صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۴۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷
قرار شبانگاهی؛

کله‌جوش؛ غذایی فوری مخصوص دانشجویان خوابگاهی

پخت این غذای ساده در روزهای بی‌غذایی خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند دانشجویان را از گرسنگی نجات دهد.
کد خبر : 326110

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نیمرو، کنسرو لوبیا و ماهی تمام هنر غذایی برخی دانشجویان برای نجات از گرسنگی در روزهای بی‌غذایی خوابگاه است. خوش‌بینانه‌تر از آن سوسیس ـ تخم‌‌مرغ است. غذاهایی که چند مشخصه دارند و مهم‌ترین‌ آن سریع پخته شدن، ارزان‌قیمت بودن و در دسترس بودن مواد اولیه‌شان است.


البته برای دانشجو زمان خیلی مهم است و از آنجایی که دانشجو همه چیز دارد جز زمان، درست کردن غذاهایی که پخت‌شان بیش از نیم ساعت زمان می‌برد، معقول به نظر نمی‌رسد.


دانشجویان غذایی را نیاز دارند هم انرژی مورد نیاز آن‌ها را برای  فعالیت روزانه‌اشان را و هم انرژی مورد نیاز برای درس و انجام پژوهش‌هایشان را تأمین کنند. غذای دانشجویی دو ویژگی سالم و کم هزینه بودن را نیز دارا باشد.


غذاهایی که در ادامه برای دانشجویان خوابگاهی در نظر گرفته‌ایم، خوشمزه و لذیذ است و نیاز به زمان پخت کمی دارد. انتخابی کم‌کربوهیدرات برای ناهار یا شام که  آماده‌سازی مواد‌ اولیۀ آن در حدود ۱۰ دقیقه و زمان پخت آن در حدود ۲۰ دقیقه زمان‌ می‌برد.


کله‌جوش یکی از غذا‌های محلی و سنتی ایرانی است که متعلق به شهر اصفهان است. این غذا را با نام‌های کالا جوش، دوغ‌گرمه، قروتی، کال جوش، کشک جوش کشهور است.


کله‌جوش ترکیبی از کشک، گردو و سبزیجات است. این غذا به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، بسیار مناسب و منبع خوبی از کلسیم است.


مواد لازم برای تهیه کله‌جوش اصفهان


مواد لازم برای تهیه کله‌جوش اصفهان دو پیمانه کشک ساییده شده،  دو عدد پیاز متوسط، یک قاشق غذاخوری نعنا خشک، یک‌دوم پیمانه گردو، زردچوبه و نمک به مقدار لازم است.


طرز تهیه کله‌جوش اصفهان


پیاز‌ها را خردشده را تفت دهید سپس مقداری نعناع خشک، زردچوبه، مغز گردو اضافه کنید و کمی تفت دهید. اگر دوست دارید می‌توانید در این مرحله مقدار کمی سیر خرد شده اضافه کنید.(گردوها را نیز با چاقو خرد کنید تا زیر دندان بیایند.)


دو پیمانه آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید؛ بلافاصله کشک را اضافه کنید. قبل از جوش خوردن، کله جوش را از روی حرارت بردارید. بهتر است از کشک‌های محلی و بدون افزودنی به جای کشک‌های صنعتی استفاده کنید تا غذای شما اصالت خود را حفظ کند.


در بعضی از شهر‌‌ها یک بشقاب بادمجان سرخ شده کنار این غذا سرو می‌شود و حتی در بعضی از شهر‌ها بادمجان را درون کله‌جوش در حال پخت می‌ریزند.


انتهای پیام/4084


انتهای پیام/

ارسال نظر