صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷
رئیس پژوهشگاه علوم غدد:

شیوع دیابت در کشور به 11 درصد رسید

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: حدود 11 درصد از جمعیت کشور به دیابت دچار هستند که این آمار در جمعیت خانم‌ها 11.5 و در جمعیت آقایان 10 درصد است.
کد خبر : 325348

به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدباقر لاریجانی صبح امروز در نشست پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در محل این پژوهشگاه، گفت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیردار، تنظیم و مورد تأیید وزرا و معاونان قرار گرفتند. در چند هفته گذشته ایران توانسته است جایزه بین‌المللی برای طراحی مناسب بیماری‌های غیرواگیر را  از سازمان ملل دریافت کرده است.


وی افزود: بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان بیماری‌های مهمی هستند که براساس تعهد جهانی باید 25 درصد مرگ و میرهای زودرس را تا سال 2025 در کشور کاهش دهیم.


رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ادامه گفت: براساس این تعهد جهانی باید بتوانیم مرگ و میرهایی را که برای افراد جامعه زودتر از هفتاد سال رخ می‌دهد کاهش دهیم ولی کاهش بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت منوط به مهار افزایش بی‌رویه چاقی در افراد جامعه است.


وی ادامه داد: مطالعات کشوری گسترده‌ای برای بیماری‌های واگیر انجام شد که نتایج آن به صورت تفکیکی و به ازای هر استان در کتابچه‌ای منتشر شده است. این مطالعات بر روی 30 هزار نمونه در کشور به دست آمده و بر اساس این آمار تقریباً 23 درصد چاقی در کشور وجود دارد که از جمعیت خانم‌ها حدود 30 درصد و از جمعیت مردان حدود 15 درصد دچار چاقی هستند. در برخی استان‌ها مسئله چاقی جدی و در برخی خیلی جدی نیست اما برنامه‌ریزی‌های استانی انجام شده است.


لاریجانی اضافه کرد: همچنین در افراد کم‌سواد شیوه چاقی بیشتر است و این نشان می‌دهد که با فرهنگ‌سازی می‌شود چاقی را مهار کرد. حدود 11 درصد از جمعیت کشور به دیابت دچار هستند که این آمار در جمعیت خانم‌ها 11 و نیم و در جمعیت آقایان 10 درصد است. شیوع دیابت در افراد کم‌سواد 18 درصد و در افراد با تحصیلات عالی حدود هفت درصد است با توجه به نقش رسانه‌ها به نظر می‌رسد آگاهی مردم افزایش پیدا کرده چرا که 74 درصد جمعیت افراد دچار دیابت از بیماری خود اطلاع دارند.


رئیس علوم غدد و متابولیسم در ادامه بیان کرد: همچنین بالای 60 درصد از کسانی که به دیابت مبتلا هستند تحت درمان قرار گرفتند؛ اما برخی از آنها درمان را ادامه نمی‌دهند. حدود 36 درصد از جمعیت مبتلا به دیابت کنترل خوبی روی آن دارند.


وی ادامه داد: متأسفانه عوارض زیادی از ابتلا به دیابت در انتظار جامعه است و دیابت با فشار خون و چاقی ارتباط مستقیم دارد. آمار نشان می‌دهد یک‌چهارم جمعیت کشور فشار خون دارند که این آمار در خانم‌ها 27 درصد است و حدود 60 درصد از جمعیت از فشار خون خود مطلع هستند.


لاریجانی در ادامه گفت: طبق آمار 60 درصد جمعیت کشور فعالیت فیزیکی کافی ندارند که این مسئله در خانم‌ها بیشتر نمود پیدا کرده است. همچنین سیگار و مصرف نمک در ابتلا به دیابت اهمیت دارد و مصرف الکل نیز یکی از المان‌هایی است که ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد که خوشبختانه در کشور ما میزان مصرف الکل کم است.


وی با اشاره به عوارض جدی دیابت گفت: اگر دیابت را کنترل نکنیم عوارض ناگواری دارد و طبق آمار بیشترین علت نابینایی به علت دیابت است؛ در دنیا 4 میلیون نفر در سال و در ایران 32 هزار نفر در سال به علت دیابت جان خود را از دست می‌دهند. کشورهای مدیترانه شرقی و آفریقایی بالاترین میزان شیوع دیابت را دارند؛ شیوع دیابت نیز در دنیا حدود 425 میلیون نفر است که در چند دهه آینده به 600 میلیون نفر می‌رسد.


لاریجانی تصریح کرد: دو سوم افراد مبتلا به دیابت در شهرها زندگی می‌کنند و دو سوم در سنینی هستند که سنین کار و بهره‌وری از آنها است. در سال 2025 شیوع دیابت با این روند به حدود 18 درصد از جمعیت کشور می‌رسد که اگر این قضیه اتفاق بیفتد خانم‌ها حدود 17 درصد جمعیت افراد مبتلا به دیابت را تشکیل می‌دهند. لذا وزارت بهداشت عزم جدی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیردار دارد و کمتر کشوری در جهان وجود دارد که مثل ایران استراتژی مناسبی داشته باشد و با برنامه‌ریزی در چهارچوب ملی رفتار با دیابت عمل کنند. همچنین راهنمای بالینی بیماران دیابتی وجود دارد و نظام ثبت دیابت را در کشور دنبال می‌کنیم و پروژه ایراپن نیز برای شناسایی افراد مبتلا به برخی سرطان‌ها در تمام دانشگاه‌های کشور تعریف شده است.


رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ادامه به‌ توسعه کلینیک‌های دیابت اشاره کرد و گفت: در حال توسعه این کلینیک‌ها هستیم تا این کلینیک‌ها در کنار مجموعه بیمارستان و پژوهشگاه غدد فعالیت کند و حتی بخش خصوصی را هم پای کار آورده‌ایم. بر همین اساس کلینیک یاس به منظور الگوسازی در کشور برای سامان‌دهی بیماری دیابت راه‌اندازی شده است.


وی تأکید کرد: سیاست مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر سیاستی ملی است و فقط به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود. سندی نیز برای آمار سرطان در استان‌های کشور تهیه شده که این سند به تأیید وزارتخانه‌های مختلف رسیده است.


لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: 150 کلینیک دیابت آمادگی خود را اعلام کردند و همچنین 50 کلینیک بیماری‌های غیرواگیر به‌زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود.


انتهای پیام/4060/4085/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر