زیرساخت فضای مجازی در صداوسیما توسعه مییابد
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رضا علیدادی در پانزدهمین اجلاس بینالمللی فناوری رسانه اظهار کرد: در عصر کنونی مشاهده کردیم موضوع پیشرفتهای حاصل از فناوری اطلاعات، ارتباطات، تحول اساسی در این صنعت است و مسیری که طی میکند سرعت تغییرات را بسیار بالا برده است.
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی افزود: شاید عجیب نباشد اگر بگوییم از عصر دیجیتال عبور میکنیم و وارد عصر دیگری میشویم. عصری که دادهها اطلاعات میشوند و اطلاعات با رسانهها و رسانهها و چرخه دادهها ادامه دارد و این پیشرفت از ماشینها به انسانها میرسد. از آن طرف هوش مصنوعی به صورت سرسام آوری در موضوع رسانه و محتوا وارد شده و از فرآیندهای مصنوعی عبور میکنیم.
وی بیان کرد: همه اینها عاملی است برای اینکه رسانهها، فضاهای جدیدی را برای خود تولید کنند و تطبیق علم، فناوری و صنعت نتیجه آن در دنیا اطلاق میشود. نسل پنجم تلفن همراه چه فرصتهایی را برای ما فراهم میکند. بروکستها در این فضای جدید و نسل پنجم تلفن همراه و استرس و فشار سرویسهای مختلف و گوناگونی که از فضای فناوری ارتباطات در هم تنیده شده چه نقشی خواهند داشت.
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی افزود: الان رسانهها و خبرگزاریها و شبکههای خبری دیگر نمیتوانند چشم بسته خبر بگویند. این که پیامی گفته شود و بدون توجه به پیامدهای آن ادامه طریق دهیم کار عبثی برای بروکستها و اندازهگیری خبرها کار پیش پا افتادهای شده است.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه برای اولین بار المان تأثیر و نقطه تأثیر یک نمایش را میتوان اندازهگیری کرد. قدری کار رسانهها سختتر شده و مثل گذشته نیست که یک پیامی را تولید کنند یا یک سریال و فیلم را هزینه کنند و بسازند و بدون توجه به این اندازهگیریهای کیفی و کمیّ مخاطب کاملی داشته باشند. ما بخواهیم یا نخواهیم در این شرایط قرار گرفتیم. برودکستها باید چکار کنند؟ ما در یک فضای ادغام با بقیه رسانهها قرار میگیریم و ساختار رسانهای برودکستها چیزی که قابلیت بیشتری دارند . ساختاری که شاید آن رسانههای کوچکتر از لحاظ ساختار عمودی و افقی خودشان در ظاهر اعلام کنند چنین ساختاری ندارند ولی در درون خودشان چنین چیزی ندارند.
علیدادی عنوان کرد: به همین دلیل سازمان صداوسیما به عنوان یک برودکستر دائما در رصد این فناوریها قرار گرفته و بر پایش فناوری قدم برمیدارد و نوآوریهایی را انجام میدهد و سعی میکند به صورت موثر عمل کند. به همین دلیل برودکستر حرفهای توان خود را در انتخاب سرویس مناسب و شکل رسانهای که مخاطب آن میتواند داشته باشد تعریف میکند.
وی گفت: سیاستهای رسانه ای ما برای سازمان صداوسیما و سیاستهای مشخصی است ما در موضوع عرصه کیفیت سمعی و کیفیت بصری سیاستهای مشخصی را تعریف کردیم. رسیدن به HD و استفاده از کیفیتهای بالای تصویری و صدا برنامه مشخصی وجود دارد و در دستور کار است. به تلویزیون دیجیتال نزدیک میشویم. در حوزه حاکمیتی و زیرساختی و حوزه مخاطب به صورت مشخص و استاندارد اعلام کردیم. این اعلام تکلیف حوزههای فعال بخشهای خصوصی را تعیین میکند و متوجه هستند برای فعالیت گیرندهها و آنهایی که تلویزیون و گیرنده تولید میکنند جزء سیاستهای صداوسیما و نقطه آزمایش تلویزیون دیجیتال فعال است و کار میکند.
علیدادی ادامه داد: بهرهبرداری هرچند موضوع توسعه- بحث بهره برداری برای برودکستر حرفهای مثل سازمان صداوسیما الزامی است که در دستور کار قرار گرفته و پروژههای مشخصی را از سال گذشته تعریف کردیم امیدواریم در سال جاری به بهرهبرداری برسد. حرکت در توسعه زیرساخت فضای مجازی مسیر درستی است که سازمان صداوسیما در این راستا فعالیت گسترده ای نشان میدهد. توسعه و افزایش کمیتهای اتوماسیون صدا و تصویر و اضافه کردن امکانات بیشتر، سیجیهای نسل جدید، موضوع کنترل و مانیتورینگ به صورت هوشمند در سراسر کشور به زودی بهره برداری می رسد.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/