صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۵۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خوشرو به گوترش:

دبیرکل سازمان ملل در برابر قانون‌گریزی آمریکا موضع‌گیری کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در دیدار خداحافظی خود با دبیرکل این سازمان، از گوترش خواست تا نسبت به قانون‌گریزی آمریکا موضع‌گیری کند.
کد خبر : 326274

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از العالم غلامعلی خوشرو ظهر جمعه به وقت محلی در پایان ماموریت خود با آنتونیو گوترش دیدار کرد که مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 


وی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست نسبت به قانون‌گریزی و اعمال تحریم ضد ایرانی موضع‌گیری کند. 


نماینده ایران در سازمان ملل متحد با تشریح خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تهدید کشورهای عضو در همکاری با ایران، گفت: در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است که یک عضو دائم شورای امنیت بقیه اعضای سازمان ملل را به دلیل پایبندی به قطعنامه‌های شورا مجازات کند، جامعه جهانی باید در مقابل این اقدامات خودسرانه و فراقانونی ایستادگی کند. 


خوشرو همچنین حملات سعودی‌ها در یمن را، فاجعه عمیق انسانی خواند و خواستار پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز و شروع مصالحه سیاسی بین طرف‌های درگیر در یمن شد. 


دبیرکل سازمان ملل متحد هم در پاسخ، بر لزوم چندجانبه‌گرایی در برابر مشکلات جهانی تاکید و اظهار امیدواری کرد جنگ در یمن به‌زودی خاتمه یابد تا از این فاجعه انسانی هرچه زودتر جلوگیری شود. 


در ابتدای این دیدارT خوشرو تابلوفرشی از تصویر گوترش را که با هنرنمایی هنرمندان ایرانی بافته شده بود به وی اهدا کرد تا در نمایشگاه ثابت سازمان ملل متحد مورد بازدید همگان قرار گیرد. 


دبیرکل هم با استقبال از این تابلو فرش فاخر، به عمق و گستره فرهنگ ایران اشاره کرد و شعر و نقاشی، معماری و فرش بافی ایران را مورد ستایش قرار داد. 


خوشرو در این دیدار با دبیرکل سازمان ملل خداحافظی کرد و اظهار کرد با توجه به اصلاحیه جدید قانون بازنشستگی مأموریت وی در بیست و ششم آبان پایان می‌یابد.


غلامعلی خوشرو در هشتم بهمن ماه 1393 پس از آنکه دولت آمریکا برای حمید ابوطالبی گزینه پیشنهادی ایران برای این مسئولیت ویزا صادر نکرد، از برن سوئیس عازم نیویورک شد و به این ترتیب نزدیک به چهار سال در سمت نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نقش آفرینی کرد.


وی دارای مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی است و ریاست دانشکده روابط بین‌‌الملل وزارت امور خارجه و معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در دوران وزارت سیدکمال خرازی را برعهده داشته است.


نماینده ایران در سازمان ملل متحد در سال‌های اولیه پس از انقلاب (1361) دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه را به‌منظور تربیت دیپلمات‌های متعدد و متخصص تأسیس کرد و به مدت هشت سال ریاست این مرکز دیپلماسی را به عهده داشت. 


خوشرو در دولت‌های هفتم و هشتم معاون وزیر امور خارجه در امور آموزش و پژوهش و سفیر ایران در استرالیا بوده است.


وی همچنین در سالهای 84 – 1380 همزمان با اوج‌گیری مناقشات هسته‌ای، معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت و در مذاکرات هسته‌ای و طراحی نحوه تعامل با طرف‌های مذاکراتی نقش فعال داشت.


نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این سال‌ها بیشتر بر حوزه‌های فکری و نظری همچون اجتناب از افراطی‌گری و خشونت، نقش مردم سالاری دینی در بیداری اسلامی و احیای تمدن نوین اسلام تمرکز داشته و از زمان خروج دولت آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران، نقش مهمی در ایجاد همگرایی بین‌المللی علیه یک‌جانبه‌گرایی آمریکا ایفا کرده است.


انتهای پیام/4002/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: گوترش آمریکا
ارسال نظر