان داشتیم که مفادی را به صورت شروط به لوایح اضافه کردیم تا مسئله قابل حل باشد و احتمالاً‌ در مورد CFT هم چنین مواردی قابل رفع هستند.


ملکشاهی درباره اینکه آیا محاکمی مانند دیوان دادگستری لاهه و دادگاه بین‌المللی کیفری دادگستری هم در شمول محاکم جور قرار می‌گیرند، گفت: این محاکم متعلق به کشور خاصی نیستند و مرجع عمومی همه کشورها هستند. ما در مراجعه به این محاکم و حتی محاکم مربوط به کشورهایی که احکامشان را قبول نداریم، زمانی حکمشان را می‌پذیریم که منافع ملی کشور در آن حکم باشد.


وی افزود: گاهی مرجع رسیدگی به احکام، متعلق به کشور خاصی نیست؛ بلکه مرجع عمومی برای همه کشورهاست و این گونه نیست که بگوییم احکام دادگاه‌ یک کشور خاص را اجرا کرده‌ایم.


رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وقتی دادگاه‌ها مطابق قوانین شرعی کشور ما نیستند و شرایط لازم را ندارند؛ تا جایی که امکان داشته باشد احکام آنان را نمی‌پذیریم.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر